VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grundläggning och isolering  (läst 5224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Grundläggning och isolering
« skrivet: november 22, 2008, 13:14:38:38 »
Hej alla poolare!
Som ni kanske sett på annan plats i forumet har jag köpt poolsats för att sätta igång i vår.
Nu planerar jag och försöker sätta mig in i alla arbetsmoment.
Det jag funderar över är hur jag ordnar bästa underlaget för poolen.

Det är en plåtpool som kan ställas direkt på det dränerade och avjämnade underlaget. Leverantören säger också att man kan lägga ut en ram av tryckinpregnerat virke att ställa modulerna på. Därefter fyller man upp till reglarnas överkant och lägger isolering inuti botten. Sedan bottenmatta och till sist liner.

Jag har förstått av diskussionerna här i forumet att det är stor risk att få märken i botten om man inte har tillräckligt hårt underlag.

Nu till min fråga: Kan man inte vända på steken och fylla upp med isolering till reglarnas överkant och sedan fylla på med stenmjöl (5cm) ovanpå isoleringen samt avjämna och packa denna?

Om man gör så, behöver man då ha markduk mellan singlet i botten och isoleringen och/eller mellan isoleringen och stenmjölet?

Bäst att bli klar över detta innan man drar igång.
Tacksam för synpunkter från erfarna poolare.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Grundläggning och isolering
« Svar #1 skrivet: november 22, 2008, 15:51:28:28 »
du är inne på rätt spår. en bra grund skall se ut ungefär så här.
markduk, 10-15cm grovt grus/makadam, markduk, 1-2cm stenmjöl för att skapa ett jämt underlag för isoleringen, isolering 5-10cm av xps plast (ej vanlig billig frigolit) 5-10 cm stenmjöl (helst 0/2) sen bygger du poolstommen, inuti stommen under linern lägger du 10mm betongvintermatta, den är mjuk att gå på att det blir inga hälavtryck.

givetvis skall alltihop dräneras och paddas ordentlig.
ett bra sätt att få det översta lagret med stenmjöl rakt är att sänka ner en platta typ marksten i centrum och använda en lång riktbräda med inbyggt vattenpass, finns i bygghandeln för några hundralappar. sen är det bara att börja skrapa runt i en cirkel. fyll i håligheter, platta till och fortsätt skrapa.

lycka till och glöm inte att lägga upp bilder här så vi kan följa projektet :)

PS!
baquacil eller saltklorinator rekommenderas istället för klor  ;)
« Senast ändrad: november 22, 2008, 16:00:16:16 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grundläggning och isolering
« Svar #2 skrivet: november 23, 2008, 16:56:15:15 »
Tack Pea!
Om någon mer har erfarenheter eller synpunkter tar jag tacksamt emot dessa.
PS. Jag har köpt saltklorinator. DS :)
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Fia

SV: Grundläggning och isolering
« Svar #3 skrivet: november 23, 2008, 17:13:53:53 »
Håller med Pea fullständigt! O0
Enligt vad jag läst i forumet så verkar de som gjort botten på det sättet bli helt nöjda.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grundläggning och isolering
« Svar #4 skrivet: november 24, 2008, 17:40:34:34 »
Vad bra Fia!
Då kör jag på den linjen.
Det kommer nog mer frågor efterhand som man planerar vidare. :)
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag