VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter  (läst 8961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SofiaZ

  • Gäst
SofiaZ
Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« skrivet: juni 02, 2017, 11:15:42:42 »
Hej!

Har köpt en intex prism frame pool i måtten 4x2 meter och 1 meter hög. Nu är jag en badkruka så vill ha värme i poolen. Så jag undrar vad som är bäst, effektivast, mest prisvärt för att värma poolen. Vill ha minst 25 grader. Jag har köpt solfolie och skydd för att täcka poolen och minska förlusten av värme på det sättet iaf 😊

Tack!!

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2017, 16:39:00:00 »
Vill du konstant ha samma temp så måste du antingen köpa en poolvärmepump, lr koppla poolen till ditt befintliga värmesystem, om du har bergvärme, fjärrvärme, vattenburet. Osv. Finns ju doppvärmare till badtunnor o sånt också, kanske går att prova?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

SofiaZ

  • Gäst
SofiaZ
SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2017, 19:15:03:03 »
Såg inte ditt svar först nu. Jag vill iaf kunna få en behaglig temperatur när vi vill bada. Kanske som tar några timmar eller nåt. Vi har inte bergvärme som vi kan koppla till. Finns det några billigare värmepumpar? Läste på någon att den höjde med bara någon grad. Är det så? Känns ju mycket med flera tusen för att höja från 20 till ex 23 grader. Får googla doppvärmare. tack för tips.
 
Vill du konstant ha samma temp så måste du antingen köpa en poolvärmepump, lr koppla poolen till ditt befintliga värmesystem, om du har bergvärme, fjärrvärme, vattenburet. Osv. Finns ju doppvärmare till badtunnor o sånt också, kanske går att prova?

Utloggad MathiasS

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2017, 19:26:05:05 »
En mindre värmepump är ju ett rimligt alternativ om den kostnaden är ok. Dock ska man ju ha klart för sig att den behöver kunna gå hela dagen eller natten => du kanske behöver en annan vattenpump än den du har idag (och kanske en med större flöde).

...och när vattnet blir varmt ökar kraven på fungerande klorering och filtrering.

....och 25 grader är svinkallt. Sikta på minimum 28 och dimensionera för 30.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0


SofiaZ

  • Gäst
SofiaZ
SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2017, 19:37:25:25 »
Jag vill nog egentligen ha 30 grader men tänkte det kanske inte går ned en sådan pool i Sverige :)

Hur vet jag om det behövs en annan pump oxå? Jag har den som kom med.

Utloggad MathiasS

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2017, 21:08:05:05 »
Budgeten får ju styra men jag skule kanske satsa på någon av de billigare kinavärmepumparna, tex Brilix. Den som säljer värmepumpen kan avgöra om vattenpumpen funkar.

Allt är ju en budgetfråga, kommer poolen finnas kvar ett tag kan det ju vara värt att satsa några kronor, annars kör man väl billigaste möjliga.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredl

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2017, 08:44:17:17 »
Intex har en 3kW värmare till dessa pooler. Toys R US säljer för 995. Vid drift 24x7 så kostar det drygt 80 kr om dagen i el.

Kräver dock Uttag säkrat med minst 13A helst 16A vilket i de flesta fall innebär 2,5 mm2 kabel och standard är 1,5 mm2.

Vi håller precis på att sätta upp en likadan pool för att testa på storleken och placeringen (vi funderar på en liten glasfiberpool eller swimspa till nästa sommar).

SofiaZ

  • Gäst
SofiaZ
SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2017, 22:52:51:51 »
Ok tack. Säger mig inte mycket om elen där men har folk som kan att fråga så ska kolla upp det.

Intex har en 3kW värmare till dessa pooler. Toys R US säljer för 995. Vid drift 24x7 så kostar det drygt 80 kr om dagen i el.

Kräver dock Uttag säkrat med minst 13A helst 16A vilket i de flesta fall innebär 2,5 mm2 kabel och standard är 1,5 mm2.

Vi håller precis på att sätta upp en likadan pool för att testa på storleken och placeringen (vi funderar på en liten glasfiberpool eller swimspa till nästa sommar).

Utloggad mother2

SV: Uppvärmning av intex ovanmarkspool 4x2x1 meter
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2017, 09:51:24:24 »
Hej!

Har köpt en intex prism frame pool i måtten 4x2 meter och 1 meter hög. Nu är jag en badkruka så vill ha värme i poolen. Så jag undrar vad som är bäst, effektivast, mest prisvärt för att värma poolen. Vill ha minst 25 grader. Jag har köpt solfolie och skydd för att täcka poolen och minska förlusten av värme på det sättet iaf 😊

Använd gärna solmattor de är mycket effektiva men också beroende av sol och värma och inte så kalla nätter. Mycket värme som skapas på dagen försvinner på nätterna. Använd även bubbel plast på poolens yta. Jag har en pool på 549 cm x 132 och har i sommar använd el värmare från Intex (1290 kr) men den är tyvärr inte mera effektiv än att den knappt värmer upp dagtid 3-4 grader och de sjunker under nattetid. Mycket kostbara grader som inte är värd den el räkning jag nu sitter igen med.

Tack!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan