VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten  (läst 2953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« skrivet: maj 19, 2017, 14:33:47:47 »
Hallå!

Har samma problem som TS i en annan tråd, "hur smutsigt får det bli". Jag har haft poolen öppen under vintern utan skydd.
Det är en helt vanlig  blå Intex.

Vattnet var klart men det låg mycket löv på botten. Håvade upp det mesta för någon vecka sen och när jag rörde runt blev vattnet grönt, omöjligt att se botten.

Startade sandfiltret för någon dag sen, chockklorade och väntade en dag. Fortfarande lika grönt.
Mäter vattnet med nyinköpta stickor och pH, alkanitet och cya är ok. Koret ligger på 10 men det luktar väldigt mycket klor?

Ett annat problem är filtret. Det är från Intex.
Har funkat klockrent vid uppstart men efter dammsugning har något hänt. Dåligt tryck och tryckmätaren står på 0 fast filtret är igång? Har provat att backspola flera gånger men det hjälper inte.
Har dammsugit på  både filtrering och waste. Vad kan jag göra??

Poolen är på 12 kubik och vattnet kommer från gemensam brunn i byn. Viss problem med mangan finns.

Vill inte byta vatten så fram med Alla tips 😃

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2017, 18:46:27:27 »
Det är väldigt vanligt att tryckmätarna fryser sönder om man inte tar in dom över vintern. Finns det något siktglas efter filtret eller går det på något annat sätt se om filtret verkar filtrera? Annars kanske röret som går ner till dysorna har lossnat så att vattnet inte passerar sanden?

Om filtret fungerar så är det ”bara” att hålla klorhalten på 10 ppm eller mer och köra cirkulationspumpen dygnet runt, backspola när trycket ökat 0,4-0,5 Bar. Det kan ta flera dygn eller t o m en vecka att få ordning på riktigt dåligt vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hans_L

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2017, 20:56:52:52 »
Aha, det kan ta så lång tid. Ja men då så, då oroade jag mig nog i onödan ☺️
Att det luktar klor, är det något att bry sig om nu eller ordnar det till sig när vattnet blir bättre?

Utloggad Hans_L

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2017, 20:59:57:57 »
Filtret har stått inne med sand i så det har inte fryst sönder.  Tror mer på att det har ko mitt med mycket skit som fastnat någonstans. Ska skruva isär lite och kolla i morgon. Det löser sig nog tror jag!

Utloggad TommyC

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2017, 21:24:57:57 »
Skiten i filtret ska försvinna när man backspolar. Det är kloraminer d v s förbrukat klor som luktar. Halten bundet klor ska vara max hälften av halten fritt klor annars får man tillsätta mer klorgranulat. Om bara filtret fungerar så går det inte att misslyckas med att rädda vattnet med tillförsel av klor, filtrering och backspolning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hans_L

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2017, 00:01:23:23 »
Men jag tänker på tryckmätaren igen. Den har funkat tidigare. Den började jävlas samtidigt som filtret. Nu visar den alltså 0 i tryck. Kan det tyda på något särskilt fel?
Min tanke med dåligt flöde är att barr fastnat någonstans mellan pool och sand men varför visar den 0?

Utloggad TommyC

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2017, 01:01:57:57 »
Kan det ha fastnat skräp i tryckmätaren  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hans_L

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2017, 02:50:17:17 »
Ja det trodde jag med men skruvade bort den och vad jag såg var det rent.
Jaja får kolla mer i morgon. Tack för hjälpen!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2017, 08:48:11:11 »
Kan ha kommit skräp i pumphjulet så den itne pumpar nåt?
Hur ser filtret ut på sugsida pump?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Ett sista desperat rop på hjälp innan jag byter vatten
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2017, 23:01:51:51 »
Känn vid inloppsmunstyckena så att du har normalt inflöde. Om inte så är det ju antingen stopp någon stans eller fel på pumpen, alternativt totalt igensatt filter. Känns inflödet normalt verkar väl manometern vara trasig om den visar noll.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag