VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Velar mellan berg-VP eller pool-VP  (läst 9779 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #30 skrivet: oktober 15, 2017, 16:01:19:19 »
Du skriver att utgående slinga är väldigt varm. Jag antar att det är framlednings temperatur från Berg VP till VVX du menar. Det vore intressant att veta mer exakt vilket värde du har på denna, och även efter VVX.

Du nämner 20-24 som faktisk  temp. Om det är avläst värde i menyn i Berg VP kan det inte stämma. Eftersom du har en pooltemp som ligger över den nivån, kan aldrig temp i primärslingan vara lägre/så låg.

//Martin

Kollade, det är poolstyrningen som ändrar detta.
Drog på poolvärmningen, då blev ute-temperaturen -30 och returtemperatur 20 grader, så den fejkar temperaturerna för att styra poolvärmen.

Ska testa och mäta istället nästa säsong.

Om det visar sig att värmeväxlaren är underdimensionerad, kan man köpa en till "liten" och seriekoppla eller är det helt korkat?

/Björn

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #31 skrivet: november 07, 2017, 16:39:49:49 »
Kollade, det är poolstyrningen som ändrar detta.
Drog på poolvärmningen, då blev ute-temperaturen -30 och returtemperatur 20 grader, så den fejkar temperaturerna för att styra poolvärmen.

Ska testa och mäta istället nästa säsong.

Om det visar sig att värmeväxlaren är underdimensionerad, kan man köpa en till "liten" och seriekoppla eller är det helt korkat?

/Björn

Hej, det går att koppla så, men är det inte alltför hög framledning är det ju tveksamt om det är värt tid och pengar. Mät lite värden i vår när poolen går igen så kan vi ju bolla dessa och se.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Velar mellan berg-VP eller pool-VP
« Svar #32 skrivet: april 29, 2018, 14:47:29:29 »
Några läste väl min andra tråd om val av pool-VP men nu velar jag igen. Först tänkte jag berg, sedan pool-VP pga enklare installation, men nu berg igen.

Jag har en Nibe 1145 på 8kW med 210m hål. Huset drar enligt beräkningar 5,7kW vid DUT och garaget kanske 2-3kW vilket gör att hålet är väl tilltaget, eller åtminstone var tanken att det skulle vara det. Dock på vintern när värmen går hårt ligger KB-in runt 0-1C så jag är rädd att en pool skulle sabba återhämtningen så att hålet går under nollan på vintern. Å andra sidan har jag numera frikyla som laddar hålet lite extra på sommaren, vet inte hur mycket det påverkar, det blev ju ingen vinter i år.

Sen har vi dragningen som skulle blir rätt lång till bergvärmen. Runt 28m mot runt 10m för pool-VP. Håltagning i den täta fasaden också. Sen är det jäkligt trångt i tvättstugan, har ju 1145+VPBS300+UKV100+FTX+Tvättpelare+torkskåp på typ 6-7kvm! Visst går det att knöka in men...

Fördelen med BV skulle ju vara att jag slipper en stor ful pryl ute i trädgården och att det blir helt tyst.
Bifogar en liten karta hur dragningen skulle se ut i båda fallen. Synd att en ev pool-VP:s bästa ställe är på den skuggiga gaveln.

Lite nyfiken på om det blev bergvärme eller annat? ......även om tråden är något "gammal"....

//"Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan