VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmer inte till inställd temperatur?  (läst 20425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Annapanna66

  • Gäst
Annapanna66
Värmer inte till inställd temperatur?
« skrivet: december 25, 2017, 18:54:08:08 »
Vi installerade ett spabad i trädgården för en månad sedan, och det har använts flitigt :) Igår när jag gick ut för att bada, upptäckte jag att temperaturen i badet bara stod på 23 grader, och ett "sörplande" ljud hördes pga att vattennivån låg precis så att vattnet rann över i breddavloppet.
(Lufttemp c:a -5) När vi hade fyllt på med mera (kallt) vatten var temperaturen c:a 20.
I morse visade temperaturen 17,5 grader! Vi startade om (ställde in 38) och väntade... 17 grader efter tre timmar. Provade att starta om igen - fortfarande 17 grader nu ikväll. Vad kan göra att temperaturen hålls på 17 grader? Kan ett överhettningsskydd ha löst ut (t.ex ifall det kom in luft i systemet när vattennivån var på gränsen)?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #1 skrivet: december 26, 2017, 11:02:28:28 »
Luft i systemet utsätter alltid värmaren för risker. Antingen kan överhettningsskyddet lösa ut (kolla då i manualen hur detta återställes) eller så finns ju en risk att själva elementet brunnit av, vilket då kräver ett utbyte.

Att den håller sig på 17 grader kan ju vara att den värme som tillförs genom själva cirkulationen - pumpeffekten hamnar ju i slutändan som värme i vattnet - kan räcka för att hålla den nivån, även om själva värmaren inte är igång.

Badfia

  • Gäst
Badfia
SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #2 skrivet: december 27, 2017, 14:13:27:27 »
Hej, jag ställer mig i samma fråga som du, vårt spabad är närmare tre år och vi är flitiga badare här hemma. Strax innan jul så tappade vårt bad i temperatur så den gick från 40 till 26 grader.
Jag såg att vi hade väldigt låg vattennivå och fyllde påstå att det nu är rätt nivå igen.
Efter detta så lossade vi karets ena sida och lättade på luftventiler om det hade kommit in luft i systemet.
Det kom vatten direkt så vi stängde snabbkopplingen igen. Eftersom jag fyllde på med kallt vatten så tappade vi till 21 grader och där har det nu varit i några dagar.
Vi har testat allt som går, stängt av hela systemet, luftat, höjt och sänkt värmen utan resultat. Modellen är ett Westerbergs spabad Enjoy, inget felmeddelande kommer i dislapyen och idag efter samtal med tillverkaren så kommer inte heller de fram till vad felet kan vara.
Hur vet jag om det är värmaren som gett sig, finns det ngt sätt jag kan testa detta på?
Tacksam för hjälp, tips och trix.

Utloggad Erica

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #3 skrivet: december 27, 2017, 20:54:12:12 »
I bägge dessa fallen gäller ju att det kan vara ett överhettningsskydd som löst ut. Enligt gällande bestämmelser får sådana inte vara gjorda så att de återställer sig själva utan det skall alltid finnas någon form av återställningsknapp eller liknande för att återställa ett utlöst skydd och få tillbaka värmaren i drift.

Om överhettningsskydd hade automatisk återställning skulle vid en torrkörning eller ett cirkulationsstopp värmaren överhetta, stängas av, svalna, kopplas på igen, överhettas o.s.v. i all oändlighet. Detta skulle medföra en brandrisk och därför måste skydden vara utförda för manuell återställning.

Hur ett eventuellt ulöst skydd skall återställas borde framgå av manualen till resp. bad.

Annapanna66

  • Gäst
Annapanna66
SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #4 skrivet: december 28, 2017, 16:40:42:42 »
Hej igen,
Vi har inte kommit tillrätta med problemet! Varit i kontakt med återförsäljaren ett (stort) antal ggr. Han har tipsat om olika sätt att lösa problemet. Vi har stängt av strömmen, bytt säkringar, gjort nya filtercykler, höjt och sänkt den inställda temperaturen och kollat alla jets och luftventiler - men utan resultat.
Under de senaste dagarna har temperaturen gått från 17 till 20 grader... vilket gör att återförsäljaren inte tror att det är överhettningsskyddet som löst ut.
Idag fyllde vi på ännu lite mer vatten, vilket gjorde att den nu står på 18,5. Vi har idag kopplat ur badet under 45 min, och det gjorde att det verkar ha ställt tillbaka cykeln i grundläge. Någon som haft samma problem? Vad gör vi nu - idéer????

Utloggad Erica

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #5 skrivet: december 28, 2017, 22:36:46:46 »
Att temperaturen stigit ett par grader gör inte att man plötsligt kan utesluta överhettningsskyddet. Du tillför ju energi till vattnet hela tiden när du kör pumparna. Om den tillförda energin överstiger värmeförlusterna så stiger temperaturen. Det är en ganska enkel sak att återställa det i de flesta fall, om du bara får reda på var det sitter. OBS - bryt all ström till badet innan ni försöker något sådant. I de flesta fall är det någon liten knapp att trycka in på själva skyddet. Det finns mer komplicerade varianter som måste bytas ut om de löst ut, men brukar mest sitta i billiga bruksföremål - jag skulle bli förvånad om det sitter ett sådant i ett spa.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2018, 20:55:21:21 »
Är det 3 fas ? i så fall har du kollat säkringarna oftast går pumpar och värmare på olika faser

Utloggad Annapanna66

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #7 skrivet: januari 04, 2018, 00:11:24:24 »
Ja, det är 3-fas och alla säkringar är hela. Det var nog det första vi kollade...

Utloggad Erica

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2018, 12:25:49:49 »
Ja, det är 3-fas och alla säkringar är hela. Det var nog det första vi kollade...

Har ni kollat att de VERKLIGEN är hela ? Om ni har proppsäkringar så är det inte så ovanligt att de kan lösa ut utan att den lilla färgade brickan lossnar. Då ser säkringen hel ut, men är det inte. För att kontrollera detta får man antingen mäta säkringarna med ett mätinstrument eller helt enkelt testa med nya. Har ni däremot automatsäkringar (dvärgbrytare) så finns det liten risk för att de felaktigt visar sig som hela även om det faktiskt kan förekomma.

Utloggad TommyC

SV: Värmer inte till inställd temperatur?
« Svar #9 skrivet: januari 04, 2018, 16:47:09:09 »
Är det inte överhettningsskydd eller säkringar som är felet så är nästa misstanke de reläer eller kontaktorn som matar värmaren alternativt något kontaktfel i strömbanorna. Man får mäta spänning framme vid värmaren och gå bakåt. Finns det spänning där så kanske det är avbrott i värmaren men det brukar bara börja på en fas. Kolla farten på elmätaren när värmaren ska vara på. Meka inte med el om ni inte är helt säkra på vad ni gör. El och vatten kan vara en dödlig kombination.  :'(
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan