Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)  (läst 58713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #10 skrivet: oktober 25, 2008, 16:57:44:44 »
skall du ha trädäck runt eller sten, tänk på att poolen behöver sticka en bit ovan mark för att få plats med trallen eller stenläggningen.
jag har inget motfylle mot lecan de sista 40-50 cm, många andra har gjort lika och det håller bra. hur har du kommit fram till innermått på 7.6*3.5 med 59cm lecasten +1cm fog?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Poolgiganten

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #11 skrivet: oktober 27, 2008, 08:56:23:23 »
Jo den kommer sticka upp en bit, tänker lägga en 5 cm tjocka plattor mixat med sten i ett mönster. Måtten är inte helt heliga för mig. Det jag vet är att plattan blir nog 4x8 sen kommer blocken och fogen på så se det som ca. mått. Vi kommer svetsa duken på plats därför har måtten mindre betydelse så säg ca 7,6x3,6. Men jag får se om jag lägger en sten till på bredden pga. platsen finns i gropen som det ser ut idag.

Gjutning av plattan sker i helgen så man får väl sluta lite tidigare nu om dagarna så man hinner få upp sin form.........
« Senast ändrad: oktober 27, 2008, 09:05:59:59 av Jucklo »

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #12 skrivet: oktober 27, 2008, 18:49:32:32 »
nja måtten har ganska stor betydelse om du skall mura med lecasten och inte vill hålla på och kapa dom.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #13 skrivet: oktober 27, 2008, 20:09:12:12 »
Här har du hur jag har tänkt block för block, jo lat är man ju så inget onödigt arbete här.....men skall ändra på den lite pga. kan lägga det mer begåvat så man slipper hacka så mkt sten när laven överlappar varandra.

Plattan som gjutes inom några dagar tänkte jag följande:
50 mm frigolit som isolering.
Dubbelarmering med 10x10 rutor och 6 mm diam.
150 mm betongtjocklek, får betala 6500 SEK inkl moms för 5 m3 betong.

Detta gjutes rätt på packad sandbädd. Tror att den tjockleken duger bra även om det blir ett rejält tryck från + 35-40 m3 vatten.

Gjorde som du sa Henry Porter vad gäller "grundvattentesten" och som jag ser det är det inte någon risk att jag får vatten i gropen då ett borrhålgjordes ytterligare 1 meter och inget vatten hittades. Alltså dränering är överskattat på den här platsen. Däremot välter jag i ett 100 mm lager grus av en grövre kalibern som jag fick av byggarna som blev över från husgrunden.

FRÅGOR?
Tänkte bygga med 19x19x59 block med dubbel armering i blocken, är det tjockt nog eller är det värt och gå upp till 25 i tjocklek? Tycker själv att 19 borde räcka då jag har ren sand som ett kompakt mothåll.
« Senast ändrad: oktober 29, 2008, 07:55:57:57 av Jucklo »

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #14 skrivet: oktober 30, 2008, 17:39:39:39 »
det kommer att bli massa kapande om du bygger enligt din ritning, du måste avsluta olika i hörnen som jag gjort för att överlappet skall stämma med hela stenar i varje lager. lägger in min ritning så ser du vad jag menar.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #15 skrivet: oktober 31, 2008, 08:56:45:45 »
PEA, jag tackar för din ritning. Den köper jag med hull och hår. Det lilla tricket är och få till trappan på ett begåvat vis då jag vill ha rätt avstånd på båda sidor om trappan. Satt själv igår och pysslade med detta och insåg rätt snabbt att det blev lite pillande med vissa stenar runt trappan. Men jag inser att din ändå ger minst kapande även med trappa.  TACK!
« Senast ändrad: oktober 31, 2008, 09:23:17:17 av Jucklo »

Utloggad Pea

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #16 skrivet: oktober 31, 2008, 18:33:33:33 »
fast jag gillar inte att det står 721 på längden, skulle varit 781 men tanten prutade bort en sten  :'( vad gör man inte för husfriden  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Magnus.A

  • Magnus.A
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ca 100 m3 men gumman vill ha mer.
    • Visa profil
SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #17 skrivet: november 05, 2008, 14:52:51:51 »
Jag kör med båda.Men önskar att jag inte hade köpt solpaneler. för dom gick inte alls i sommras. Höll 30 grader med vp istället. Hade sparat 30 tusen till annat.

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #18 skrivet: november 10, 2008, 08:24:02:02 »
PLATTAN (del1)

1. Lägger 50 tjocklek isolering (cellplast) hårdhet 80.
2. Dubbla lager armering 8mm rutstorlek 100mm. Lägger armeringen centrerad i gjutformen med 20 mm mellan armeringslager. Jag hoppas att de sista 50-60 mm upp till ytan klarar sig utan armering.

Lite trickigt var det allt och få hela konstruktionen i våg på alla sidor. Så jag kan lungt säga att mycket grus fick flyttas runt i gropen. Men jag gav till slut upp då det kändes hyfsat bra, tror det slår ca. 2 cm som mest på långsida. Detta justerar jag sedan på vägen upp till toppen.

Kan tillägga att jag idag borde gjutit men pga. ett par ras så fick ca. 3 ton sand skottas ur gropen med min nyinköpta skyffel. Anledningen till detta var att jag från början hde tänkt mig en pool med 3,6 bredd men i och med dom grävt så brett så lyckades jag trycka i ett lecablock till så bredden blir nu 4,0 istället. Vi får väl se om man få plats mellan sandväggen och poolformen när den skall dras av... ;D. Så slutsatsen är......snåla aldrig med ytan på grävningen och se till att väggarna sluttar åt rätt håll så slipper man ras (i mitt fall var det en vägg som inte riktig blev 1oo bra där. Men och andra sidan jag får skylla mig själv när jag breddar......... :D

Nu väntar jag på betongen som kommer V46, skall bli kul.......

« Senast ändrad: november 10, 2008, 12:36:25:25 av Jucklo »

Utloggad Jucklo

SV: POOL PROJEKT I SKÅNE (LECA POOL)
« Svar #19 skrivet: november 10, 2008, 10:00:04:04 »
OFFERTER

Har även gått ut och börjat få in offerter på pooldelarna. Man kan lungt säga att det skiljer en del mellan de olika förslagen. De stora skillnaderna ligger i poollinerduken på 1,5 mm som skall svetsas på plats. Då en trappa som finns med i bilden så springer det iväg. Men ännu viktigare är att få en bra och snygg svetsning har hört och sett mindre lyckade arbeten här.

En annan fundering är rostfritt eller plast? där det skiljer ca. 7-8 tkr på skimmer, utlopp, inlopp och lampor. Rostfritt är utan tvekan snyggast, skall man då snåla på denna summa?.....vi får se. Kanske plast är smartas då man någon dag tröttnar på sitt klor och vill gå över till saltvatten?

Värmepumpen är en annan stor post där mitt tänk är kvalitét, finns idag skitpumpar på marknaden som brakar itu efter en kort tid eller så ger den inte den värme som är utlovad. Har några alternativ här som verkar bra.
« Senast ändrad: november 10, 2008, 14:48:16:16 av Jucklo »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag