Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopoolbygge  (läst 38417 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Thermopoolbygge
« skrivet: augusti 13, 2013, 14:13:37:37 »
Vi är i full gång att bygga en Thermopool 4x8x1,5m. Plattan är gjuten (80mm cellplastisolering och 100 mm betong) och vi staplar nu blocken med tillhörande armering. Vi har borrat ner 2 st 10mm vertikala järn i vartannat "hål" i blocken (c-c ca 300mm) samt 2st horisontella 12mm mellan varje varv. Ytterligare 60cm stick är nerborrade ca 5cm med c-c 300mm på långsidorna.
Jag har med stor beundran och vördnad läst nästan alla inlägg och byggtrådar om Thermopool men är fortfarande osäker inför gjutningen. Jag har limmat samtliga skarvar och gavlar med fogskum och fogskumspistol och inte mer fogskum än tandkräm på tandborsten (enligt MathiasS ordination) ändå så sväller skarvarna upp ganska betydligt (max ca 5 mm på vissa ställen). Frågan är om detta har någon negativ inverkan på hållfastheten vid gjutning...?. Någon annan som har den erfarenheten?
Nästa steg blir att fästa reglar runt poolbotten och staga med OSB etc mot väggarna, enligt andra inlägg på forumet. Fler bilder kommer såsmånigom.

/Björn
« Senast ändrad: augusti 13, 2013, 14:27:53:53 av BjörnH »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2013, 15:03:07:07 »
Fint med en stadig grävare när man håller på....:)

Om fogskummet sväller, ta mindre. Använder du Sikas vinterskum? Vinterskummet sägs expandera lite mindre än det vanliga.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2013, 15:12:46:46 »
Jo, stabil grävare! Grävde poolhålet samtidigt som husgrunden. Kändes logiskt liksom...
Jag har använt biltemas vanliga fogskum och jag har bara ett varv kvar att limma så det är liksom lite sent att byta skum. Jag får väl gå runt och trycka i mer skum i de skarvarna som är minst ihoptryckta samt stötta ordentligt med reglar och OSB. Usch va' nervöst detta kommer att bli!

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2013, 17:45:25:25 »
Det kommer nog gå bra! Det största problemet med att skarvarna inte går ihop helt är ju att bygghöjden varierar runt poolen, men det handlar ju bara om några millimeter så det är säkert inte ett stort problem.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2013, 08:03:16:16 »
Hej Mathias,

Vi gjöt nyligen vår thermopool. Vi har byggt liknande som du gjort och limmat med fogskum (Biltemas). (Tror du tillochmed armerat lite mer än vad vi gjorde).

Vi struntade dock i att limma sista varvet just för att fogarna trycktes isär lite av fogskummet. ... men det hade nog varit lika bra o limma de varvet oxå.. Vi har inte använt tandkrämstjockt av fogskummet utan skummat utav glatta livet :D (Hade missat det där med att man ska ta liiiite)...

Före gjutningen så stöttade vi upp med lite trianglar både invändigt och utvändigt. Vi använde inga osb.
Det gick jättebra... så klart var gubben tvungen att ta o testa med vibratorn... trots mina invändningar. Som tur var gick det bra MEN översta blockraden vibrerade isär någon mm så katastrofen var nära.  :o

Packa med armeringsjärn :D

/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2013, 08:11:03:03 »
Tack för svar Mathias och A-K. Nu känns det lite lättare.....

/Björn

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2013, 08:32:28:28 »
Har man rätt koncistens på betongen är ju vibratorn verkligen överflödig. Det rinner ju som filmjölk nästan......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2013, 08:57:13:13 »
Att översta blockraden åker isär lite är ju minimal katastrof jämfört med vad som kan hända. Trycket längst ner kan bli för stort så att väggen spricker. Har sett bilder här hos någon som den sprack för, trots att han inte hade vibrator. Det var därför som jag satte stora skivor på insidan för att fördela eventuellt övertryck.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2013, 09:05:07:07 »
Ja, vi hade nog en jäkla tur där med att inget sprack isär när han använde vibratorn... Betongen rann som filmjölk ja så tror nog den packas rätt så bra av sig självt. Men han som levererade betongen sa att det var bra o packa med armjärn. Ett jäkla hästjobb dock,, känns i armarna. :)

Bjuder på en bild hur det såg ut innan vi gjöt.. Hoppas trådstartaren inte misstycker.
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2013, 09:29:44:44 »
Trådstartaren missycker inte! Alla inlägg som adderar värde och bidrar till kunskap tycker vi om O0!
Nej, vibrera betongen tänker jag inte ge mig in på! Däremot så rekommenderar leverantören (Härliga bad i Falkenberg) att de två översta skiften limmas för att inte flyta upp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan