VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med konstant stigande PH värde  (läst 14009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan#3479

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #10 skrivet: september 12, 2017, 09:20:40:40 »
Jag har förklarat för Folkpool vad jag kommit fram till, de fortsätter att hävda sina rekommendationer när det gäller Alkalinitets nivåer på 80-120 ppm, (gärna i överkant) beroende på att det är så lite vatten i ett spa bad. Frågan är om det finns andra negativa effekter att ligga på låga alkalinitets nivåer? T.ex. kalk utfällningar eller annan påverkan på pumpar eller rör. Jag får inget svar från dem.

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #11 skrivet: september 12, 2017, 13:52:14:14 »
Jag har förklarat för Folkpool vad jag kommit fram till, de fortsätter att hävda sina rekommendationer när det gäller Alkalinitets nivåer på 80-120 ppm, (gärna i överkant) beroende på att det är så lite vatten i ett spa bad. Frågan är om det finns andra negativa effekter att ligga på låga alkalinitets nivåer? T.ex. kalk utfällningar eller annan påverkan på pumpar eller rör. Jag får inget svar från dem.

Enligt de Amerikanska forumen så är de rekommendationer om 80-120 på Alka sånna som tagits fram för över 30 år sedan och egentligen inte uppdaterats sedan dess (sannolikt pga bristande resurser, vilket ju är vanligt i vårt eget land inom en massa andra områden). Kunskapen runt spabadskemi har ju ändå utvecklats sedan dess. Att Folkpool på eget bevåg skulle ändra rekommendationerna är nog att ropa efter för mycket för då tar de på sig ett ytterligare ansvar. Jag är rätt övertygad om att just pH-värdet är det absolut viktigaste att ha koll på för att undvika skador på utrustningen. Ett alka-värde på runt 40-50 verkar många här på forumet uppleva ge bästa stabilitet på pH-värdet, vilket också är min erfarenhet. Jag behöver nästan aldrig justera pH-värdet numer. Med Alka runt 80-120 var det ett jädra dribblande hela tiden, usch. Det som händer för mig är att Alka-värdet sjunker när jag chockar med Aktivt syre.

/Urban.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #12 skrivet: september 13, 2017, 07:26:21:21 »
Alkaliniteten är ju en buffer mot framför allt syra. I stället för att pH skulle sjunka som en sten i samband med att man får i syra så försvinner alkan i stället. Har inte läst på om just aktivt syre men jag gissar att det är som en syra. Har skrivit om alkan i någon annan tråd om just buffert och syra men det var länge sedan och jag kommer inte ihåg detaljerna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Thomas Sandin

  • Gäst
Thomas Sandin
SV: Problem med konstant stigande PH värde
« Svar #13 skrivet: oktober 08, 2017, 13:54:10:10 »
 :-\
Jag har fyllt på med nytt vatten med ph värde 6,9-7,1
Alkalinitet 0,6
PH-värdet stiger under tiden vattnet värms upp.
PH-värdet är nu på 8.4
Hur ska man dosera rätt när tempen är 38 grader?
Thomas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan