VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bör man avvakta att bygga soldäcket?  (läst 2839 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AG

Bör man avvakta att bygga soldäcket?
« skrivet: augusti 30, 2017, 23:46:21:21 »
Arbetar för fullt med att färdigställa mitt poolbygge, bygger en thermoflex-pool som är monterad på gjuten platta under mark.

Vid utgrävningen kunde vi konstatera att det främst var sand som grävdes bort. Pool-leverantören rekommenderar makadam till återfyllning men entreprenören menar att sand är fullt tillräckligt att återfylla med. Tanken är att vi ska påbörja byggnationen av trädäck efter att poolen är iordningsställd. Men jag undrar:

1. Är det någon som har erfarenheter (för-/nackdelar) gällande återfyllnad av sand?

2. I förlängningen undrar jag om det finns större risk för sättningar i marken med hänsyn till att vi vill bygga ett trädäck efter att poolen är iordningsställd som påverkar själva trallkonstruktionen (tänkt bygga på plattor)?

Vidare har jag funderingar på att använda Torpedo Max 3 trallskruv från Essve, någon som har någon erfarenhet av dem?

Tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Bör man avvakta att bygga soldäcket?
« Svar #1 skrivet: augusti 31, 2017, 06:03:02:02 »
Essve - jag använder bara essve nuförtiden, riktigt bra skruv. Men, torpedo-skruven finns i tre varianter: vsnligs corroseal, rostfri a2 samt syrafast a4.

Det är antagligen klokt att ha den syrafasta närmast poolen.

Titta också på biltemas skruv, dom är misstänkt lika essves.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad AG

SV: Bör man avvakta att bygga soldäcket?
« Svar #2 skrivet: augusti 31, 2017, 22:58:04:04 »
Precis, tänkte använda den närmst poolen.
Såg att 200 skruv gick på 465:- och med tanke på att trädäcket totalt blir cirka 130m2 så bör man kanske överväga att ha en annan skruv en bit bort från poolen.

Ingen som har någon åsikt kring återfyllnad med sand?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bör man avvakta att bygga soldäcket?
« Svar #3 skrivet: september 01, 2017, 07:24:56:56 »
När vi byggde så återfyllde vi med sand (rostfri poolstomme).
För att undvika sättningar så satte jag ned papphylsor ändå ned på "orörd mark" som jag armerade invändigt och gjorde på så sätt stolpar som inte kan sätta sig.
I toppen av dessa satte vi balkskor för ingjutning så att vi kunde bygga en "ram" av reglar runt hela poolen.
Resten av reglingen/soldäcket står på betongsuggor som jag fått justera på ett par ställen efter att de satt sig.

Om du är noga med att använda bra skruv och inte dra ned dem för långt så går det skapligt bra att lossa en bräda här och var för att justera trallen i efterhand om det skulle sätta sig, så jag ser inte det som ett oöverkomligt problem, även om du återfyller med sand och bygger på plattor.

Drar man ned skruvarna för långt så är det stor risk att man drar sönder trallen om/när man skruvar upp skruvarna för att justera höjden på soldäcket.
Vill man vara superpedant så kan man på utvalda ställen förborra och försänka skruvhålen för att undvika detta, det har jag gjort på utvalda ställen.

Nu har vi träkomposit-trall, och så ateist jag är ber jag till gud att jag aldrig behöver justera höjden mer, de är ju infästa med klammer mellan plankorna, så man får riva stora delar av trallen om man behöver komma åt reglarna av någon anledning, ELLER om man behöver utföra reparationer på poolen (byta lamphållare, insprutare, skimmer o.s.v.)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad AG

SV: Bör man avvakta att bygga soldäcket?
« Svar #4 skrivet: september 01, 2017, 11:58:58:58 »
Tack för värdefull information!

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Bör man avvakta att bygga soldäcket?
« Svar #5 skrivet: september 06, 2017, 16:39:02:02 »
Som Rickard säger, passa på att peta dit form för att gjuta plintar. Armering kan du i princip skita i faktiskt, har du ett järn kan di trycka i det men det är inte nån katastrof utan. Alternativt köp färdig plint och sätt dom samtidigt som du återfyller. Padda skiten ur sanden under så blir det nog bra. Padda bör du göra även om du gjuter. Och ett tips om man inte vill ha ruttnade pappershylsor är att använda markavloppsrör som gjutform.

Skruv... Essve är guld. Tyvärr så verkar Essve veta det med tanke på prissättningen. Till 120mm trall går det ca30-35 skruv/ kvadratmeter, räkna på det och Essve är inte så förbannat kul längre (ca 9000kr skruv om man inte tjatar till sig nån ordentlig rabatt). Biltemas A4 är bra men inte jättebillig. Rekommenderar 75mm längd och grövre skaft oavsett virkesdimension då rostfria skruv är mjuka.   

Jag köpte A4 4,8x75 som jag använder närmast poolen (2100 skruv) och A2 4,2x55 på övriga ytor (2700 skruv), totalt 140 kvadratmeter altan. Inhandlades på Proffsprodukter.se och den var med ett 30% rabatterbjudande obehagligt och oemotståndligt billig.

Jag har efter ca 4000 skruv konstaterat att 4,2x55 inte är bra, från och till grunda bitsspår och det är jävligt irriterande. 4,8x75 är betydligt bättre i bitsspår och huvud. Däremot är dom så mjuka att dom då och då vobblar när man skruvar i dom. Har också dragit av 5-6 st när man gått i knagg.

Det är långt ifrån en Essve men också ett helt annat pris (har för mig att jag betalade under 40 öre/st). Jag rekommenderar trots allt 4,8x75 som en lågpris produkt som trots allt fungerar men man skall vara medveten om att det är en mjuk skruv. Hade jag inte varit det minsta bekymrad över kostnaden på skruv skulle jag naturligtvis inte använda nåt annat än ESSVE.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan