VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kostnad för grävning och underarbete?  (läst 5786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peterq

  • Nybörjare på pool
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kostnad för grävning och underarbete?
« skrivet: november 19, 2011, 16:32:40:40 »
Hej

Håller just på att göra en budget för en folkpool i trädgården. Väljer nog att göra en 6x4m 1,5m djup. En liten grävmaskin kan nog komma runt huset, och trådgården är på flatmark med grus/lera och matjord (i Skåne). Det skal göras grundarbete med efter grävning med makadam, stenmjöl, m.m.. Är det någon som har et hum om va det kan kosta att: Gräva, forsla bort jordmassor, transportera dit material för grundarbetet samt själva grundarbetet i botten?

Är det något annat som man bör ha med i budgeten i samband med förarbetet innan poolen skal byggas?

Mvh Peter
pp-pool 6x3m, VP. Gullberg-Jansson GJPASRW-15, Idealcover - Smart A pooltak, Aseko Asin salt saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad swanthe

SV: Kostnad för grävning och underarbete?
« Svar #1 skrivet: november 19, 2011, 17:02:52:52 »
Det har debatterats ett par gånger undre hösten. Pröva göra en sökning på "kostnad grävning".

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kostnad för grävning och underarbete?
« Svar #2 skrivet: november 19, 2011, 19:49:02:02 »
Det kan kosta allt mellan 1000 och 100 000 kr att göra underarbete, dränering o.s.v. beroende på hur mycket du gör själv, hur noga du är, och vilka behov som finns. (T.ex. av dränering)

Vår pool är väl ett exempel på det första (1000 kr)
Min granne kom med sin traktor och grävde ca 80 cm djupt.
Jag och svågern planerade botten, paddade (hyrde en padda) botten.
Ingen dränering behövdes (torr sandbacke med fall mot grannen)
Överblivna fyllnadsmassor användes för återfyllnad mellan poolen och den timring vi gjorde med hjälp av (gratis järnvägsslipers).

Motsatsen är den som måste betala "stora firman" fullt pris för grävare, framkörning, deposition av jordmassor, dränering, padda, arbete, mm, mm.

OTROLIGT svårt att säga vad det kostar med andra ord.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad peterq

  • Nybörjare på pool
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kostnad för grävning och underarbete?
« Svar #3 skrivet: november 20, 2011, 11:08:55:55 »
Tack Swanthe och Richard. Tror inte jag har samma möjlighet att gräva för 1000:-  :)
Jag kör nog på packetpriset med "stora firman", så jag får nog lägga till några tusen till. Jag hittade dock några trådar som ger en bild, av vilken offert jag kan vänta mig.
Mvh Peter
pp-pool 6x3m, VP. Gullberg-Jansson GJPASRW-15, Idealcover - Smart A pooltak, Aseko Asin salt saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Kostnad för grävning och underarbete?
« Svar #4 skrivet: november 22, 2011, 15:47:02:02 »
Det som kostar är att bli av med massorna... Har du någonstans du kan lägga det, på tomten, hos något nybygge, el.dyl. kommer du ner bra i pris...

Vår 5,5x3,5x1,5 meter betalade vi drygt 40.000 kr för grävning (ca. 40 m3), bortforsling, grus, dränering, stenmjöl avvägt och paddat. Det är ett förhållandevis bra pris men det beror mest på att vi kunde dumpa massor vid ett nybygge.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad anderssurfaren

SV: Kostnad för grävning och underarbete?
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2016, 21:27:56:56 »
Hej,

Planerar göra samma sak i Smygehamn en folkpool på 4x8 meter. Har du någon du kan rekommendera för jobb med grävning, bygge av poolen?

Hur gjorde du och vad kostade det, hittade du bra leverantörer?

Med vänlig hälsning,

Anders

Utloggad Coolg8

SV: Kostnad för grävning och underarbete?
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2016, 22:44:31:31 »
Då känns kanske inte vårt pris allt för fel 8x4m 1,7 djupt sen 0,2 makadam packat med pumpbrunn och dränering kostar mellan 35 och 38.000.
Kan också tillägga att jag fått priser på mellan 60 och 70.000 exkl. borttagning av massor.
Tyckte det kändes dyrt för ca 16 h jobb plus material. Funderar på att hyra grävare, minidumper och padda. Köpa makadam, filt och dränering. Sen betala för lastbil att forsla bort massorna ca 10 resor med endast bil borde nog fixas på en dag då kostar det ca 10.000 plus tippningsavgift på 2500.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan