CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nordpool Sarek  (läst 53984 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nijo2

SV: Nordpool Sarek
« Svar #80 skrivet: november 25, 2016, 20:23:50:50 »
Jag höjde precis till 37,5 från 37. Frigolit lät ju smart.. nu har jag ju redan fällt ner det så det blir väl lite krångligt.. jaja.. det får bli till sommaren isf.
däremot så när jag badade nu så lät det väldigt och det bubblade, låter som luft i  systemet. (inga jets igång) om jag sätter stortån för det lilla utblåset så tystnar det.
Vatten nivån är strax under huvudkuddarna när ingen badar.
har även konstaterat att det bubblar från botten (utblåsen) när ingen badar så det känns som luft i systemet. (obs det är ej skum)
[/quote
Det sitter två utblås, båda placerade vid fötterna vid dom båda liggdelarna. Om det är den höger om filtret så är det Ozonet och där skall det komma små bubblor. Kan även låta lite...

Poolgiganten

Utloggad nijo2

SV: Nordpool Sarek
« Svar #81 skrivet: november 25, 2016, 20:25:02:02 »
Jag höjde precis till 37,5 från 37. Frigolit lät ju smart.. nu har jag ju redan fällt ner det så det blir väl lite krångligt.. jaja.. det får bli till sommaren isf.
däremot så när jag badade nu så lät det väldigt och det bubblade, låter som luft i  systemet. (inga jets igång) om jag sätter stortån för det lilla utblåset så tystnar det.
Vatten nivån är strax under huvudkuddarna när ingen badar.
har även konstaterat att det bubblar från botten (utblåsen) när ingen badar så det känns som luft i systemet. (obs det är ej skum)
[/quote
Det sitter två utblås, båda placerade vid fötterna vid dom båda liggdelarna. Om det är den höger om filtret så är det Ozonet och där skall det komma små bubblor. Kan även låta lite...
Oj...blev lite konstigt inlägg. Så här skall det vara
Det sitter två utblås, båda placerade vid fötterna vid dom båda liggdelarna. Om det är den höger om filtret så är det Ozonet och där skall det komma små bubblor. Kan även låta lite...

Utloggad Henric_E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Snart spabadsägare :-)
    • Visa profil
SV: Nordpool Sarek
« Svar #82 skrivet: december 08, 2016, 10:41:10:10 »
För ren information så den luft som jag trodde va i systemet har antingen försvunnit av sig självt eller oxå har felet lagat sig själv. nu är det tyst och fint och går som det ska.
Nu ska det bara bli intressant (va tänkt att skriva roligt) att få första elräkningen, va sugen på att montera en mätare på badet men men snart får man ju se svart på vitt vad det kostar i elförbrukning!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nordpool Sarek
« Svar #83 skrivet: december 12, 2016, 16:33:32:32 »
På vårt Caldera SPA har vi samma "problem" med att det kommer luft i lilla hålet där vattnet kommer från lilla cirkpumpen.
Det är dragit en slang som SKALL suga in lite luft där med ejektorverkan, ser väl lite häftigt ut skulle jag tro, men håller med om att det är ett lite störande ljud.
Vet itne om det har någon funktion, så jag har itne vågat plugga lilla slangen som injekterar luft i flödet.
Det sitter i alla fall på en av slangarna efter lilla cirkpumpen, så om du orkar kolla skulle det itne förvåna mig om du har samma.
Fast det är konstigt att det tystnat...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Badsalt

SV: Nordpool Sarek
« Svar #84 skrivet: januari 25, 2017, 16:00:26:26 »
På vårt Caldera SPA har vi samma "problem" med att det kommer luft i lilla hålet där vattnet kommer från lilla cirkpumpen.
Det är dragit en slang som SKALL suga in lite luft där med ejektorverkan, ser väl lite häftigt ut skulle jag tro, men håller med om att det är ett lite störande ljud.
Vet itne om det har någon funktion, så jag har itne vågat plugga lilla slangen som injekterar luft i flödet.
Det sitter i alla fall på en av slangarna efter lilla cirkpumpen, så om du orkar kolla skulle det itne förvåna mig om du har samma.
Fast det är konstigt att det tystnat...
Bubblorna från cirkpumpen i ditt bad är det ozongeneratorn som genererar  ;).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nordpool Sarek
« Svar #85 skrivet: januari 26, 2017, 08:47:29:29 »
Ozongeneratorer skapar inga bubblor, det är injekterad luft enligt servicemannen, och jag har själv kollat på luftslangen som drar in luften.
Jag trodde också att det var ozonet, det är väl kanske det tillverkarna vill att vi skall tro?

Kanske finns andra ozonlösningar på andra spa, men inte på vårat alltså.

Eller så har servicemannen fel.

Ozongeneratorn sitter i alla fall "inline" i den lilla cirkulationen i serie med värmaren.
Slangen som injekterar luft går upp till badets övre kant där den är öppen mot atmosfär.
Nyper jag av luftslangen så upphör bubblandet.
« Senast ändrad: januari 26, 2017, 08:51:51:51 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Badsalt

SV: Nordpool Sarek
« Svar #86 skrivet: januari 26, 2017, 11:16:22:22 »
Ozongeneratorer skapar inga bubblor, det är injekterad luft enligt servicemannen, och jag har själv kollat på luftslangen som drar in luften.
Jag trodde också att det var ozonet, det är väl kanske det tillverkarna vill att vi skall tro?

Kanske finns andra ozonlösningar på andra spa, men inte på vårat alltså.

Eller så har servicemannen fel.

Ozongeneratorn sitter i alla fall "inline" i den lilla cirkulationen i serie med värmaren.
Slangen som injekterar luft går upp till badets övre kant där den är öppen mot atmosfär.
Nyper jag av luftslangen så upphör bubblandet.
Det är inte bara en loop som går över vattenytan?
Den loopen förhindrar att vatten kommer till ozongeneratorn.



Typ sådär?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nordpool Sarek
« Svar #87 skrivet: januari 27, 2017, 05:55:35:35 »
Ser ingen bild, men får väl kolla mer nästa gång jag öppnar SPAbadet.
Vore konstigt om servicekillen inte visste hur badet fungerar, men vad vet man.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad elbrink

SV: Nordpool Sarek
« Svar #88 skrivet: december 30, 2017, 12:38:54:54 »
hej!

Ser att flera av er skriver att cirkulationspumpen går 24/7. Är det en inställning som ska göras för att få det så? Vad jag kan se så går inte min pump hela tiden. Vattnet står helt stilla förutom när den värmer eller kör filercykler.

Micke_24

  • Gäst
Micke_24
SV: Nordpool Sarek
« Svar #89 skrivet: maj 26, 2018, 19:38:41:41 »
Hej,

Är intresserad att införskaffa Sarek.
Hittar dock ingen information om sittdjupet.
Undrar om någon har lust att mäta och svara i tråden.

Tack på förhand
Micke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag