VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinternedstängning av pool  (läst 1809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Denzel

Vinternedstängning av pool
« skrivet: september 04, 2017, 22:45:25:25 »
Nu är det dags att stänga av polen inför vintern.
Ovanmarkpool Intex är det som gäller här.

Jag vet att det finns en del trådar kring det, men får inte riktigt till det i tanken.

Jag har VP (som är bortkopplad nu) Sandfilterpump (som just nu cirkulerar vattnet 5 timmar om dagen) och saltklorinator.

Min tanke är att ta bort allt och låta pumpen cirkulera runt i 1-2 månader till (har läst någonstans att det är bra så att det inte bildas alger etc i vattnet, och när vattentempen kommer när till under 10, då är det OK att ta bort pumpen).

Tanken är att vattnet ska vara kvar i poolen över vintern. Där tänker jag tömma poolen till hälften, täcka med presenning, och hopas på det bästa :)

Har förstått att man ska chockklora vattnet innan vinterstängning. Hur gör man det med saltklorinatorn? Ska man köra boostläget? Eller behöver jag chockklora som vanligt, med andra kemikalier?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vinternedstängning av pool
« Svar #1 skrivet: september 05, 2017, 17:35:21:21 »
Det låter som att du har tänkt på allt. Det ska gå att chocka med klorinatorn i boostläge (har jag läst, ingen erfarenhet) eller så kör du i en lagom dos klorgranulat s k chockklor. Det kan vara svårt allt få klorgranulatet att lösa sig så det ska först lösas i en hink med varmt vatten och sedan behöver nog cirkulationspumpen gå flera dygn så att alla korn är upplösta. Linern bleks om oupplöst granulat ligger på botten.

Förvarar du VP, cirkulationspump och sandfilter frostfritt så behöver du inte vara noga med dränering, annars måste dom dräneras noga.

Om du inte har ett helt vindskyddat läge så måste du ha ganska mycket vatten kvar i poolen annars går det åt h-e när stormen kommer. Hälften bör räcka. Om det kommer extremt mycket nederbörd så får du hålla koll på att vatten inte kan leta sig in i några armaturer som då kan frysa sönder.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan