VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hallå alla poolare !!  (läst 18713 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad matsa

Hallå alla poolare !!
« skrivet: april 20, 2006, 12:50:00:00 »
Då var det dags att ge sig på att bygga pool då !  :o

Det ska bli en nedgrävd 8a  725x460.

Verkar bara bli mer o mer frågor som kommer upp ang hur saker görs på bästa sätt !
Pool + div mtrl ligger i garaget så det blir byggstart om ca 3v.
Tänkte berätta lite om hur jag tänkt göra och val av mtrl , och hoppas att det finns många som kan komma med hjälp och kommentarer ang allt !

Pool 8a 725x460 150djup

Alt 1. grävs ned så att ca 35 cm ligger ovan mark ( för att få plats med bärlina etc till altandäck.

Alt 2. grävs ned så att ca 20cm ligger ovan mark ( sedan fylls marken runt poolen o vid soolplats med singel till poolnivå o marksten lägges ) tanken att höja marken ca20 cm runt poolen är att smuts o gräs mm ska få lite svårare att ta sig ner i poolen ?

Just nu så känns det som att det blir alt 1. ett trä däck ca 37cm över gräsnivå ,skönt att gå på o det blir nog mindre skräp i poolen,  :( massor dvs ca 35 plintar att gjuta.

Har köpt en 3 fas pump 1.1hk märke kripsol.
Sandfilter granada modell jättelikt (trodde ett sandfilter skulle va lite mindre!)
100m pem slang 50mm med kopplingar
2 inlopp + 2 st skimmer ( sättes på tvären i varsin del av 8 an)?
1st lampa
mm

Som uppvärmning blir det 6 eller 8 hundra meter 16 mm pem slang på taket (gående i 6 lr 8 slingor  genom reglar (ganska platt tak med sol hela dagen (söderläge) ev sätta genomskinlig byggplast över ? drivs av samma pump som poolens)?

Funderar på att använda baquacil ?

Gropen grävs, En markduk (jag använder en med bra kvalitet pris ca 350000:-(formeringsvira från pappersmaskin  ;D) lägges i, i med makadam ca25 cm, singel 10cm, marduk igen , sand ca 5cm , bottenfilt  ???

runt poolen isoleringca 20mm utanför ev en platonmatta , singel till igenfyllning ?

Huh ! Verkar bli ett fasansfullt massa jobb med detta !

Hoppas man kan få lite kommentarer och gärna lite (va  :o så kan man väl inte göra , gör så här i stället)  ;)



« Senast ändrad: april 20, 2006, 13:00:33:33 av matsa »
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Poolgiganten

Utloggad p1sson

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #1 skrivet: april 20, 2006, 16:50:08:08 »
För att använda pem slang till uppvärmning så bör du sattsa på minst 20 mm för motståndet i en 16 mm är större än man tror iaf om du ska ha 600 till 800 m jag har 300 meter 20 mm slang och önskar att jag valt 25 mm i stället , det är min erfarenhet av svart pem slang, men annars så funkar det bra....jag har även egen pump till slangen (med plast ovanpå så lär du få mycket kondens)

mvh p1sson
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad matsa

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #2 skrivet: april 20, 2006, 20:54:05:05 »
Tack för en snabb kommentar !

Min tanke ang pem slang på taket är att :
Ex 8 st slingor a 100m  med 16mm pem = 10mm invändigt x 8 st = 80 mm totalt flöde genom slangarna på taket. Slangen till resten av poolen är 50 mm utv så det borde bli mindre motstånd gemom slangarna på taket än i resten av systemet ?
Då borde ju även flödet gå saktare genom takslangarna och därigenom hinna värmas upp mer.
men flödet genom sandfiltret blir samma som utan slangarna på taket (ungefär - höjdskillnad upp till tak förstås)  ;)

Däremot om man har 1 st slinga  mindre än 50mm så skulle det ju strypa flödet genom sandfiltret  och även höja hastigheten genom slangen  på taket vilket borde bli helt fel lösning  ( om man inte har separat pump o slinga som du har) ?

Kondens har du rätt i att det nog kan bli (tänkte inte på det ). :o
Men taket är av svart plåt som ser ut som tegelpannor, det är alltså inte slätt så det blir inte tätt . Det blir även öppet i uppkant och nerkant av slang systemet .
Så det kanske försvinner snabbt när solen lyser ?
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Björn

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #3 skrivet: april 21, 2006, 09:23:16:16 »
Jag har byggt trädäck som ditt alt 1. Jag skulle göra det om jag fick välja igen. Sten är snyggt, trä tycker jag är skönare att gå på. Jag utgick från en lagom golvhöjd under altandörr. Den höjden + 10mm gäller för poolens överkant. Ovanpå poolkanten ligger sargen som då går ut över trädäcket med 10mm spalt. Trädäcket är inte infäst i poolen. Det finns många sätt. :-\
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad matsa

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #4 skrivet: april 21, 2006, 20:24:51:51 »
En sak jag funderat över är hur ni som har marksten löste problemet med locket i marken till skimmer ?

Jag ska montera 2 st skimmer och på dom jag har ligger ju locket i samma nivå som överkanten på skimmern i poolen dvs locket hamnar lite under mark.

Lite trist kanske att ha ett öppet runt hål ner i stenen ?

Har sett att det finns andra skimmrar med reglerbar höjd !

Man kan väl kanskre fixa ett eget passande förhöjningsrör så locket kan hamna i marknivå ?

Antar att ni som har trädäck och inte har locket i nivå med däcket byggt en lucka ner ?
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Fia

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #5 skrivet: april 21, 2006, 20:28:31:31 »
Jag har trädäck och lucka ner.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #6 skrivet: april 21, 2006, 21:17:08:08 »
Hej,

Jag har min skimmer lucka under en lös kantsten.

//janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Poolnicke

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #7 skrivet: april 21, 2006, 21:46:29:29 »
Trädäck.

Lucka.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Björn

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #8 skrivet: april 23, 2006, 11:43:02:02 »
Min skimmer har reglerbar höjd. Därmed har jag plastlocket i samma höjd som trädäcket
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad matsa

SV: Hallå alla poolare !!
« Svar #9 skrivet: april 30, 2006, 01:06:21:21 »
Det lutar åt ett trädäck istället för marksten !
Känns nog trevligare att gå på barfota och så blir det väl mindre skräp i poolen eftersom den kommer lite högre upp ?  :D

Hade tänkt att ha plintar cc 2m , bärlinor 195x45 , golvreglar 145x45 cc 60 , trallvirke 28x120.
Men kommer då upp ca 40 cm över backen.

Ser på bilder att andra valt att ha golvreglarna i marknivå ?
Då kommer ju golvet ner lite närmare marken ( snyggare kanske ) ? Fuktiga golvreglar ?

Undrar om det är stor skillnad på värmeförlust om man har 20mm styrofom eller 40mm
runt poolen ?  Jag har köpt solfolie att lägga på vattenytan och personligen kan jag tänka mig att den gör mer nytta än isoleringen runt poolen eftersom värme smiter uppåt mest ? Givetvis är det bra med isolering överallt men funderade på vilken som gör mest nytta egentligen ?

Jag har även sett att några skriver att de skulle vilja ha slangarna i marken isolerade
Hur stor värmeförlust kan det röra sig om utan isolering  % ?

Verkar bara bli mer o mer frågetecken ju närmare byggstart man kommer  :-\

Jaha ca 2 veckor innan byggstart o jag vet fortfarande inte var jag ska göra av ca
60 m3 jord (lera)  :(
Kanske man ska sälja som skönhetsmedel (nyttigt för hyn / 69kr /dl  ;D )

Nån som vill ha lite schaktmassor ?  :-*

Ska försöka lägga upp lite bilder vartefter .  O0



8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan