VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vi skal bygge en Thermopool  (läst 49220 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GamboTurbo

Vi skal bygge en Thermopool
« skrivet: december 03, 2010, 13:56:24:24 »
Heisann alle Poolare.

Nå er jeg fornøyd! I dag har jeg altså endelig bekreftet overfor en leverandør at vi ønsker å kjøpe et utendørs svømmebasseng. Dette er en drøm som har modnet i mange år allerede så når man nå endelig har plassert en bestilling så er dette en merkedag!

Vi har valgt å gå for en klassisk selvbyggerløsning, Thermopool 3,5 x 6,5 meter med romersk trapp på den ene kortsiden. Vi har også valgt å gå for et Klasik B Excellence overbygg.

Jeg har brukt mange mange timer her på dette fantastiske forumet og fått masse inspirasjon og gode råd allerede. Utrolig spennende å lese i alle byggtådene som finnes her. Nå håper jeg at så mange som mulig av dere dyktige poolare vil følge vår byggeprosess og komme med kommentarer og innspill underveis. Det hadde jeg satt pris på. Til gjengjeld så skal jeg prøve å dokumentere så godt jeg kan med å legge ut bilder etter som tiden går.

Og apropos tid... Byggearbeidet må dessverre sloss om tiden mot jobb og andre aktiviteter. Jeg får vel bruke et par realistiske øyne og si at vann i bassenget kommer nok ikke til å skje før langt ut på sensommeren 2011... Så får man heller ta god progresjon som en positiv overraskelse.

Hei då!  :)


Hilsen Turbo

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #1 skrivet: december 03, 2010, 19:45:33:33 »
Va roligt!! <sol>  Då har ni något gott att se framemot under vintern.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #2 skrivet: december 03, 2010, 23:51:35:35 »
Hei igjen.

Var ikke lenge jeg klarte å holde meg unna forumet. Ja det skal bli riktig gøy å få dette ferdig. Tiden kommer nok til å snegle seg avgårde frem til våren er her.

Tenkte å vise dere hvordan det så ut hos oss for ett år siden. Vårt byggeprosjekt begynte egentlig da. For å få plass til et basseng så måtte vi bygge opp en 40 meter lang støttemur på totalt 4 meters høyde. Så i desember 2009 begynte vi å rive den gamle terrassen (med god hjelp fra ungene :-) ) og rekkverket for å gi plass til gravemaskin. Nå skal det sies at det ikke var poolen i seg selv som gjorde at vi satte i gang, men heller ønsket om større uteplass på sørsiden av huset hvor solen står på. Og de som kjenner til Vestlandet i Norge vet at man må benytte seg av de få solstrålene man får i løpet av sommersesongen.

Men drømmer man om pool så drømmer man om pool. Da skader det vel ikke å planlegge for et fremtidig pool. Det tok litt tid å overtale fruen (og vet ikke om hun er helt overbevist ennå), men hun har ihvertfall godkjent investeringen.


Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #3 skrivet: december 04, 2010, 00:00:03:03 »
Litt flere bilder. Gravemaskin kom på plass i månedskiftet januar/februar 2010 for å begynne på muren. Jeg må si at maskinføreren hadde en skikkelig utfordring med å bygge denne muren fordi det kom slike utrolige mengder med snø. I den første perioden måtte hver eneste stein saltes før den ble lagt på plass, og dette gjorde nok sitt til at jobben tok dobbelt så lang tid i forhold til hva som var estimert. Men pyttsann, jeg hadde fastpris på arbeidet og muren stod ferdig i slutten av mai. Fra min side var det helt bevisst å starte jobben på vinteren for å unngå at gravemaskinen skadet asfalten på nedsiden av muren. Det viste seg å være en suksess. Ingen merker etter maskinen.

Siste bildet viser vår kommende pool, eller var det her det hadde sprengt en bombe?  :o

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #4 skrivet: december 04, 2010, 00:37:25:25 »
Etter all gravingen bare en meter fra huset så var jeg litt bekymret for at grunnen skulle begynne å sige og rase ut. Entrepenøren mente at dette ikke ville skje, men jeg tok ingen sjangser og murte opp en liten støttemur for sikkerhets skyld. På dette tidspunktet hadde vi tenkt å bare dekke til pool-gropen med en treterrasse. Poolen fikk komme senere.

Det nye rekkverket kom også på plass i sommer. Stolpene, lektene og bordene hadde jeg kappet til, tørket og malt i garasjen i løpet av vinteren og våren. Så her var det bare å skru dem på plass. Eller bare-bare var det ikke. Jammen tok det sin tid...

Hilsen Turbo

Utloggad cyberkul

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #5 skrivet: december 04, 2010, 22:46:23:23 »
Mektig og flott mur!

Gunnar

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #6 skrivet: december 05, 2010, 12:52:23:23 »
Hei Gunnar!

Takk for det. Nå håper vi at poolen med tiden blir like flott.  :)

Det siste vi fikk gjort i år før frosten satte inn var å bygge opp nivået med pukk, 12m3. Vi hadde egentlig tenkt å ha to forskjellige nivå på terrassen. Dette har vi gått bort fra av forskjellige årsaker (godt eksempel på at planene stadig endres underveis i byggeprosessen). Derfor ble det en del pukk å fylle på. Så nå får det stå sånn til snøen og telen forsvinner. Da blir det forskaling, isolering, armering og støping av bunnplaten.

/Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #7 skrivet: februari 13, 2011, 13:30:44:44 »
...og i midten av Januar så forsvant snøen. Temperaturen svingte rundt null grader, og så lenge det er plussgrader så må det være lov å jobbe ute. Det betyr sesongstart, juhu! Har man en god arbeidslampe så gjør det ingenting at solen forsvinner kl 16:30.

Etter noen dager var forskalingen på plass. Begynte å sette den opp ved hjelp av vanlig water, men skjønte fort at det er laser water som gjelder. Og hjelpe meg for en forskjell. Hadde jeg fortsatt å bygge med min første water så ville jeg til slutt ha endt opp med alt poolvannet i det ene hjørnet.

Så var det å legge isolasjon; Sundolitt XPS500, 50mm. Har sett mange diskusjoner her på forumet som går på om det er verdt pengene man betaler for isolasjon. Jeg har valgt å ta kostnaden (eller kan man heller kalle det en investering som gir redusert strømforbruk?), så slipper jeg i allefall i etterkant å fundere på om man burde isolert eller ikke.

Har også lagt dobbelt lag med 5mm armeringsmatter. Så da var alt klart for støping.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #8 skrivet: februari 16, 2011, 00:41:56:56 »

Så kom dagen for støping. I forveien hadde værmelderne snakket om sol og fint vær, like over 0 grader. Men hva hendte? Det begynte å snø! Takk og pris for det fantastiske teltet jeg hadde bygget, hehe. ::) Det gjorde ihvertfall nytten sin denne dagen. Funderte en stund på å bruke samme elegante løsning som Cyberkul gjorde da han bygget sitt pool, men det ble for dyrt å kjøpe et partytelt bare for denne bruken. Noen 2x4" (som senere kan brukes til terrassen) og et par presenninger fra Biltema funket fint som bare det.
Bestilte B30 med 25% redusert tilslag av pukk. I tillegg blandet leverandøren inn noe stoff som gjorde at betongen selv utviklet "varme". Det var også blandet i noe annet stoff som reduserte herdetiden. Og riktig, etter 6 timer kunne man fint gå på platen. Mistenker at betongen blir noen kroner dyrere med alle disse kjemikaliene i, men det får man ta når regningen dukker opp. Etter at betongen var tørr nok kjørte vi over med "helikopter" og glattet ut alle ujevnheter. Ble ganske bra.
Det eneste som ikke gikk som det skulle var at sluken hadde flyttet litt på seg under arbeidet slik at den nå står med en liten vinkel. Det er ikke mye så jeg håper at det ikke vil få noe å si når lineren skal på plass en gang i fremtiden... Men det ligger mye godt arbeid og venter før vi kommer så langt.

Hilsen Turbo

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2011, 08:42:49:49 »
Det ser jättefint ut GamboTurbo! O0

Men, vilket stenarbete! Har du haft gamla krigsfångar till hjälp, eller?
Jag hade nog aldrig vågat mig på ett sådant bygge. Det skall bli spännande att se fortsättningen! :)

Hälsningar, Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan