CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bra process för vattnet i spabadet  (läst 1375 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pate

Bra process för vattnet i spabadet
« skrivet: oktober 02, 2017, 09:26:26:26 »
Jag fick mitt bad för någon vecka sedan och har njutit enormt av att ha det på plats. Galet skönt är det och väldigt uppskattat hos hela familjen.

Sen är det ju det här med kemikalier, filter och rengöring etc.
När man läser på förpackningar och instruktionsböcker står det ju en extremt noggrann redogörelse för hur man borde hantera det. Kolla värden varje dag, göra rent filtret 1 gång i veckan etc. Men allt här låter lite överambitiöst utifrån det jag hört från många andra som har bad.

Spontan känsla är att vi kommer bada på helgerna. Kanske att jag och frun badar någon vardagkväll, men mer än så lär det inte vara under vardagar.  Misstänker att detta påminner om hur många också använder sina bad.
Så mina funderingar är i praktiken
- Hur ofta kollar ni värdena i badet?
- Hur sköter ni doseringen av kemikalier, gör ni det veckovis, eller efter bad?
- Hur sköter ni filterrengöringen?

Min högst lekmannamässiga gissning är att man
- Kollar värdena i poolen innan helgen, exempelvis torsdag
- Fyller på med det som behöver fyllas på då och sen ingenting mer förrän nästa torsdag såvida inte det badats EXTREMT mycket under helgen
- Rengör filter en gång i månaden  alternativt vid behov.

Jag söker inget facit eller pekpinnar, utan mer en diskussion och funderingar över hur ni andra med lite mer erfarenhet gör.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bra process för vattnet i spabadet
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2017, 10:32:49:49 »
Jag måste klorera 2 gånger/vecka om det skall hålla sig fräscht, nu är ju vårt spa några år så jag vet itne om ozongeneratorn fungerar, och "silverstavarna" har jag inte använt på några år, så det kanske är därför det inte rullar på utan uppsikt så länge som 7 dagar.
Jag slarvar nog för mycket med filterrengöringen, det kan nog gå både en och två månader mellan rengöringarna, men vi badar inte heller så ofta, högst ett par gånger/månad under vintern, sommartid blir det mer då vi har främmande runt poolen så används spabadet också allt som oftast.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Bra process för vattnet i spabadet
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2017, 11:23:41:41 »
Hej, ditt "lekmannamässiga" alternativ är alldeles tillräckligt med det badintervall du beskriver. Om du använder en flytande dispenser men ex sånna 20 gr Bromtabletter (funkar ju även med 20 gr långsamupplösande klortabletter) behöver du inte fylla på den öht mer än var 3:e vecka. Efter varje bad kan du pytsa i en halv matsked aktivt syre (pulver) så klarar du dig gott. Om det varit ett större sällskap som badat kan du behöva sätta i lite mer aktivt syre, typ 2-3 hela matskedar. Se till att hålla Alka-värdet på runt 40-50 (det får du justera uppåt pga det aktiva syret) så kommer pH-värdet att vad stabilt och fint. Kollar du detta varje torsdag som du skriver så klarar du dig gott och väl. Jag byter/rengör filtret var 3:e vecka, och det skulle nog funka med en gång per månad med mitt badintervall, som är ungerfär liknande ditt.

Om du kontrollerar hur värdena är 2 ggr/vecka kommer du nog snart att upptäcka att det inte ändrar sig så mycket mellan gångerna. Och när du haft badet ett tag så kommer du upptäcka att det inte är ond bråd död och tortyr som väntar även om vattenkemin inte är perfekt  ::)

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag