VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gult vatten  (läst 13096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sialina

Gult vatten
« skrivet: maj 19, 2015, 20:40:29:29 »
Jag köpte ett lay-z spa förra sommaren (800 liter) och hela förra sommaren gick det bra. Då hade jag enkla mätstickor från Rusta som mätte pH och klor. Denna sommaren köpte jag stickor som även mäter alkalinitet och värdena är åt skogen. Ph är för lågt, under 6,8, alkalinitet är för lågt och det stinker klor. Jag provade höja alkaliniteten med bikarbonat och då blev det bra värden men vattnet blev gul/grönt. Tömde poolen och fyllde på nytt vatten. Först dåliga värden men klart vatten. Hällde på pH + och nu är vattnet gulgrönt igen!! Klorhalten är bra men det luktar tokmycket klor! Vi har egen brunn ska tilläggas. Någon som har någon idé om vad jag göra?? Är så tacksam för alla förslag, känner mig 😰

Poolgiganten

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Gult vatten
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2015, 09:38:32:32 »
Om det luktar klor så är det fel kolla hur mycket bundet klor du har det låter som att du behöver klorchocka

ang gult vatten beror det nog på att du har hög järnhalt i vattnet (högt ph kan fälla ut metall)

Vet att flockmedel kan binda järn men det ska du inte använda i spa vet dock ej om spa klarningsmedel grejar att binda järnet så filtret får lättare att fånga upp järnet




Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad kalle lkpg

SV: Gult vatten
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2015, 06:59:08:08 »
Jag har väldigt dålig erfarenhet av billiga "no name"-stickor. Testa med tex Nitor-stickor för att se om dina värden verkligen stämmer. Mina billiga stickor visade PH 6,7 när det va 7,2 tex...

Spaklor (chock) istället för veckotabletter i dispenser är ett annat tips för bättre vatten.

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Erica

SV: Gult vatten
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2015, 20:36:13:13 »
Korrigera ditt pH när det är galet, men om du kan hålla pH korrekt så strunta i alkaliniteten. Den senare verkar alla ha problem med att mäta korrekt och eftersom huvudsymptomet vid fel värde är problem med pH-hållningen så varför oroa sig för alkalinitetsvärdet när pH går att hålla korrekt utan större problem ?

Brunnsvatten ger ofta järnutfällning vid klorering. Det försvinner efter några dagar. Färgen kan bli allt från gul-brun-aktig till mörkt grön-brunt beroende på hur mycket järn som finns i ditt vatten. I vår pool gjorde den reaktionen att vi inte ens kunde se botten ! Vattnet var vid första fyllning klart tills vi klorerade, sedan fälldes oxiderat järn ut och vattnet såg bedrövligt ut under några dagar innan det åter klarnade. Problemet uppstår endast vid fyllning av poolen, efterföljande påfyllningar t.ex. efter backspolning ger inte sådana poblem.

Gult vatten kan också bero på humusämnen i vattnet, men det antar jag att ni inte har eftersom då skulle vattnet vara otjänligt som dricksvatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan