VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: MiniMaster returvattenanslutning  (läst 3880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
MiniMaster returvattenanslutning
« skrivet: september 20, 2017, 09:04:54:54 »
Funderar lite på hur jag ska installera in/ut lopp för mätvattnet till MiniMastern. Läser man instruktionen så ska man ta ut vatten efter sandfiltret. Returen ska vara på sugsidan av pumpen eller till avlopp.

Jag har så trångt i min tekniktunna så det blir en utmaning att få dit returen innan pumpen, det är ett hinder för mig. Men det går säkert med lite vilja/kreativitet och envishet.

Sen står det att elektroderna absolut inte får utsättas för undertryck. Därför ska sugsidans ballofix ställas öppen 25-50% och trycksidans ställas helt öppen. MEN varje gång man ska backspola så ska man stänga båda. Känns bökigt och lite klurigt att hitta samma läge varje gång (så att man inte måste kalibrera om flödet varje gång). Om man tänker på detta känns alternativet att bara slänga returvattnet bättre. Frågan är hur mycket man kommer att slänga per dygn...

Någon som har några kloka funderingar och idéer?

Det verkar inte som Phalens har tänkt helt klart och löst detta på bästa sättet. Kanske en liten cirkulationspump hade varit bäst...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #1 skrivet: september 20, 2017, 17:06:20:20 »
Sen står det att elektroderna absolut inte får utsättas för undertryck. Därför ska sugsidans ballofix ställas öppen 25-50% och trycksidans ställas helt öppen. MEN varje gång man ska backspola så ska man stänga båda. Känns bökigt och lite klurigt att hitta samma läge varje gång (så att man inte måste kalibrera om flödet varje gång). Om man tänker på detta känns alternativet att bara slänga returvattnet bättre. Frågan är hur mycket man kommer att slänga per dygn...

Någon som har några kloka funderingar och idéer?

Jag behöver inte stänga av flödet till Minimastern vid backspolning i min anläggning. Det står som sagt det i manualen men jag har inte sett det behovet (returen går dock till sugsidan enligt instruktion).

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #2 skrivet: september 20, 2017, 20:03:07:07 »
Funderar lite på hur jag ska installera in/ut lopp för mätvattnet till MiniMastern. Läser man instruktionen så ska man ta ut vatten efter sandfiltret. Returen ska vara på sugsidan av pumpen eller till avlopp.


Det är även OK att låta returen gå ut t.ex breddavlopppet.

(Jag har även hört om installation där tilloppet till MiniMaster suttit direkt efter sandfilter och där även returen kopplats på trycksidan men då efter värmepump, by-pass och UV lampa mm. Detta skall då enligt uppgift ha gett tillräckligt stort tryckfall för att få flödet att fungera. Not: detta är då inte utfört enligt Pahléns instruktion)

//Martin -oceanum.se

//Martin

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #3 skrivet: september 20, 2017, 20:44:35:35 »
Jag har avtappning till Minimastern efter sandfilter och bypass för värmepump, och returen sitter direkt på röret innan vattenpumpen.

Brukar stänga kranarna vid chockklorering eller backspolning (mest för att MM då ändå får fnatt och inte gör något vettigt) och jag har balofixerna helt öppna på inlopp och retur (tror inte det stod något om halvöppet i min gamla manual) och det verkar fungera bra.

I övrigt tror jag inte du ska komplicera detta. Stäng ventilerna när MM ändå inte kan fungera som den ska och lämna lite stängt på returen så är du hemma. Det är garanterat inte så noga hur den står. Notera dock - ställer du den olika kan du behöva justera flödet på flödesratten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #4 skrivet: september 21, 2017, 08:36:42:42 »
Tack för alla kommentarer och förslag. Det absolut säkraste borde vara att dra returen till breddavloppet. Lite bök blir det att få dit en slang. Skulle ha lagt dit den innan alla reglar och trallen, men det får gå. I breddavloppet kommer man dessutom enkelt att se returflödet (om det nu skulle behövas). Man slipper helt undertryck (om nu detta skulle minska livslängden för elekroderna). Nackdelen är att slangen blir typ 6-7 meter lång. Just nu tror jag att jag väljer denna lösning.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Dimitris76

SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #5 skrivet: september 21, 2017, 08:54:37:37 »
En ide bara. Montera ett vertikal rör som står med öppet ände över poolens vattenlinje för att skappa en vattenkolumn med öppenyta. Där kan man släppa in returvattnet.
« Senast ändrad: september 21, 2017, 09:02:45:45 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #6 skrivet: september 21, 2017, 09:46:04:04 »
Smart idé! Det borde väl funka om nu inte sugmotsåndet från breddavloppet (typ 6-7 meter 50mm slang) ger så stort motstånd (undertryck) så att det bara säger slurp i det vertikala röret... och då kommer in luft i pump... hmmmmm  ::)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #7 skrivet: september 21, 2017, 10:29:15:15 »
Tack för alla kommentarer och förslag. Det absolut säkraste borde vara att dra returen till breddavloppet. Lite bök blir det att få dit en slang. Skulle ha lagt dit den innan alla reglar och trallen, men det får gå. I breddavloppet kommer man dessutom enkelt att se returflödet (om det nu skulle behövas). Man slipper helt undertryck (om nu detta skulle minska livslängden för elekroderna). Nackdelen är att slangen blir typ 6-7 meter lång. Just nu tror jag att jag väljer denna lösning.

Risken med ett undertryck är ju att du tömmer probe-behållarna på vatten och att dom då står torra. Det är inte bra för proberna. Men, lösningen är ju enkel. Antingen fipplar man med ballofixerna, vilket jag inte gjort eller så....varför funkar det här? Jo,  <hmm>, tilloppet är byggt med lite grövre slang till förfilter och ingång på MM. Returen är en 4mm transparent slang som automagiskt skapar ett övertryck eftersom den flödar sämre än tilloppet. Enkare än så kan det ju faktiskt inte bli. EDIT: Det var alltså inte designat på detta vis, det bara blev så då detta var de medföljande slangarna till förfiltret.....

Har du samma slangar överallt, sätt en reducering, en separat ventil, på returslangen som alltid står i samma läge. Då kan du fritt koppla bort MM utan att behöva justera flödet och en ventil.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #8 skrivet: september 21, 2017, 10:51:28:28 »
Risken med ett undertryck är ju att du tömmer probe-behållarna på vatten och att dom då står torra. Det är inte bra för proberna. Men, lösningen är ju enkel. Antingen fipplar man med ballofixerna, vilket jag inte gjort eller så....varför funkar det här? Jo,  <hmm>, tilloppet är byggt med lite grövre slang till förfilter och ingång på MM. Returen är en 4mm transparent slang som automagiskt skapar ett övertryck eftersom den flödar sämre än tilloppet. Enkare än så kan det ju faktiskt inte bli. EDIT: Det var alltså inte designat på detta vis, det bara blev så då detta var de medföljande slangarna till förfiltret.....

Har du samma slangar överallt, sätt en reducering, en separat ventil, på returslangen som alltid står i samma läge. Då kan du fritt koppla bort MM utan att behöva justera flödet och en ventil.
O0 Håller med! I mitt fall är det som sagt väldigt trångt innan pumpen. Så jag lutar därför ändå åt slang till breddavlopp. Jag kanske ändrar mig igen.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #9 skrivet: september 21, 2017, 11:14:44:44 »
Japp kör på det som känns rätt förstås, tycker det bara känns lite ovant att bygga in ett "läckage" i lösningen...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #10 skrivet: september 21, 2017, 14:47:16:16 »
Smart idé! Det borde väl funka om nu inte sugmotsåndet från breddavloppet (typ 6-7 meter 50mm slang) ger så stort motstånd (undertryck) så att det bara säger slurp i det vertikala röret... och då kommer in luft i pump... hmmmmm  ::)

Vertikala röret behövs inte att vara lika grovt som röret som kommer från bredavloppet. Det kan vara bara R15-R20.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #11 skrivet: september 21, 2017, 16:09:45:45 »
Vi har ett äldre system, likt mini-mastern till funktionen men med äldre elektronik etc. Vi har returen kopplad till sugsidan i ledningen in mot pumpen. Vi har aldrig stängt några ventiler vid backspolning, bara stängt till om vi t.ex. skulle tömma eller göra större underhåll. Elektroderna som vi kör nu har hängt med länge, kommer inte ihåg precis när men det rör väl sig om ca 15 år och de fungerar fortfarande utmärkt. Skulle mini-masterns elektroder vara känsligare på något sätt ? Principen lär väl vara snarlik på de flesta. Jag skall tillägga att vi mäter pH och Redox, inte fritt klor - kanske är sådana elektroder känsligare för vad de utsätts för ?

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #12 skrivet: september 22, 2017, 08:36:51:51 »
Tänker att när man lagt så mycket pengar så är det lika bra att installera så "rätt" som möjligt och kanske öka livslängden något. Men alla förslag i denna tråd funkar säkert.

En annan kommentar nu när man läst manualen är att sättet att kalibrera verkar vara onödigt jobbigt. Man ska alltså manuellt justera Ph och Klor i hela poolen. Sen när man är nöjd så låser man systemet (kalibrerar) på detta läge. Om man bara vill justera upp Klor med några tiondelar så hade det ju varit oändligt smidigare att bara kunna stega upp doseringen på kontrollenheten. Nu måste man manuellt justera upp värdet i hela poolen och sen låsa på detta. Klumpigt känns det som... Sen kan man ju undra varför dom inte kunde bjuda på en display med aktuellt Ph och Klor värde... Det måste vara någon tanke med att det är på detta sätt som jag inte förstår.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #13 skrivet: september 22, 2017, 09:22:50:50 »
Angående kalibreringen.

MM är ett system som inte mäter absoluta värden. Detta har många fördelar:

1. Proberna behöver inte kalibreras eller visa rätt värde, bara visa konsekventa värden.
2. Ev avvikelse med tiden spelar heller ingen roll så länge avvikelsen är liten över någon tidsperiod.

Nackdelen, och det är nog den enda nackdelen, är att det inte går att begära "öka 0,5ppm" eller knappa in ett absolutvärde att reglera mot.

Det man skulle kunna göra är förstås att säga "öka 10% från nuvarande börvärde" - den funktionen skulle vara användbar.

Jag jobbar med kalibreringen på detta sätt:

1. Inte alls. Rekordet är två säsonger på samma kalibrering, dvs jag drar bara igång systemet och låter MM själv börja pytsa i klor när vårstartens chockklorering går ur vattnet. Dvs, jag gör ingenting.
2. Börjar man från noll tycker jag det är enklast att börja på en högre nivå, vilken som helst, och sedan mäta då  och då och när jag är i närheten av önskat värde så kalibrerar jag MM på detta. Därefter kan man göra finjustering till exakt decimal.
3. För PH kan du också använda en referensvätska (Det följer med MM och kan köpas separat). Då  sticker du bara ner proben i denna och kalibrerar på det vattnet, och sedan flyttar du proben till MM och reglerar poolvattnet mot detta värde.

Jag tror du snabbt kommer märka att kalibrering etc är något du gör väldigt sällan och när du väl behöver göra det är det långsamma förlopp som är enkla att hantera.

Du behöver en bra mätutrustning, tex Scuba, för att detta ska blir rätt och fungera smidigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: MiniMaster returvattenanslutning
« Svar #14 skrivet: september 22, 2017, 10:26:08:08 »
Det låter bra!

Det man skulle kunna göra är förstås att säga "öka 10% från nuvarande börvärde" - den funktionen skulle vara användbar.
Detta skulle man som sagt verkligen vilja ha. Då skulle man bara behöva kontrollmäta då och då och justera med en knapptryckning. Någon elektronikkunnig får väl bygga något som man kan justera signalen från elektroderna med  <hmm>
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan