VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolen klar - handgrävt!  (läst 17185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickeriggo

Poolen klar - handgrävt!
« skrivet: augusti 26, 2014, 14:01:04:04 »
Hej. Jag är ganska ny här på forumet och tänkte försöka mig på att visa vårt bygge. Vi hade tänkt att leja ut hela bygget och köpa en ordentlig pool från början men var inte riktigt säkra på hur mycket poolen skulle användas. Vi bestämde oss då för att göra allt själva. Jag är hyfsat envis och bestämde mig för att handgräva. Poolen har en diameter på 4,6 m och 1,2 meter djup och jag tänkte att det borde räcka att gräva ut ca 5 meter i diameter och ca 1,1 meter djupt.  Jag började lite försiktigt att sätta spaden i marken sent hösten 2013 och hann väl gräva lite innan snön föll.

Poolen köpte vi hösten 2013 på rea. 8450:- inklusive Hayward sandfilter och Speck pump. 7 m3 / h skulle sandfiltret rena och det verkade väl okey. Att få en "förstapool" för under 9000:- kändes helt okey. På vårkkanten ropade jag in en poolvärmepump i en auktion från Vi i Villa. Pumpen kostade mig 5500 kronor inklusive frakt.

Jag ska försöka mig på att lägga in bilder på hela bygget och kanske inspirera andra till ett budgetbygge.

Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Poolgiganten

Utloggad mickeriggo

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2014, 14:09:33:33 »
Jag misstänkte starkt att det i stort sett bara fanns sand där jag skulle gräva så det var ganska lättgrävt fast ändå jobbigt.

I hålets kant hittade jag ett block med betong/sten som förmodligen har använts som fyllnadsmassa. Jag försökte gräva bort det men konstaterade att det bara var att bila bort.
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Utloggad mickeriggo

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2014, 14:15:39:39 »
Dags för montering.
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Utloggad mickeriggo

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2014, 14:30:41:41 »
Bygget fortsätter.
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Utloggad mickeriggo

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2014, 14:34:58:58 »
Fler bilder.
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2014, 14:36:20:20 »
Fyll gärna på din signatur med lite info om poolen (det gör du under menyvalet "Profil").

Ser härligt ut efter den grävningen.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Varmtibadet

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2014, 15:35:12:12 »
Tjusigt!
Även jag handgrävde (lite mindre än dig kankse) och hade även en sån där betongklump som var tvungen att bilas bort.
Sedan gillar jag att du gjorde poolen i samma nivå som altanen, dvs ingen kant. (även där precis som jag)



Utloggad mickeriggo

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2014, 17:33:54:54 »
Vi återanvände en del av sanden som jag grävde upp från hålet. Dels att återfylla med och dels till att fylla ut botten på poolen.
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Utloggad mickeriggo

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2014, 17:36:36:36 »
Dags för montering. Vi la en balkongräsmatta i botten på poolen. Markduken fick jag av några glada gubbar som anlade en väg i närheten.
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Utloggad mickeriggo

SV: Poolen klar - handgrävt!
« Svar #9 skrivet: augusti 26, 2014, 17:38:53:53 »
Istället för sandvall köptes det en i plast (typ liggunderlag) från Poolmans. Otroligt enkelt att montera och smidigt att lägga duken mot.
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan