VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Swimspa Viskan, Arctic eller Catalina?  (läst 5331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kallagtunet

Swimspa Viskan, Arctic eller Catalina?
« skrivet: maj 28, 2015, 19:16:00:00 »
Ny bruker med spørsmål til dere erfarne brukere og eventuelle forhandlere.

Noen som har erfaring med Swimspa. Det skal brukes til først og fremst vannlek for ungene (8 og 11 år) samt litt vann terapi for mor og far og kanskje litt svømming men det er svømme kapasitet er underordnet som funksjon.

Har tre potensielle kandidater:

Viskan swimspa - Størrelse 384 × 229 x 135 cm -  5043 liter  Kun 3kw varme, ingen (ett) massasje sete. Produsert for Viskan av canadiske Coast Spa (heter som Coast spa Wellnes II). Kjenner ikke Coast spa og om dette er en kvalitets produsent? Usikker på om dette holder Viskan kvalitet? Ikke forhandler i nærområdet, den Norske forhandleren av Viskan er ny i Spamarkedet. Prismessing ca 30 tusen dyrere enn Viskan Dalarö.

Arctic Ocean - Størrelse 436 x 236 x 129 cm - 5900 liter. Saltvann, 8 sitteplasser 6 med massasje, produsert av Arctic i Canada. Lokal forhandler som har eksistert langt tid. Dyrt ca 70 tusen dyrere en Viskan Swimspa...

Catalina MONTEREY 14 - Størrelse 430 x 230 x 130 cm  - 6800 liter. 4 sitteplasser med massasje dyser produsert av Catalina i USA, ikke lokal forhandler men forhandler har vært i bransjen i mange år. Ca 20 tusen dyrere enn Viskan swimspa.

Vi har også sett på diverse Kina spa men det er IKKE aktuelt, vi vil ha noe som er driftsikkert med minimalt med vedlikehold og som har kvalitet som gjør at har badet lenge...

Noen som har erfaring med noen av disse swimspa eller produsenter? Er dette kvalitet? Noen som har andre anbefalinger?

Vi har som alternativt vurdert store vanlige spa bad som ett altrnativ til ett swimspa de to modellene vi har sett på som er store er Viskan Dalarö og Hotspring Limelight Gleam (ca samme pris som Viskan Swimspa). Disse store spa badene virker som mer "proven technology" men fungerer selvsagt vesentlig dårligere som lekeplass for ungene.

Kommentarer knyttet til Spa versus Swimspa valget?

« Senast ändrad: maj 28, 2015, 19:20:27:27 av Kallagtunet »

Poolgiganten

Utloggad kalle lkpg

SV: Swimspa Viskan, Arctic eller Catalina?
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2015, 05:58:44:44 »
3kw värmare känns klent till ett swimspa? Arctic Spa har väl sin 7,2kw 2-fasvärmare i alla bad numera vilket borde vara en stor fördel tycker jag.

Jag har ett 10 år gammal Arctic Spa som jag är mycket nöjd med. Bra kvalitet och väldigt gediget:) Kan inte uttala mig om de andra du frågar om dessvärre.

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Kallagtunet

SV: Swimspa Viskan, Arctic eller Catalina?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2015, 03:16:29:29 »
lkpg tack for at du deler erfaringer. Noen andre som har input?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Swimspa Viskan, Arctic eller Catalina?
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2015, 02:15:33:33 »
Jag är säker på att du får ett högsta klassens swimspa med "Coast Spas Wellness II" då Coast är ett av Canadas premium tillverkare med en mycket hög kvalitet på sina produkter.

Beträffande värmaren så kan du beställa ett swimspa med en extra 3 kW värmare om du har de elektriska förutsättningarna att mata detta, då får du ett bad som håller värmen bättre när du använder badet.

Tyvärr så är det så att de flesta bad, swimspas som spabad levereras med bara 1 st 3 kW värmare till Europa då vi har ett strömsystem som i de flesta fall tillåter mer än 16A per fas. Man kan om man har en större huvudsäkring ( mer än 25A) sätta in en extra 3 kW värmare om man inte har någon annan belastning på någon fas då 2 x 3 kW belastar med ca 24 A. 

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad kalle lkpg

SV: Swimspa Viskan, Arctic eller Catalina?
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2015, 09:26:44:44 »
Arctic badet med 7,2kw 2-fasvärmare körs på 3x16. Vartefter pumpar osv dras på så stegar det ned elpatron. Finns även liknande funktion på vissa D1 bla Bayserien som går att koppla om värmaren till 5,5kw. Dock går inte värmaren när alla pumpar körs.
Men till ett swimspa med lite mer pumpar etc så är det nog inte fel med 3x20 amp om möjligt.

Jag funderar på att sätta in en extra värmare i mitt egna bad som idag bara har 3,6kw. Den kopplas då till ett växelrelä som gör att värmare och pump2 inte kan gå samtidigt så fungerar det fint med 3x16. Stör mig inte så mycket om värmarna inte går när jag kör alla pumpar och bubbel.

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Kallagtunet

SV: Swimspa Viskan, Arctic eller Catalina?
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2015, 00:55:23:23 »
Takker for input. Hvis det er flere med erfaringer gi gjerne input.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag