Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???  (läst 2888 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Ni som har (Pahlens) Minimaster med fritt-klor prob/justering (Ej redox-prob), -Hur lågt kan ni framgångsrikt hålla klornivån?

Jag lyckas inte få min installation att acceptera kalibrering under 1,1 i klornivå vilket inte känns rätt?

Vid 1,1 fritt klor, uppmätt med Pahlens Autocheck med DPD1-tablett,  är sensorvärdet 2 dioder av 7 vilket man ser genom att (kort) trycka på övre högra knappen. Vid denna nivå lyckas jag få kalibreringen att låsa till gröna centerdioden och maskineriet har bevisligen reglerat och hållit detta värde över flera dygn.

MEN, om jag slår av regleringen så att klorhalten sakta sjunker, tex till uppmätt 0,9 vilket motsvarar en av 7 dioder mha övre högra knappen, så tar inte kalibreringen????

Vid denna klornivå lyser den lägsta röda dioden till vänster hela tiden vad jag än gör... :-(
Kan tillägga att jag nyligen bytt till ny fritt-klor prob.

Klarar inte Minimastern att reglera lägre nivåer än 1,1????

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2017, 05:15:57:57 »
0,4-0,5 har jag haft.

Jag hade problem liknande detta när jag startade upp första gången, det slutsde med en ny reglerenhet. Det gick helt enkelt inte att kalibrera.

jag skulle reklamera enheten.

Edit: vad händer om du kalibrerar innan det sjunker så lågt att röda dioden lyser? Skalan visar ju inte absolut värde men ändå, apparaten kanske tycker stt klorhalten borde vara för låg då...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2017, 18:31:19:19 »
Vad händer om du kalibrerar innan det sjunker så lågt att röda dioden lyser? Skalan visar ju inte absolut värde men ändå, apparaten kanske tycker stt klorhalten borde vara för låg då...

Det verkar man inte hinna....När jag har kalibrerat fast den på 1,1 i fritt klor verkar diodskalan gå direkt från grön diod (1,1) till lägsta röda (Uppmätt 0,9 men som manualen säger ska vara kalibreringspunkt-80%...) utan att vara däremellan vad jag vet. (Glodde dock inte på displayen under hela de 2 timmar det tog för kloret att sjunka från 1,1 till 0,9....

Skalan KAN ju f.ö visa absolut värde om man kort trycker på övre högra knappen, håller man >5 sek övergår den istället till "Forcerad dosering" med aktiverad dospump och rullande dioder..... (Manualen säger att styrenheten även behöver vara i standbyläge för att "Elektrodsignalens styrka" (Absolutvärdet!) ska visas men på min elektronikenhet går det bra även i reglerläget)

Manualen säger att diod 1-4 (fram till och med den gröna) betyder 1,0 i fritt klor....i mitt fall mäter jag 1,1 när jag har diod 1-2 lysande...

Kan tillägga att manualens checkpunkter om kalibrering ej är möjlig är:
•  Lågt/högt mätvattenflöde (enbart klorenhet) - kontrollera filter/mätvattenflöde. (Ligger perfekt i mitten i mitt fall...)
•  Kontrollera att poolen håller sig inom de rekommenderade vattenvärdena. 
Se avsnitt 3 “Vattenkemi”. (Alka 68, Ph 7.3, Fritt klor 1.1, Bundet klor 0.3, Cya 0 borde väl vara ok....)
•  Orimliga mätvärden; friklorvärden <0.3ppm resp. >3.0ppm 
- kontrollera klorvärden med fotometrisk utrustning. (Jag mäter 1.1...)
•  Höga Cyanursyrehalter i poolvattnet - kontrollera med fotometrisk utrustning.
Späd poolvattnet med tappvatten eller öka börvärdet för fritt klor. (0 uppmätt....)
•  Elektrod- eller anslutningsfel - kontrollera anslutningar, rengör elektroder eller
byt ut dem. Se avsnitt 16 “Elektroddiagnostik”. (Elektroder utbytta...)

Min magkänsla är att det är en olämplig design/produktionskontroll hos Pahlens som släppt ut en för slutkund oerhört dyr elektronikenhet trots att den analoga förförstärkaren till fritt-klor-probe'n uppvisar offset- och kanske även gain-fel som gör att produkten inte fungerar enligt spec. OBS Hypotes, fortsatt utredning får ge fakta i frågan!! Än vet jag inte med säkerhet!

Utloggad MathiasS

SV: Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2017, 19:57:26:26 »
Att visa sk absolutvärde på en reglerenhet som fungerar som Minimastern verkar lite märkligt. Hela reglermetodiken bygger ju på att elektroderna INTE behöver visa rätt absolutvärde och ej behöver/kan kalibreras. Det räcker med att dom uppför sig linjärt runt det önskade börvärdet. Att uttrycka att en viss diod motsvarar ett visst värde utan att någon kalibrering till ett visst börvärde skett saknar ju också relevans. Jag är rätt säker på att min fyra år gamla probe visar något helt annat än din nya probe.

Min tanke var att enheten inte tillåter dig att kalibrera när den befinner sig på röd diod. Jag vet inte att det står så någonstans, men det kan ju vara så ändå. Det borde vara rätt enkelt att kalibrera på en nivå under gult.

Å andra sidan, går det inte att kalibrera ner till 0,3 i vattnet så är det fel på antingen proben eller reglerenheten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2017, 22:03:22:22 »
Vi har ingen mini-master, men i stället en äldre reglerutrustning som är helt analog, med två prober som mäter Redox resp. pH. Kalibrering görs med miniskruvmejsel på två potentiometrar. Två visarinstrument visar mätutslagen (ograderat), med en ring som anger var värdet skall ligga. Vi hade en tid fel på syrapumpen och skötte då pH-regleringen manuellt. dvs med att ge en dos syra då och då i poolen. Då kunde man tydligt se att det fanns en koppling mellan pH och Redox-värde, vilket kemiskt sett verkar naturligt. När man reglerar på friklor, OM pH ej reglerar som det skall, kommer man då att få någon indikation på att effektiviteten hos kloret ju kommer att bero av vad för pH man lyckas hålla ? Eller arbetar systemen ni har med pH och friklor som helt fristående, oberoende parametrar ? Går det t.ex. att kalibrera kloret utan att ha ett visst fixt pH ?

Utloggad Thermojito

SV: Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2017, 22:00:45:45 »
Problemet löst.

Till slut är nu elektroniken för klorjusteringen utbytt och det går att kalibrera till lägre klorhalter, åtminstone 0,8 fritt klor har jag testat framgångsrikt.

Osäker på hur mycket lägre jag kan gå med tanke på att pump och därmed även minimaster står stilla 13h varje natt och då sjunker garanterat det fria kloret och lokala variationer kanske ger algtillväxtproblem? Ska testa lite framöver och se var en rimlig nivå kan vara med pooltak och vår genomsnittliga temp och badbelastning.

Utloggad MathiasS

SV: Hur lågt kan ni få Minimastern att reglera klorhalten???
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2017, 00:12:47:47 »
...ja jag tänkte väl det.......:)

Om du bara kör halvtid skulle jag hålla mig kring 1ppm.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan