CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hallå alla poolare !!  (läst 19301 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #10 skrivet: april 30, 2006, 08:25:48:48 »
Hej matsa.

Vi köpte begagnade trädgårdsplattor på blocket, som vi lade reglarna på. Då kommer reglarna upp från sanden, och det blir luft mellan mark och trädäck.

Angående isolering av slangarna, hur mycket värme som går förlorat i slangarna beror på hur långt du har mellan pool och solfångarna, men visst spar du mycket värme om du även isolerar slangarna.
20 eller 40mm styrofom får någon annan svara på, vi isolerade inte :(, och det har vi ångra.

Hör med din kommun om dom har någon nytta av schaktmassorna, annars har de kanske någon plats som du kan få tippa dessa. Vår kommun hjälpte oss.

Rickard vill ju att vi numer lägger våra bildtrådar i bildgalleriet, ska jag göra en tråd i ditt namn och isåfalll vad ska jag skriva som titel? Kolla i bildg. så ser du vad jag pratar om.

Lycka till med bygget! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #11 skrivet: april 30, 2006, 16:04:54:54 »
Bara lite synpunkter ...

Jag tycker att trädäck är bäst. Med springorna håller det sig rent men framför allt är det varmare att gå/ligga på. Sten är kallt.

Att ha långsamt flöde genom solfångaren så att vattnet blir varmare tjänar du nog inget på. Ju lägre temperatur desto mindre värmeförluster. Du missar ingen värme till poolen genom att ha snabbare flöde. Känns solfångarslangarna kalla så kramar du ut maximalt med värme.

Jag tror inte att värmeförlusterna genom poolbotten och poolvägg är stora. När de yttersta mm eller cm är uppvärmda minskar tempdifferansen till omgivningen dramatiskt. Läste för en tid sedan om transport av fjärrvärme långa sträckor genom isolerade resp oisolerade rör. Isolerade förlorade mindre energi men skillnaderna var överraskande små - och då snackar vi hetvatten.

Solfolien gör stor nytta. Tidigare hade jag svart plast men det var värdelöst. Ytvattnet blev varmt men resten förblev kallt. Solfolien värmer på djupet genom växthuseffekten. Jag har bara solfolie och 175 meter 32 mm PEM slang (egentligen för lite för 4x8 m pool), inget annat. Temperaturen ligger i regel på 22-25 grader hela sommaren.

Att isolera slangarna tror jag inte har någon mätbar effekt. Jag lade lecakulor runt slangarna innan jag fyllde tillbaka jorden. Det var 10 år sedan. Idag hade jag nog inte gjort det.

Har du plats så kan du lägga schaktmassorna som en halvmåne/vall runt poolområdet. Leran i botten och matjorden överst förstås. Vi gjorde så och har nu en vall på kanske 1 meters höjd plus plantor och har fått en lugn och skyddad badplats.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2006, 11:45:15:15 »
Matsa!
Som du skrev:Gropen grävs, En markduk (jag använder en med bra kvalitet pris ca 350000:-(formeringsvira från pappersmaskin  .
Det är ju skitbra, hade vira under min gammla pool som har stod uppe sen 2002 och viran var som ny nu när jag tog bort poolen, alla poolägare skulle ha tillgång till detta ;D

Utloggad matsa

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #13 skrivet: maj 06, 2006, 00:11:24:24 »
Matsa!
Som du skrev:Gropen grävs, En markduk (jag använder en med bra kvalitet pris ca 350000:-(formeringsvira från pappersmaskin  .
Det är ju skitbra, hade vira under min gammla pool som har stod uppe sen 2002 och viran var som ny nu när jag tog bort poolen, alla poolägare skulle ha tillgång till detta ;D

Ja det verkar vara lite kvalitet i en viraduk  ;)
Kan berätta att en bekant grävde ner en i backen för 11 år sedan när dom gjorde en övningsbunker på golfbanan ,nyligen flyttade dom bunkern o tog då upp viraduken och han sa som du att den såg helt ny ut  :o

Kan för övrigt meddela att alla som kör cross är underbara människor  :-*
Har en crossbana i närheten o dom var jätteglada över att få schaktmassor av jord o lera  :D

Så nästa helg ska gropen grävas !!!  :)
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #14 skrivet: maj 06, 2006, 09:25:45:45 »
.........Så nästa helg ska gropen grävas !!!  :)

Husk å ta masse bilder, vi må få følge med  :D

Utloggad matsa

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #15 skrivet: maj 19, 2006, 20:37:31:31 »
Jaha då har man kommit en bit på väg  :D
Hålet är grvt, dränering o mittbalk ,vira duk på plats.
Bärlagret är stampat klart.
I veckan har arbetet legat nere, men hoppas att få klart med stenmjöl ,bottenfilt o få upp plåten i helgen  :o
Håller på med en sida jag kan länka till med bilder .
Helt ofattbart vad mycket scaktmassor det blev  :o
O tomten ser ut som om en bomb slagit ner  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Fia

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #16 skrivet: maj 19, 2006, 20:42:28:28 »
Visst är det en känsla av kaos, med tomten som ett bombnedslag!! ;D
Men det är det värt! Kul att det är på gång.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #17 skrivet: maj 30, 2006, 23:31:56:56 »
Matsa, ser på bilderna att det går framåt med bygget. När räknar du med att kunna ta premiär doppet?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad matsa

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #18 skrivet: maj 31, 2006, 21:06:04:04 »
Nja  :-\
Jag vet nog inte riktigt  ??? det var 11grader när jag fyllt poolen o nu är det 14, jag har inte nån uppvärmning ännu o jag vill nog ha minst 25 grader innan jag hoppar i !
Ska börja med trädäcket så fort som jag har isolerat o återfyllt klart,inge kul att springa i lera o hoppa i iskallt vatten  ;D
Kanske ungarna tar mod till sig nån dag  :o
Ska försöka att vara klar med ena långsidan av trädäcket inom ca 14 dagar, då kommer jag att avbryta arbetet med trädäcket tillfälligt o sätta igång nån slags uppvärmning !
Men det är väldigt osäkert ännu vilken sorts uppvärmning det blir  :-\
Om man läser på forumet så verkar många som först installerat solpaneler nu köpa värmepump.
O det känns inte lätt att bestämma sig hur man ska göra  :-\
Solvärme är ju gratis efter install kostnaden men då blir det ju kallt i vattnet om det är dåligt väder i några dagar /veckor  ???
Mycket pengar med både solpaneler o värmepump  >:(
Som det ser ut nu så lutar det åt 8st slingor med16mm pem slang tot 800 meter på taket( mycket billigare än solpaneler/o jag tror man kan få det riktigt effektivt).
O sedan även en värmepump , då får jag ner tot kostnaden en del men kan fortfarande tillgodogöra mig gratisvärme när solen skiner  :-\
Men som sagt var jag har inte bestämmt mig till 100% ännu  :-\
 O0
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Poolnicke

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #19 skrivet: juni 01, 2006, 05:16:03:03 »
Nja  :-\
Jag vet nog inte riktigt  ??? det var 11grader när jag fyllt poolen o nu är det 14, jag har inte nån uppvärmning ännu o jag vill nog ha minst 25 grader innan jag hoppar i !
Ska börja med trädäcket så fort som jag har isolerat o återfyllt klart,inge kul att springa i lera o hoppa i iskallt vatten  ;D
Kanske ungarna tar mod till sig nån dag  :o
Ska försöka att vara klar med ena långsidan av trädäcket inom ca 14 dagar, då kommer jag att avbryta arbetet med trädäcket tillfälligt o sätta igång nån slags uppvärmning !
Men det är väldigt osäkert ännu vilken sorts uppvärmning det blir  :-\
Om man läser på forumet så verkar många som först installerat solpaneler nu köpa värmepump.
O det känns inte lätt att bestämma sig hur man ska göra  :-\
Solvärme är ju gratis efter install kostnaden men då blir det ju kallt i vattnet om det är dåligt väder i några dagar /veckor  ???
Mycket pengar med både solpaneler o värmepump  >:(
Som det ser ut nu så lutar det åt 8st slingor med16mm pem slang tot 800 meter på taket( mycket billigare än solpaneler/o jag tror man kan få det riktigt effektivt).
O sedan även en värmepump , då får jag ner tot kostnaden en del men kan fortfarande tillgodogöra mig gratisvärme när solen skiner  :-\
Men som sagt var jag har inte bestämmt mig till 100% ännu  :-\
 O0

Förstår att du är villrådig när det gäller val av värme. Som du kanske har läst i andra inlägg så har jag precis börjat att värma med värmepump. Pendlar just nu mellan 26 - 28 grader. Min kamrat i närheten har ingen värme alls och ligger på 15. Solen ger i princip ingen hjälp alls just nu de få stunder den är framme. Kan dock inte riktigt bestämma mig om det har varit värt investeringen. Barnen badar nästan varje dag men det är nog mest nyhetens behag att det går att bada trots att det är kallt ute. Själv har jag hoppat i några gånger men saknar möjligheten att slappa i solen efter badet.

Det är nog svårt att råda här. Helt klart så är värdet av värmepump högre när man har 15 grader i poolen och kompisen med värmepump har 28. När man väl har 28 så kanske man skulle ha åkt utomlands för pengarna istället  ;) Gräset är alltid grönare någon annanstans.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag