VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Misslyckad limmning av kopplingar  (läst 3270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

Misslyckad limmning av kopplingar
« skrivet: juli 04, 2017, 22:40:51:51 »
Pool-leverantören som jag mot bättre vetande även köpte en installation av har kapitalt misslyckats med limmade kopplingar. Det droppar ur en del och står starka strålar ur en limmad koppling vid pumpen. Återkopplingen från leverantören är noll och inget trots ett 20-tal samtal och SMS. Jag kunde i princip kommunicerat med flaskpost.

Hur gör man för att fixa till detta kortsiktigt samt permanent och korrekt?

Tittar man noga på bilden så ser man en finnstråle på trycksidan pumpen som skjuter upp till höger.


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2017, 22:57:28:28 »
Det är svårt att se på en bild vad som är fel. PVC-slangen ser ut att sitta lite snett åt vänster i bild d v s spänner lite. Det ser ut som en unionkoppling mot pumpen. I så fall sitter det en O-ring mellan unionkoppingen och en förhoppningsvis plan yta i pumpens utlopp?

Först skulla jag prova att lätta lite på spännringen, lägga lite tryck på PVC-slangen åt höger och dra åt spännringen försiktigt men bestämt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2017, 23:29:28:28 »
Det är ganska lätt att få limfogar täta från början men mycket värre att i efterhand försöka fixa en dåligt gjord skarv. Vanligaste felen: dåligt rengjort, smuts, fett eller vatten på skarven vid hopfogningen eller för snålt med lim. Sedan måste man givetvis med yttre kraft hålla sakerna rakt och på plats tills limmet hunnit att göra sitt jobb. I ditt fall verkar en slang sitta och spänna åt vänster, har den som limmade då inte hållit den rak under processen så är det inte så konstigt att det läcker. Man kan testa med att torka ytorna och påföra mera lim, men tyvärr är ofta enda chansen att få det riktigt bra att ta nya delar och göra om det hela från början.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2017, 23:31:45:45 »
Det är svårt att se på en bild vad som är fel. PVC-slangen ser ut att sitta lite snett åt vänster i bild d v s spänner lite. Det ser ut som en unionkoppling mot pumpen. I så fall sitter det en O-ring mellan unionkoppingen och en förhoppningsvis plan yta i pumpens utlopp?

Först skulla jag prova att lätta lite på spännringen, lägga lite tryck på PVC-slangen åt höger och dra åt spännringen försiktigt men bestämt.

Slangen är limmad i kopplingen och anledningen till att det ser snett ut är.... att det är snett. Den är limmad snett. Vattnet läcker i limskarven.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2017, 23:37:22:22 »
Det är ganska lätt att få limfogar täta från början men mycket värre att i efterhand försöka fixa en dåligt gjord skarv. Vanligaste felen: dåligt rengjort, smuts, fett eller vatten på skarven vid hopfogningen eller för snålt med lim. Sedan måste man givetvis med yttre kraft hålla sakerna rakt och på plats tills limmet hunnit att göra sitt jobb. I ditt fall verkar en slang sitta och spänna åt vänster, har den som limmade då inte hållit den rak under processen så är det inte så konstigt att det läcker. Man kan testa med att torka ytorna och påföra mera lim, men tyvärr är ofta enda chansen att få det riktigt bra att ta nya delar och göra om det hela från början.

Bra info. Jag gissar på att klantröven vill hälla på mer lim externt tills det är tätt men då kräver jag utbyte till nya delar i min reklamation. Reklamationslistan börjar bli relativt omfattande nu, tror jag kommer att få anledning att återkomma till den inom en snar framtid.

Utloggad Erica

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2017, 23:47:29:29 »
Om han limmat kopplingen när den var fri och sedan väntat till dagen efter med att dra fast unionkopplingen så hade det nog gått bra - då hade du inte haft spänn i slangen med mjukt lim utan böjt slangen först när allt var ordentligt stelnat.

Utloggad TommyC

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2017, 23:49:58:58 »
Slangen är limmad i kopplingen och anledningen till att det ser snett ut är.... att det är snett. Den är limmad snett. Vattnet läcker i limskarven.
I så fall är det en riktig klantskalle.  >ohno>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2017, 06:36:26:26 »
"Gör om gör rätt"

Som tur är är det ju ett 5 min jobb att fixa det där och givetvis ska det göras om från början, inte fyllas på lim från utsidan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2017, 07:50:17:17 »
Det blir nog så att jag får göra det själv då. 8 eller 9 gånger har leverantören varit på plats. Varje gång dom kommit dit för att "göra klart" har det föregåtts av 40 kontaktförsök på telefon och i princip hot för att till slut få dit dom. För att sen dyka upp en dag senare än ök och inte göra det man avtalade i telefon.

Var köper man lämpligen prylar för att göra om och göra rätt?

Utloggad TommyC

SV: Misslyckad limmning av kopplingar
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2017, 08:29:13:13 »
Jag handlade alla kopplingar här: https://www.poolstore.se/k/poolbutik/kopplingar-ror/
Några brukar handla här: https://www.dammbutiken.se/

Har du en lokal poolbutik så har dom säkert allt du behöver på hyllan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan