VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fråga om ampere  (läst 6695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Earl

  • Gäst
Earl
Fråga om ampere
« skrivet: november 03, 2017, 16:48:05:05 »
Har sen förra sommaren ett spabad Earl från SBI. Nöjd med det (men ser att elförbrukningen är rätt hög när det är lite kallare.)
Iaf, har också en bergvärmepump med strömkännare inkopplade. Kan genom dessa följa strömförbrukningen i huset i Nibe uplink. Det jag ser där är att förbrukningen i bland drar iväg till ca 35 Ampere (som högst 37) på en av faserna för att sedan ganska snabbt sjunka till mer normala nivåer. Det händer kvällstid och oftast under bad och har inträffat ca 10 ggr sedan april. Slår jag av poolen så händer det inte så det helt säkert poolen som orsaker detta. Huvudsäkringen är på 25 Ampere och den har inte gått hittills.
Frågan är helt enkelt om det är det normalt att poolen går upp till 35 Ampere?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Fråga om ampere
« Svar #1 skrivet: november 03, 2017, 23:46:00:00 »
Menar du att spabadet ensamt tar 37 A ? Endast på en fas ? I så fall är det garanterat felkopplat om du inte har något tekniskt fel - lasten måste fördelas någorlunda vettigt på samtliga faser. Och vad menar du med "ganska snabbt sjunka" ? Har du vanliga 25 A säkringar så kommer de att tåla 35-37 A tillfälligtvis,men så småningom kommer nog säkringen att lösa ut.

Det låter ju nästan som om du har någon slags kortslutning eller jordslutning någonstans om det bara mycket kortvarigt hoppar iväg så långt upp. Såvida du inte menar väldigt kortvarigt så att det kan vara t..ex. en startström till en pump som drar iväg, men då talar vi ju om någon sekund eller så.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Fråga om ampere
« Svar #2 skrivet: november 04, 2017, 11:48:08:08 »
Bergvärmepumpen har stömkännare för att kompensera när övrigt tar ut ström. För att huvudsäkringarna skall hålla. Om bergvärmepumpen går och tar tex. 20A och övrigt i huset tar tex 5A. Och då när värmen slår till på ditt spa. Och om det då drar tex 12A. Då far ju totalen upp till 37A. Då känner värmepumpen av och kompenserar och slår av så att totalen kommer under det inställda värdet som i ditt fall är 25A. Och när värmen på ditt spa slår av igen. Känner värmepumpen det och går igång igen. Säkringar klarar ca 10A över under korta stunder.
Så detta är helt normalt.

Men utan denna funktion med strömkännare hade du fått problem med att huvudsäkringarna gått efter några minuter med ett Uttag på 37A.
Dom flesta värmesystem har denna funktion även enklare elpannor.
Så har du inga problem att säkringar går så är det inget att bry sig om.
Har man problem att det är just en av dom 3 huvudsäkringarna som är överbelastade kan man stuva om i centralen så man får över någon av dom strömtöstiga en fas maskinerna till en annan fas.
Tex diskmaskin tvättmaskin torkskåp/tumlare centraldammsugare motorvärmare till bilen
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Earl

  • Gäst
Earl
SV: Fråga om ampere
« Svar #3 skrivet: november 04, 2017, 15:13:08:08 »
Tack för svaren!
Johan: Bergvärmepumpen tar maximalt 6 kW så länge elspetsen inte går in, och det har den inte gjort. Så jag tror inte bergvärmen har nån stor del i detta. Den stora delen av strömmen kommer från poolen. Vidare, eftersom det är strömkännare och strömvakt i bergvärmepumpen...borde den inte sett till att totalen hamnar under 25 ampere?
Erica: ”Ganska snabbt” som jag skrev var nog fel. Som synes på bilden kan BE2 (en av tre faser) ligga på över 25 ampere, ofta även över 35 eller t.o.m. 37 ca 40 minuter (vid bad och värme och pumpar igång). Så nån startström är det knappast. Detta har hänt ca 10 ggr sen april kan jag se i historiken. Jag börjar undrar om man kan lita på siffrorna i Nibe uplink!? Dels, som sagt, borde väl strömvakten isf sänkt totalbelastningen eller också borde säkringen gått flera ggr under den här tiden? Eller vad säger ni?

Earl

  • Gäst
Earl
SV: Fråga om ampere
« Svar #4 skrivet: november 04, 2017, 15:16:11:11 »
Misslyckad bild men det är 5 ampere mellan varje vågrät linje. Linjen högst upp motsvarar alltså 35 ampere.

Utloggad Erica

SV: Fråga om ampere
« Svar #5 skrivet: november 04, 2017, 22:35:42:42 »
40 minuter på 37 A är visst möjligt utan att 25 A säkringar hinner lösa ut - det innebär ju nästan precis 1.5 x märkströmmen och det tar då mer än en timma innan de löser. Men som jag nämnde förut, gör man sådana överbelastningar ofta så kommer säkringen ofta att liksom utmattas och till slut lösa ut ändå.

Att effektvakten borde dra ned på strömmen stämmer ju endast om värmepumpen verkligen drar någon ström - är det badet som tar alltsammans så kan ju inte effektvakten göra något åt den saken. Som jag förstår det styr effektvakten endast värmepumpen.

Mycket lutar nog åt att badet är felkopplat. När strömmen är uppe i 37 A så ligger ju fortfarande lasten på den "gula" fasen på nästan noll. Nu finns det ingen synlig kurva för den tredje fasen, men om badet lagts med vettig trefasfördelning så borde ju inte "grön" vara 37 A och "gul" nästan noll. Det verkar ju i så fall som om hela badet belastar endast en fas.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Fråga om ampere
« Svar #6 skrivet: november 04, 2017, 22:57:45:45 »
Lila fas ligger väldigt jämt på ca 5A gul fas pendlar lite men även den runt 5A. Men grön fas ligger väldigt högt. Min uppfattning om huvudsäkringarna är precis som Erica säger.
Nästan alla spa är amerikansk tillverkade. Och där för ofta kopplade en fas. Eller rättare sagt 2fas 110v som det är i Amerika. Men dom går oftas att koppla så det blir jämnare på alla 3 faserna. Brukar ske på kretskortet i anslutningsboxen. Brukar bli så att värmen kommer på 2 faser och pumparna på den tredje fasen.
Brukar vara väldigt dåligt beskrivet i manualen. Men brukar sitta ett schema i kopplingsboxen. Man brukar få flytta några byglar med på pressade kabelskor. Inget konstig att göra om man kan lite el. Men det är ju lätt för mig att säga som jobbat som elektriker i 30 år och kopplat in hyfsat många spa  ;D
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Fråga om ampere
« Svar #7 skrivet: november 04, 2017, 23:06:51:51 »
Typ så här.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Teknikern

SV: Fråga om ampere
« Svar #8 skrivet: november 04, 2017, 23:22:17:17 »
Lila fas ligger väldigt jämt på ca 5A gul fas pendlar lite men även den runt 5A. Men grön fas ligger väldigt högt. Min uppfattning om huvudsäkringarna är precis som Erica säger.
Nästan alla spa är amerikansk tillverkade. Och där för ofta kopplade en fas. Eller rättare sagt 2fas 110v som det är i Amerika. Men dom går oftas att koppla så det blir jämnare på alla 3 faserna. Brukar ske på kretskortet i anslutningsboxen. Brukar bli så att värmen kommer på 2 faser och pumparna på den tredje fasen.
Brukar vara väldigt dåligt beskrivet i manualen. Men brukar sitta ett schema i kopplingsboxen. Man brukar få flytta några byglar med på pressade kabelskor. Inget konstig att göra om man kan lite el. Men det är ju lätt för mig att säga som jobbat som elektriker i 30 år och kopplat in hyfsat många spa  ;D
Likadant kan det vara om saker ska till Norge men hamnar här för Norge har ju 3-fas 220 volt så man får köra mellan 2 faser när man vill ha 220 volt. Att det är så beror på att Norge har väldigt grunt jordlager och nära till berggrunden bitvis så jorden som återledare fungerar inte och därför löste man det så dvs. det finns ingen nolla. Jag fick det förklarat så av en elektriker för många år sen så jag ska inte svära på att det verkligen stämmer.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Fråga om ampere
« Svar #9 skrivet: november 05, 2017, 09:11:04:04 »
Likadant kan det vara om saker ska till Norge men hamnar här för Norge har ju 3-fas 220 volt så man får köra mellan 2 faser när man vill ha 220 volt. Att det är så beror på att Norge har väldigt grunt jordlager och nära till berggrunden bitvis så jorden som återledare fungerar inte och därför löste man det så dvs. det finns ingen nolla. Jag fick det förklarat så av en elektriker för många år sen så jag ska inte svära på att det verkligen stämmer.

Öhhh vaa? Det där skulle jag vilja ha förklarat.

Lassse

  • Gäst
Lassse
SV: Fråga om ampere
« Svar #10 skrivet: november 05, 2017, 09:50:05:05 »

Nästan alla spa är amerikansk tillverkade.
Bruukar bli så att värmen kommer på 2 faser och pumparna på den tredje fasen.
Brukar vara väldigt dåligt beskrivet i manualen. Men brukar sitta ett schema i kopplingsboxen. Man brukar få flytta några byglar med på pressade kabelskor. Inget konstig att göra om man kan lite el. Men det är ju lätt för mig att säga som jobbat som elektriker i 30 år och kopplat in hyfsat många spa  ;D
Nej,alla bad är verkligen inge tillverkade i USA.
Earl kommer tex från en fabrik i kina.
Finns inget  i ett spa som är två el tre fad,så är du elinstallatör och har kopplat in värmaren på 2 faser så undrar jag hur du lyckats med det?
Vanliga pooler kan vara så ,men iner en enfas värmare i ett spabad.
Dessutom går långt ifrån alla att koppla om till 3 fas.
Finns bara ett fåtal tillverkare där alla bad går att köra på 3 st enfaser.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Fråga om ampere
« Svar #11 skrivet: november 05, 2017, 10:01:02:02 »
Ok. Fel av mig. Givet vis finns det spa tillverkadade från kina och även svensktillverkade. Men kina spa är ju ofta kopior av USA-spa. Men dom jag/vi har kopplat in har varit levererade för enfas men omkoppligsbara till 3 fas och nolla. Visst är det förtfarande enfas motorer och enfas värme. Men man sprider ut dom på de olika faserna.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad TheSwede

SV: Fråga om ampere
« Svar #12 skrivet: november 05, 2017, 10:34:46:46 »

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Fråga om ampere
« Svar #13 skrivet: november 05, 2017, 11:14:07:07 »
Nu har jag googlat och läst på. Jag har kopplat in många spa. Men jag är ingen spa expert. Alla har varit leveretade för en fas men omkopplingsbata till 3 fas och jag hade för mig att man delar värmen på 2 faser och pumparna på en fas. Men jag hade fel....
Så här verkar det vara på dom flesta.

Värmen är en-fas 240v 3000w ca 12,5A
Huvudpumpen en-fas 3hk 2200w ca 9A
Luftpump bel och styrutrustning 3-4A

Så totalt en-fas ca 20-25A

Koppar man om det så blir det 12A på en fas 9 på en och 3-4 på sista.

Så det är ju bra att kolla vilken fas som ligger lägst på övriga huset och lägga värmen där.

Tillbaka till huvud frågan.

Tittar man på bilden över förbrukningen så tycker jag att effekten bara stiger på en fas (gröna) vid bad och den stiger ca 20A.

Så min slutsats är att det är kopplad en-fas
Om det nu är omkoppligsbart bör man koppla om det till 3-fas. Då borde du få en jämnare belastning vid bad.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Lassse

  • Gäst
Lassse
SV: Fråga om ampere
« Svar #14 skrivet: november 05, 2017, 15:16:09:09 »
Ok. Fel av mig. Givet vis finns det spa tillverkadade från kina och även svensktillverkade. Men kina spa är ju ofta kopior av USA-spa. Men dom jag/vi har kopplat in har varit levererade för enfas men omkoppligsbara till 3 fas och nolla. Visst är det förtfarande enfas motorer och enfas värme. Men man sprider ut dom på de olika faserna.

Således kommet inte värmaren på 2 faser och pumparna på den andra som du skrev.
Det är viktigt att inte vilseleda folk på ett forum.

Lassse

  • Gäst
Lassse
SV: Fråga om ampere
« Svar #15 skrivet: november 05, 2017, 15:21:39:39 »
Nu har jag googlat och läst på. Jag har kopplat in många spa. Men jag är ingen spa expert. Alla har varit leveretade för en fas men omkopplingsbata till 3 fas och jag hade för mig att man delar värmen på 2 faser och pumparna på en fas. Men jag hade fel....
Så här verkar det vara på dom flesta.

Värmen är en-fas 240v 3000w ca 12,5A
Huvudpumpen en-fas 3hk 2200w ca 9A
Luftpump bel och styrutrustning 3-4A

Det finns bad med 1-3.6 kw värmare,och vissa bad med 6 pumpar som man kan  köra alla samtidigt och en 3kw värmare på 3 st 16a enfaser.

Det är bara billigare bad som har en pump.
Och näsgan bara kinabad som har luft båsare,dom flesta har gått ifrån det då det kyler ner vattnet.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Fråga om ampere
« Svar #16 skrivet: november 05, 2017, 18:59:59:59 »
Det är en trefas matning och inte 3 st enfasmatningar. För det är en gemensam nollpunkt i spaet. Och det är mycket viktigt att skilja på detta. Matningen måste komma från L1 L2 och L3. Skulle man dra fram 3 st enfas matnigar från samma fasanens skulle strömmen i nollan bli den sammanlagda av dom 3 faserna kanske 35A och det klarar inte en 2,5 kvadrats kabel. Men om man kopplar det som en 3-fasgrupp tar dom ut varandra och blir max vad högsta fasen drar.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Lassse

  • Gäst
Lassse
SV: Fråga om ampere
« Svar #17 skrivet: november 06, 2017, 06:56:37:37 »
Det är en trefas matning och inte 3 st enfasmatningar. För det är en gemensam nollpunkt i spaet. Och det är mycket viktigt att skilja på detta. Matningen måste komma från L1 L2 och L3. Skulle man dra fram 3 st enfas matnigar från samma fasanens skulle strömmen i nollan bli den sammanlagda av dom 3 faserna kanske 35A och det klarar inte en 2,5 kvadrats kabel. Men om man kopplar det som en 3-fasgrupp tar dom ut varandra och blir max vad högsta fasen drar.

Jo visst,så är det.
Men du kan inte först skriva saker som inte stämmer och sen googla dig fram till felaktiga uppgifter och sen skriva det här?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fråga om ampere
« Svar #18 skrivet: november 06, 2017, 09:07:33:33 »
Det är en trefas matning och inte 3 st enfasmatningar. För det är en gemensam nollpunkt i spaet. Och det är mycket viktigt att skilja på detta. Matningen måste komma från L1 L2 och L3. Skulle man dra fram 3 st enfas matnigar från samma fasanens skulle strömmen i nollan bli den sammanlagda av dom 3 faserna kanske 35A och det klarar inte en 2,5 kvadrats kabel. Men om man kopplar det som en 3-fasgrupp tar dom ut varandra och blir max vad högsta fasen drar.

Stämmer verkligen detta, det där stämmer väl bara om man verkligen har 3-fas laster, vilket man inte har i ett SPA med enfas värmare, vattenpump och luftpump.
Så, kör man alla tre laster samtidigt så kommer det att bli hög ström på nollan, även om man fördelar lasten på alla tre faser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fråga om ampere
« Svar #19 skrivet: november 06, 2017, 10:35:04:04 »
Om du fördelar lasten i badet så stämmer det. Vid anslutningspunkten fördelas lasten mellan faserna och nollan blir bara belastad med skillnaden mellan faserna. Om du drar ut enfaslaster så sker den fördelningen i centralen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fråga om ampere
« Svar #20 skrivet: november 06, 2017, 10:55:59:59 »
OK, det man inte begriper får man helt enkelt lämna.  :-\
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Fråga om ampere
« Svar #21 skrivet: november 06, 2017, 11:22:06:06 »
Detta blev en lång och tråkig tråd.
Huvud frågan var ett spa som vekar dra mycket på en fas.
Jag tycker man skall kolla så det är rätt inkopplat och alla byglar ligger rätt. Och även dip switcharna står rätt. Om detta spa ni går att koppla 2 eller 3 fasigt.

Men viktigt är att när man kopplar en en utrustning som är 2 eller 3 fasig med gemensam återledare ( nolla )
Att men lägger dom på olika fasskenor L1 L2 L3.
Man får aldrig lägga dom på samma fas.

Det beror på att vi har växelspänning som pendlare mellan +230V till -230V
Och vi har en fasförskjutning på 120 grader.
Det gör att faserna tar ut varandras i nollan.
Har man lika belastning på alla faserna blir det ingen ström i nollan. Om man har olika blir det skillnaden mellan faserna. Alltså mindre än den fasen som har mest A.

Sen hur spaet är uppbyggt och vilka som är omkopplingsbara kan jag inte mycket om.
Och därför ber jag om utsäkt för att jag gav mig in i den diskussionen

Förlåt // Johan

Om Earl lägger upp en bild på elanslutningen och en bild på elschemat som troligt vis sitter i locket eller i instruktionsboken. Kan vi säkert tillsammans hjälpa honom
« Senast ändrad: november 08, 2017, 06:56:17:17 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad TheSwede

SV: Fråga om ampere
« Svar #22 skrivet: november 06, 2017, 15:21:31:31 »
Har lärt mig mycket nytt i denna tråd.  :D

Utloggad Erica

SV: Fråga om ampere
« Svar #23 skrivet: november 07, 2017, 20:17:43:43 »
OK, det man inte begriper får man helt enkelt lämna.  :-\

För att förstå det hela måste man veta hur ett trefassystem fungerar. En analogi: tänk dig att du har tre rep och knyter ett rep till var och en av tre hästar. Sedan ställer du hästarna som en symmetrisk treuddig stjärna, en åt var håll, och så knyter du ihop repen i mittpunkten. Om du sedan ber hästarna att dra allt de orkar så kommer, om hästarna är lika starka, den sammanknutna mittpunkten inte att flytta sig alls. På samma sätt, om du kopplar ett trefassystem och det går lika stora strömmar i alla faserna så går det ingen ström alls i nolledaren.

Ställer du i stället hästarna parallellt så att alla drar åt samma håll så blir kraften i hopknytningspunkten tre gånger vad varje häst drar. På samma sätt blir det om de tre strömmarna tas från samma fas, nolledaren får tre gånger strömmen i varje fas (lika strömmar).

Blir det lättare att förstå på det viset kanske ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fråga om ampere
« Svar #24 skrivet: november 07, 2017, 23:19:23:23 »


https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/vaxelstrom

Så länge belastningen är lika så går det strömmen runt bland faserna i stället då de alternerar mellan plus och minus. När belastningen är olika så går "överbliven" ström i nolledaren.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fråga om ampere
« Svar #25 skrivet: november 08, 2017, 07:12:28:28 »
För att förstå det hela måste man veta hur ett trefassystem fungerar. En analogi: tänk dig att du har tre rep och knyter ett rep till var och en av tre hästar. Sedan ställer du hästarna som en symmetrisk treuddig stjärna, en åt var håll, och så knyter du ihop repen i mittpunkten. Om du sedan ber hästarna att dra allt de orkar så kommer, om hästarna är lika starka, den sammanknutna mittpunkten inte att flytta sig alls. På samma sätt, om du kopplar ett trefassystem och det går lika stora strömmar i alla faserna så går det ingen ström alls i nolledaren.

Ställer du i stället hästarna parallellt så att alla drar åt samma håll så blir kraften i hopknytningspunkten tre gånger vad varje häst drar. På samma sätt blir det om de tre strömmarna tas från samma fas, nolledaren får tre gånger strömmen i varje fas (lika strömmar).

Blir det lättare att förstå på det viset kanske ?

 O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan