VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur länge ska jag köra poolpump?  (läst 17466 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad salle40

Hur länge ska jag köra poolpump?
« skrivet: juni 29, 2016, 20:56:43:43 »
Äntligen är poolen klar och ska köra igång den. Det är en jf fritid 3,6x6,1 meter med 1hk pump. Poolen ska värmas med nibe 1255 genom värmeväxlare. Det jag undrar är måste man köra pumpen hela tiden för att vatten ska cirkulera igenom värmeväxlare eller räcker det om jag kör bara dagtid? Hur ni andra gör det som värmeg vattnet.?

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2016, 21:17:10:10 »
Äntligen är poolen klar och ska köra igång den. Det är en jf fritid 3,6x6,1 meter med 1hk pump. Poolen ska värmas med nibe 1255 genom värmeväxlare. Det jag undrar är måste man köra pumpen hela tiden för att vatten ska cirkulera igenom värmeväxlare eller räcker det om jag kör bara dagtid? Hur ni andra gör det som värmeg vattnet.?

Jag har ca. 50m^3 vatten i min pool som värmas med bergvärme genom värmeväxlare. Poolpump och värmeproduktion är på med timmer kl. 09-12 och 15-21. Under dagen pendlar vattentemperaturen mellan 28,4 (vid start kl.09) och 29,4C som nås vid 17-18 tiden och då stängs bergvärme av via termostat.

Jag beräknar att min poolpump-filter-rör-kombination kan cirkulera min. 200lt/min, alltså poolvolymen rensas minimum 2 ggr om dagen. Jag följer riktlinjerna som föreslår 1 timme pumpkörning för varje 10 grader Fahrenheit i vattentemp (85F i mitt fall).

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad salle40

SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2016, 21:22:07:07 »
Då behöver man altså inte köra pumpen på natten för att poolen ska vara varm. Den kylls inte ner under natten när pumpen är av?

Utloggad Dimitris76

SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2016, 21:36:06:06 »
Då behöver man altså inte köra pumpen på natten för att poolen ska vara varm. Den kylls inte ner under natten när pumpen är av?

Det går ner exakt en grad under nattens 12 timmar lång uppehåll (kl. 21-09). Yttan är 4x8m under pooltak.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2016, 21:50:16:16 »
Jag kör pumpen dygnet runt hela säsongen, ställer in bergvärmepumpen på 32 grader så den går när det behövs, varför krångla till allt?

Utloggad salle40

SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2016, 22:13:50:50 »
Jag kör pumpen dygnet runt hela säsongen, ställer in bergvärmepumpen på 32 grader så den går när det behövs, varför krångla till allt?
Ok. Hur stor är din pool och hur stor är pumpen. ? Jag tänkte mest på vad det kostar om man kör dygnet runt, jämflrt med dagtid om man får samma resultat?

Utloggad nyburjare

SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2016, 22:40:24:24 »
Samma resultat får du ju inte riktigt , jo du kan ju få samma temp om det är så du menar , men då har ju även värmaren stannat och startar först när tempen går under värdet.. så låter du den stå på hela dygnet kanske den ändå inte går mer än 12 timmar...

Utloggad Dimitris76

SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2016, 22:48:41:41 »
Samma resultat får du ju inte riktigt , jo du kan ju få samma temp om det är så du menar , men då har ju även värmaren stannat och startar först när tempen går under värdet.. så låter du den stå på hela dygnet kanske den ändå inte går mer än 12 timmar...

Värmaren styrs av termostat men cirkulationspump på dygnet rund är helt onödigt tycker jag.

http://bfy.tw/6W9O  ;)

/Dimi
« Senast ändrad: juni 29, 2016, 22:54:27:27 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2016, 14:27:57:57 »
Ok. Hur stor är din pool och hur stor är pumpen. ? Jag tänkte mest på vad det kostar om man kör dygnet runt, jämflrt med dagtid om man får samma resultat?
Min pool är 8x4, cirkpumpen på 0,72kw och värmer med nibe 1235 och en 85kw värmeväxlare till 31-32 grader

ca 500kw i månaden för cirkulationen.

Utloggad MathiasS

SV: Hur länge ska jag köra poolpump?
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2016, 19:48:45:45 »
Pool enligt signatur. Vpump går 24x7, kostar 2500kr per år ungefär.

Att köra cirkulation hela tiden är rätt tycker jag, men det ska pumpas sakta.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan