VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brilix thp 55 värmer dåligt  (läst 2174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DavidB

Brilix thp 55 värmer dåligt
« skrivet: augusti 07, 2017, 10:19:19:19 »
Hej, jag har en intex ultraframe 549 x 274 x 132 som jag har nersänkt i altanen. Den har hållt mellan 18-22 grader under sommaren vilket gör baden korta... Så för ca en och en halv vecka sen köpte jag en Brilix thp 55 på blocket och tänkte att jag skulle få upp temperaturen i till i alla fall 27-28 grader. Nu har den stått på dag och natt sen dess och värmen i morse var...21 grader... topptemperaturen under denna tid har varit 24 grader(några timmar den soligaste dagen), men större delen av tiden har det legat på 22.

 Det skiljer för det mesta 1 grad mellan ingångstemperatur och utgångstemeratur så jag vet att den värmer något, det blir också lite isbildning på den längst ner på baksidan som den frostar av lite då och då vilket väl också tyder på att den hämtar värme. Men varför får jag inte upp värmen mer? Det har ändå vart 20-22 grader i luften på dagarna, visserligen kalla nätter runt 14-15 men jag har den täckt hela tiden och den minskar max 1 grad på nätterna, så borde den inte sticka iväg ett par grader under dagarna? Det enda den gör nu är att minska dalarna så den inte går under 20 grader, men några längre bad har den inte bidragit till hittills.
Har ni några förslag på vad jag kan kolla?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Brilix thp 55 värmer dåligt
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2017, 11:14:28:28 »
Har du verkligen 15 grader på natten ? var bor du ? i Skåne har vi lägre temp!

Vad täcker du med ? är den endast typ presening och inte bubbelplast blir det väldigt tufft att hålla kvar värmen .

Har du hela tiden en skillnad på 1-2 grader in o ut , då vet du att den fungerar och felet beror på isoleringen/medeltempen i luften, bara en av dessa parametrar kan du själv påverka

Utloggad DavidB

SV: Brilix thp 55 värmer dåligt
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2017, 11:57:17:17 »
Har nog vart kallare någon natt men snitter för nätterna ligger runt där. http://www.ffe.slu.se/_db/wdbdata.cfm?WSTN=513
Tappar ju dock ändå inte så mycket värme på nätterna, men får ju inte upp den ordentligt på dagen.
Har funderat på om det kan vara pga för dålig isolering uppåt som du säger, täckningen är från folkpool och är av preseningstyp, de kanske inte håller kvar så mycket värme utan allt jag stoppar in försvinner uppåt? Byter till pooltak nästa vecka så då kanske det löser sig?

Utloggad dajz

SV: Brilix thp 55 värmer dåligt
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2017, 12:19:06:06 »
Isbildningar är tecken på att den jobbar hårt och att den troligen helt enkelt inte orkar med mer. Tyvärr kan det vara så att den i kW är i underkant för din storlek på pool.

Vi har här i Värmland den senaste veckan haft bedrövligt väder, ca 100mm 12gradigt regn lör-sön, kallt på nätterna och typ storm, jag har haft svårt att få matematiken för min 9kw VP att hålla för detta sommarväder så den är avstängd.
Visst hade poolen varit nergrävd, full isolerad och med tak hade det säkert funkat alla gånger men det är den inte utan en intex infälld i trädäck som hos dig.

Tyvärr verkar det finnas en liten övertro på värmepumpar, men den här sommaren har iaf här varit bedrövlig gällande nattemperaturen som gjort att det varit svårt att hålla temperatur. Det är många faktorer som spelar roll för att det ska fungera bra, placering av pool och VP, flöden, värmeförlusterna på rör, avdunstning, by-pass, ledningslänger och framför allt storleken på VP.

Det är inte min mening på något sätt att låta som en viktigpetter utan det är i all välmening, har man läst på forumet ett tag så är dessa frågeställningar gällande VP överrepresenterade. Man får prova sig fram för att se hur sitt eget system funkar för att få ut mest av sitt system, då varje system är unikt. Men det är som nyborjare skriver att täckning av poolen är det viktigaste, då det suger enorma mängder energi ur poolen att avdunsta vatten dagtid och att det hindrar nedkylning på natten.
Det krävs lite trixande med by-pass vid olika temperaturer på både vatten in och lufttemperatur på mitt system för att få ut mer av de kW jag stoppar in och detta gör det hela mer energieffektivt och lättare att hålla temperaturen på 28-29 som vi vill ha.

Utloggad TommyC

SV: Brilix thp 55 värmer dåligt
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2017, 12:37:03:03 »
Bra beskrivet dajz! Ditt pooltak kommer att göra stor skillnad. Din största begränsning kommer då att bli värmeläckaget genom väggarna. Vill du hålla behaglig badtemperatur när det är kallare ute så bör du isolera väggarna. Isolering är mycket billigare än att köpa en större VP. Frigolitskivor och fogskum är ganska billigt hos Byggmax m fl.

Tråkigt väder i Värmland. Med pooltak så badar man under taket där luften håller samma temperatur som vattnet. Skönt att kliva i och stänga luckan när det regnar och är kyligt ute.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DavidB

SV: Brilix thp 55 värmer dåligt
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2017, 09:19:46:46 »
Tack för svaren, då låter jag nog den vara avstängd till taket är monterat nästa vecka så får jag se om den gör större nytta då!

Utloggad TommyC

SV: Brilix thp 55 värmer dåligt
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2017, 09:30:51:51 »
Lycka till med taket, det blir ett jättelyft för poolen  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan