VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nivågivare  (läst 1908 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Nivågivare
« skrivet: mars 14, 2015, 19:22:04:04 »
Hej!

Jag skulle vilja ha en nivågivare som är ungefär som en liten lampa i utseende. Dvs ingen klassisk nivågivare som i en dränkpump som ligger och flyter. Jag vill kunna montera denna i grasfibertrappan för att automatiskt fylla på poolen vid behov. Helst med medföljande styrning som känner av när vattennivån är för låg i tex 1 timme i sträck, så den inte regerar på vågor.

Tips?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Nivågivare
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2015, 22:04:40:40 »
Den enklaste typen av nivåreglering är en traditionell toalettstolsventil i en liten låda som via en slang har förbindelse med poolen. Någon sådan som du nämner har jag inte sett färdig någonstans men jag vet att min man byggde själv en liknande sak när vi behövde en vattenavkännare för ett utrymme. Den hade dock ingen sådan tidsfördröjning som du nämner, det fanns inget behov av det där.

Det finns små nivågivare som en liten pärla som ansluts till ett relä och som användes för att förhindra överfyllning av oljetankar. Men de är förstås gjorda för att vara i just oljetankar, så jag tror nog inte de skulle överleva i poolvatten, om man inte kapslar in dem vattentätt på något sätt. De fungerar så att de värms upp om de är i luft men inte om de är i olja.

Tänk på att konstruktioner för automatisk nivåreglering till en pool bör vara idiotsäkra. Det är inte så trevligt om de hakar upp sig och man får översvämning hemma ! Men har man en anordning som bara släpper igenom ett litet vattenflöde (som t.ex. en toalettstolsventil) och det finns golvbrunn intill poolen om den är inomhus alt. dränering om det är utomhus så händer ju ingen katastrof om det hela krånglar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nivågivare
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2015, 08:46:01:01 »
Dessutom har du ingen vetskap om poolen börjar läcka, om du inte har vattenmätare på påfyllnadsautomatiken. Om det börjar läcka ser du aldrig det om den fyller på till rätt nivå hela tiden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan