Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?  (läst 2796 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredbjar

Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?
« skrivet: november 06, 2017, 15:01:33:33 »
Har funderingar på hur ni sköter ert spabad udner veckorna före/efter mellan bad? Vad använder ni för lösning. Läser att det spa jag beställt endast skall köra med granulatklor.
"Många gånger används klorpuckar/Bromin vilket leder till för hög koncentration av klor i spabaden.
Det enda sorts klor som får användas är granulatklor".
Har en bekant som efter varje bad slänger i en doserare (vet ej om det är brompuck? eller klorpuck?....skiljer detta mellan tillverkare?
I instruktionen till det jag beställt står det 1/2 matsked i veckan samt en 1/2 matsked efter varje bad, Nitorklor.

Vilka fabrikat kör ni på kemin?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?
« Svar #1 skrivet: november 08, 2017, 07:22:25:25 »
Jag kör som nitor rekommenderar (typ), men har märkt att det behövs mer för mig.
Kanske för att vi har varmt (39.5 grader) och för att vi inte rengör filter och byter vatten riktigt så ofta som rekommenderas.
Jag brukar sätta i en matsked på onsdag/torsdag och 1.5 varje söndag.
En halv matsked efter bad.
Vi kör med Bayrol klorgranulat.

Men jag funderar starkt på att prova en doserare, så länge man har koll på klornivåerna kan det aldrig bli för mycket klor.

Man får nog räkna med att det är i tillverkarens intresse att man använder granulat då det troligen är dyrare än klorpuckar och doserare.
Är lite osäker på CYA, hur de olika kemikalierna är, om graunlatet inte innehåller det, men puckarna gör det.
Någon som vet?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?
« Svar #2 skrivet: november 08, 2017, 10:43:25:25 »
Granulat innehåller natriumdikloriscyanurat vilket är det som höjer cya-nivån i vattnet.
Provar just nu med aktivt syre för att just slippa ifrån höga cya-värden. Dessvärre så räcker det inte med syre och syreaktivator utan det krävs också att man tillsätter en del klor. Då drivs cya-nivån upp direkt. Jag doserar 15g klor i veckan i ett bad som jag har drygt 1700l i och har fått ett cya-värde som ordentligt överskrider de rekommenderade värdena. Jag förstår inte hur någon kan hålla nere sina cya-värden på de rekommenderade nivåerna. Min spaleverantör säger att det var först när de digitala mätarna kom som folk började få problem med cya-nivåerna. Ligger kanske något i detta. Jag tänker i alla fall bortse från cya så får jag se hur det går.


Utloggad Teknikern

SV: Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?
« Svar #3 skrivet: november 08, 2017, 12:30:28:28 »
Det finns andra produkter på marknaden än klor numera, det här i länken bla. som en kompis använder och det funkar jättebra samt är säkert och lätt att dosera. All info står på deras hemsida.
http://www.cleanwatertech.se/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?
« Svar #4 skrivet: november 08, 2017, 14:31:14:14 »
kalciumhypoklorit finns som granulat. Så frågan är vilken sorts granulat som avses.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Watch

SV: Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?
« Svar #5 skrivet: november 08, 2017, 14:54:41:41 »
Det finns andra produkter på marknaden än klor numera, det här i länken bla. som en kompis använder och det funkar jättebra samt är säkert och lätt att dosera. All info står på deras hemsida.
http://www.cleanwatertech.se/

Aktivt syre tillsammans med aktivt syreaktivator skulle ge ett klorfritt alternativ. I verkligheten fungerar det inte, i alla fall inte för mig utan jag måste stötta upp med klor. Skulle vara intressant om det fanns fler som har erfarenhet av cleanwatertechs produkter. Vill inte gärna lägga ut 900:- om jag i alla fall måste stötta upp med klor som jag måste med syret.

Utloggad Teknikern

SV: Spabad skötsel/vård/underhåll mellan bad, val av kemi?
« Svar #6 skrivet: november 08, 2017, 15:25:10:10 »
Precis Watch, jag skulle också gärna se att andra som kört samma / liknande system kunde dela med sig av erfarenheterna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag