CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fäste för cirkulationspump?  (läst 2644 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompamannen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Förstagångsbyggare
    • Visa profil
Fäste för cirkulationspump?
« skrivet: mars 25, 2015, 18:40:06:06 »
Jag ska placera cirkulationspumpen i min bod.
« Senast ändrad: juni 05, 2016, 00:23:22:22 av Tompamannen »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Fäste för cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2015, 20:08:10:10 »
Allt beror på vad det är för pump som du köpt... En kvalitetspump skall inte vibrera till den grad att du får särskilt stora problem med detta. Vår poolpump är överdimensionerad (1.1 kW t. en 8x4 m inomhuspool), men alstrar ändå inte några vibrationer som är märkbara. Det är en Pahlens bronspump. Plastpumpar väsnas väl ofta lite mera, men om du har en som skakar rejält kan nog kvalitén ifrågasättas. Vår pump är inte ljudlös, men det handlar om det vanliga motorljudet, inte om vibrationer.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fäste för cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2015, 20:16:56:56 »
Om du monterar den på vibrationsdämpare i gummi så tror jag inte det ska vara några problem.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fäste för cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2015, 23:16:28:28 »
Min sitter fast direkt i golvet. Har en enkel bod, inget som jag stör mig på i alla fall.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Fäste för cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: mars 26, 2015, 08:54:47:47 »
Jag var också som poolbyggarnovis skraj för vibrationer om jag fästade pumpen direkt i betong. Fick skurit till en platta i rostfritt som jag fästade med vibrationsdämpare till en gängad stång, som jag sen göt fast i betongen. I efterhand har jag funderat på om inte detta var lite "overkill", då det inte värkar vara mycket vibrationer att tala om. Nu har jag bara erfarenhet med denna monteringslösningen, då jag inte har något annat att jämföra med. Enda jag vet med säkerhet är att min installation inte ger några vibrationsljud överhuvudtaget. Positivt överraskad över hur lite pumpen låter totalt sett, speciellt när den körs vid lägre varvtall. Et lite "summande", är allt man hör, så man hör jo den är igång, men inget som hörs utanför källaren den står i.
Kolla sida 3 och 4 i min byggtråd för detaljer.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag