VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Polvärme frågor på hårdvara  (läst 1457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Poolman

  • Gäst
Daniel Poolman
Polvärme frågor på hårdvara
« skrivet: oktober 26, 2017, 16:46:06:06 »
Hej alla,

Jag är ny på forumet men även nybliven poolägare sedan något vecka så all min erfarenhet av pool än så länge är att vinterförbereda poolen.  O0

Nu till mitt lilla projekt. Jag har precis knåpat ihop ett styrsystem med en PLC som kommer kontrollera två ventiler till solfångare, värmepump eller cirkulation baserat på min "set point" för poolvärmen, "temp pool" och "temp sol".

Prioriteringen är byggd så pass att när schemalagd cirkulering är på och temperaturen i poolen är lägre än "set point" så kommer den värma med hjälp av värmepump eller solfångare med prioritet på solfångarna om "sol temp" är högre än "pool temp". Har även lagt till en trigger som startar cirkulationspumpen om mot förmodan det finns gratis värme från solfångarna utanför cirkulationsschemat då alltså "sol temp" är högre än pool även om jag nått eftersträvat set point för att kräma ut lite extra. När set point är nådd och ingen gratis värme finns cirkulerar bara vattnet enligt tidsschema.

Hur har ni andra löst det? Något jag missar eller bör tänka på? Har själv plan att göra detta tillgängligt och styra över mobilen. Några exempel på liknande lösningar? Har även plan att längre fram komplettera med kontroll av vattenkvalite och reglering några exempel där?

Hårdvarufråga. Vad använder ni och rekommenderar ni för solfångare och vad för sorts trevägsventiler och ställdon använder ni? Har hittat flera olika ställdon, 24V på ebay som kan fungera på runt 800 styck har ni något annat bra tips? Solfångare hittar jag olika men svårt att veta hur de fungerar då de inte finns mycket information om dom.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Polvärme frågor på hårdvara
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2017, 09:02:25:25 »
Jag styr min värmepump enbart baserat på börvärde/ärvärde i poolen (Kan inte växla till poolvärme om cirkpumpen står still).
Poolsolfångarna styrs separat (egen cirkpump istället för växelventil då flödet annars blir så litet över filtret).
Det jag noterar är att värmepumpen går igång i princip varje morgon och när solvärmen börjar ge nåt så har värmepumpen redan gått i flera timmar och pooltempen ligger nära börvärde.
Solfångarna värmer alltså ofta till en temp ÖVER börvärde, och man sparar itne så mycket energi som värmepumpen har dragit.

Så om något kan du väl fundera över under vilka tider värmepumpen skall få gå, kanske kan man spara dubbelt så mycket om den aldrig får gå före kl 16.00 på eftermiddan då solen gjort sitt.
Nackdelen med det är ju då att man har som kallast i poolen när man oftast badar, dagtid mellan kl 11.00 och 16.00 (i vårt fall i alla fall - vi badar mest på helger och under semestern).

Jag styr med Logger 3030 som jag och en kollega utvecklat och säljer.

Hemma prioriterar hög pooltemp mitt på dagen, alltså låter vi värmepumpen gå från morgon om det behövs för att nå börvärde i rimlig tid.
Solfångarna ger alltså extremt liten besparing, och om det är riktigt varmt ute händer det att jag stänger av dem manuellt för att det inte skall bli för varmt i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Daniel Poolman

  • Gäst
Daniel Poolman
SV: Polvärme frågor på hårdvara
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2017, 10:08:07:07 »
Hej Rickard,

Tack snälla för att du delar dina erfarenheter, det saknar jag helt så det är definitivt saker jag inte har tänkt på som du nämner. Nu kommer jag bomba med frågor hoppas det är ok. Vad de gäller min värmepump så styrs den helt på börvärdet för mig med då den växlar över till den när cirkulationspumpen är igång och sol temp inte är bra nog.

Ja det kan vara så pass att flödet blir för dålig över filtret, vet inte riktigt hur min circulation/filter anläggning är dimensionerad men vad jag lyckas läsa mig till så är den överdimensionerad så jag hade kunnat gå ner i hastighet på den för cirkulationens skull men som du säger kan de bli för dåligt földe igenom sandfiltrer. Vad har du för storlek på pool, pump och filter? Vad har du för omsättning på pool vattnet på ett dygn? Hur kör du cirkulationen på en 24h cykel??

Det är så jag programerat nu att värmepumpen arbetar när börvärdet är för lågt och soltempen inte är högre än pool temp. Men att solfångaren kan jobba ovan börvärdet om möjlighet finns. Men du menar att de blir så pass varmt de soliga dagarna att de blir för varmt i poolen?

Jag är med på din tanke om pumpen men som du säger är det på dagen man använder den och de är då man vill ha det på den temperatur man eftersträvar får samla in lite data för att få en känsla hur systemet jobbar mot/med "klimatet".

Vad använder du för solfångare? Hur stors är temperaturfallet för dig över natten? Vad har du för poolskydd/överdrag? Vad kör du för börvärde på er pool? Vad för sorts solfångare använder du dig av?

Logger 3030 ser smidig ut har aldrig sett förut, vad anväder ni för ställdon till er lösning eller triggar ni bara ON/OFF på pumparna med denna?

Tack på förhand.

Utloggad TommyC

SV: Polvärme frågor på hårdvara
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2017, 10:28:30:30 »
Har du inte köpt solfångarna än så rekommenderar jag att du tar del av Rickards erfarenheter där och sparar en onödig utgift.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Polvärme frågor på hårdvara
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2017, 11:20:24:24 »
Jag har 14.4 m2 solfångarmattor (armerad gummi), Texsun tror jag de heter, de har konkat.
Nu har jag slarvat med loggningen av energiutbytet, men solfångarna ger ungeför 20 kWh/dygn sett över säsongen.
Poolen förbrukar ca 100 kWh/dygn, så vi sparar ca 20% av bruttoenergibehovet.
Poolvärmepumpen förbrukar ca 20 kWh/dygn, och om säsongen är 5 månader så blir det ca 3000 kWh/år i total uppvärmningskostnad.
De 20 kWh/dygn som solfångarna ger kräver ca 5 kWh/dygn om värmepumpen skulle värmt detta.
Alltså sparar vi ca 750 kWh drivenergi/ år på värmepumpen.
En stor orsak är att vi har varmt i poolen, börvärde 32 grader, och som sagt, som regel har värmepumpen värmt "klart" när solen börjar värma på.
Man värmer ju oerhört billigt med värmepump, så jag håller med, har du itne köpt solfångarna - satsa pengarna på nåt annat, t.ex. några kWh solceller som gör att du spar på elförbrukningen istället, en 3 kW anläggning genererar ca 3000 kWh el/år, alltså mycket mer än vad solfångarna ger i vårt fall åtminstone.
Cirkpumpen är på 750 W och jag kör den dygnet runt, tycker det behövs för att vattnet skall hålla sig fräscht.
Dock, vi snålade och drog bara 40 mm PEM till/från poolen, så jag tror att det gör att vi har lite sämre flöde än önskvärt.
Första cirkpumpen var på 1000 W och det gav ett bättre flöde.
Bytte för ett par år sedan då pumphuset på första cirkpumpen sprack av någon anledning.
Jag har en extern cirkpump på 250 W för solfångarcirkulationen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan