Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inköp av poolvärmare. Vad säger ni om Brilix XHPFDP 60 till en Intex-pool?  (läst 6007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goldfish

Jag har en Intex-pool (INTEX Ultra Frame pool 427 x 107 cm) och har landat i där många andra redan landat: jag vill ha en värmare. Även om barnen badar så vore det inte fel med några grader extra i vattnet.

Jag har följande setup:
* Intex Ultra frame (12.7m3): https://www.toysrus.se/produkt/intex-ultra-frame-pool-427-x-107-cm?id=000000000104127001
* Intex Sandfilter + pump (8m3/h): http://www.intexnordic.com/Files//Filer/195IO_SE.pdf
Intex SWG 8220 (Saltvattensystem): http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=766

Jag har kikat lite på Brilix XHPFDP 60. Tror ni det kan vara en bra kombo till min pool? Även om jag skulle gå upp lite grann i storlek på pool framöver så finns det ju lite marginal med denna Brilix-värmare, samtidigt som man klarar sig på en 10A-propp.

http://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/brilix-xhpfdp-60

Tacksam för alla tips och förslag, då jag är ny på området.

Jag inser även att jag kommer byta ut sandfilterpumpen till något tystare, men det får bli längre fram. Dock behöver jag hitta något som fixar saltvattensystemet, eftersom jag hittills tycker att det fungerar vääääldigt smidigt!

Poolgiganten

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
Hejsan.

Är också ny på det här med pool och läser så många trådar jag kan få att få så mycket information som möjligt.
I år så har det blivit trädäck runt poolen och ett litet "poolrum" skall också byggas som skydd för väder och vind.
Jag har samma utrustning som dig, men jag har storleken större pool på 16,8 m3 och jag kan rekommendera Hydro-Pro 7 pumpen som är en tusenlapp dyrare.
Just nu har jag 29 grader i poolen  :)
http://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/hydro-pro-7
För närvarande så har jag inte fått upp min elcentral till alla grejorna utan jag har kopplat ihop grejorna i IP65 klassade dosor som jag har skyddat för regn och rusk och jag kör värmepumpen på en 10A säkring och det funkar utan problem.
Fördelen med att du skaffar en större värmepump är ju att du får upp värmen fortare och pumpen behöver inte gå så mycket och vill du sen skaffa en större pool så behöver du inte byta värmepumpen.

Tänkte lägga upp lite bilder på mitt poolbygge när det är klart, men här kommer en litet tjuvkik på hur det ser ut just nu  :)
« Senast ändrad: juli 31, 2017, 18:25:22:22 av popeye65 »

Utloggad nyburjare

Du vågar ha luftvärmepumpen så nära vattnet  :-\ ? där hjälper tyvärr inga IP kopplingar för själva pumpen håller ingen IP.klass , öppna skall du se, 220 V ligger helt fritt under plåten, har man otur och stänker vatten på denna och själv är blött och jordfelsbrytaren segar ... ingen kul  :'(

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
Hej.

Det är som sagt var inte färdigt, det skall upp ett skydd mellan poolen och värmaren :)
Numera så är det bara jag och frugan som badar i poolen, inga småbarn som hoppar och skvätter :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Du vågar ha luftvärmepumpen så nära vattnet  :-\ ? där hjälper tyvärr inga IP kopplingar för själva pumpen håller ingen IP.klass , öppna skall du se, 220 V ligger helt fritt under plåten, har man otur och stänker vatten på denna och själv är blött och jordfelsbrytaren segar ... ingen kul  :'(
? Min står ute i regn. Ska den inte tåla det?

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

Frågan är nog vad som händer om det stänker massor av vatten i sidled mot VPs elanslutning och manöverpanel? Bygger man in VP så gäller det att uppfylla kraven på fritt avstånd runt om enligt dess manual, annars får man sämre uteffekt och verkningsgrad. G&J vertikal VP ska ha minst 2m fritt till ev tak men något tak behövs inte enligt manualen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

? Min står ute i regn. Ska den inte tåla det?

Säkert ! dom är ju naturligtvis gjorda för utomhusbruk ! precis som tex en elektrisk grill eller liknande kan vara, men det betyder inte att man skall eller bör stå och grilla med ström 1 meter från där man bada och vistas blött.
En ovanmarkpool kan faktiskt spricka , då sköljer en stor våg massivt mot denna växlare , kan inte jämföras med regn ovanifrån.

Jag har haft 2 ovanmarkare som faktiskt spruckit, det skall inte mkt till, kan ske av sig själv men även med lite hjälp av en vass leksak eller liknade , en lite rispa och det forsar ut enorma vattenmängden över både växlare, pump, elkopplingar etc är man då i närheten, i poolen eller på gräset , blött och utan skor .... folk har dött för mindre .
Man behöver inte bada eller leka våldsamt för att risken skall vara där .

Allting handlar om försiktighet med ström, att tänka själv och bedöma risker.
« Senast ändrad: augusti 01, 2017, 11:54:21:21 av nyborjare »

Utloggad goldfish

Hejsan.

Är också ny på det här med pool och läser så många trådar jag kan få att få så mycket information som möjligt.
I år så har det blivit trädäck runt poolen och ett litet "poolrum" skall också byggas som skydd för väder och vind.
Jag har samma utrustning som dig, men jag har storleken större pool på 16,8 m3 och jag kan rekommendera Hydro-Pro 7 pumpen som är en tusenlapp dyrare.
Just nu har jag 29 grader i poolen  :)
http://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/hydro-pro-7
För närvarande så har jag inte fått upp min elcentral till alla grejorna utan jag har kopplat ihop grejorna i IP65 klassade dosor som jag har skyddat för regn och rusk och jag kör värmepumpen på en 10A säkring och det funkar utan problem.
Fördelen med att du skaffar en större värmepump är ju att du får upp värmen fortare och pumpen behöver inte gå så mycket och vill du sen skaffa en större pool så behöver du inte byta värmepumpen.

Tänkte lägga upp lite bilder på mitt poolbygge när det är klart, men här kommer en litet tjuvkik på hur det ser ut just nu  :)

Tack för svar!
Hade helt missat att jag hade fått svar på min tråd.

popeye65: Vet du vad skillnaden är i praktiken gällande Hydro Pro 7-pumpen och Brilix? Inga problem att lägga till en tusenlapp och det är bra grejor. Upplever du den som tyst? Hur många timmar kör du per dag (jag tycker att Intex-pumpen låter så himla mycket)? Kör du med 32/38 mm by-pass också eller?


Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Inköp av poolvärmare. Vad säger ni om Brilix XHPFDP 60 till en Intex-pool?
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2017, 13:05:52:52 »
Största skillnaden med motsvarande effekt på Brilix och Hydro Pro är nog service/support,  speciellt pm  Brilix maskinen kommer via ett Malmö företag!!!!
Jämför dom olika modellerna vad dom ger för effekt även vid +10 eller +15 ute då det är då  effekten verkligen behövs.

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
En snabb koll i manualerna säger att Brillix60 ger 5KW vid 25 grader i luften och 27 grader i vattnet (Cop 6,25) och 3,65Kw vid 15 grader i luften och 27 grader i vattnet (Cop 4,5)
Hydro Pro7 pumpen ger 7KW vid 27 grader i luften och 27 grader i vattnet (Cop 5,9) och 4,3KW vid 15 grader i luften och 26 grader i vattnet (Cop 4,2).

När det gäller garantier så upplever jag Rubinpool som mycket seriösa, bor i närheten och jag har varit i butiken ett antal gånger och handlat smågrejor och min värmepump, så garanti och service är det nog inga problem med  :)

Ja, jag upplever att den är tyst, första gången jag startade den så hörde jag inte ens att den gick igång :) men nu har jag ju pool pumpen i närheten och den överröstar ju värmepumpen.
Jag har lite olika kopplingar på min bypassventil, 50mm till värmepumpen och 38mm i andra änden.

Just nu så går allting dygnet runt och värmepumpen får gå på natten också om den vill, men jag skall sätta timer på pool pumpen och värmepumpen till helgen (är på jobb just nu, böljan den blå).
Tänkte köra pool pumpen mellan 07:45 - 22:15 och 02:30 - 03:30 och värmepumpen får starta när den vill mellan 08:00 och 22:00.
« Senast ändrad: augusti 02, 2017, 14:35:57:57 av popeye65 »

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Inköp av poolvärmare. Vad säger ni om Brilix XHPFDP 60 till en Intex-pool?
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2017, 17:09:09:09 »
Det var inte rubinpool jag syftade på som Malmö företag, har ingen koll på hur rubinpool sköter sina garanti/supportärenden men det går väl googla på.

Det är snarare om dom köper vi Malmö företaget som är en distributionskanal för Brilix och Luxlama och är beroende av att dom har delar på lager som det kan strula ordentligt.
Har personlig erfarenhet av detta strul!

Köper dom via Brilix direkt  så är det troligen bättre och dom har vid köpen fått reservdelar att ha på lager  :)

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
Att jag nämnde Rubinpool var ju bara för att TS skrev att han tänkte köpa sin värmepump där och att jag själv har handlat där och fått ett bra intryck utav personalen som jobbar där.
När det gäller garantier och service så vet man ju inte det förrän man står där  ???

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Inköp av poolvärmare. Vad säger ni om Brilix XHPFDP 60 till en Intex-pool?
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2017, 20:19:40:40 »
Bäst är att handla så lokalt som möjligt :-)
Får man problem så är det bara att stolpa in och prata om problemet och högst troligen få snabbare service, svårare för säljaren att lägga ärendet åt sidan om kunden kommer in i butiken jämfört med att maila/ringa.

Nu finns inte återförsäljare /butiker i varenda buske direkt runt om i landet och en del tar ockerpriser så då gäller det att googla omdömen istället om det blir nätköp så man inte står med brallorna neddragna som det även finns trådar om på forumet med utebliven garanti/service från mindre nogräknade nättrollsbutiker!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag