CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För mycket klor?  (läst 4934 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pereinar

För mycket klor?
« skrivet: april 30, 2016, 11:59:46:46 »
Kan någon av forumets duktiga poolare svara på följande:
I snart 25 år har jag haft bra vatten i min 4x8 pool, jag byter ca en
fjärdedel varje år. Ph o klor aldrig några problem, förrän nu.
Vattnet är jättefint, men  vita trappan har fått en violett färgnyans.
Klorprovet blir inte längre gult utan mörkrosa. Det luktar inte något
om vattnet o ingen tillstymmelse till algtillväxt. Vad kan ha hänt?
Kan vinterns chock klorering varit överdriven? Ph värdet är bra.
Någon som råkat ut för liknande?
Pereinar

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: För mycket klor?
« Svar #1 skrivet: april 30, 2016, 16:22:55:55 »
Här du använt samma klor hela tiden? Klorblockering har en del problem med ibland. Om jag fattat rätt beror det på vilken typ av klor du använder.

Jag själv använder bara kalciumhyperklorit och har aldrig haft det problemet.

Utloggad Erica

SV: För mycket klor?
« Svar #2 skrivet: april 30, 2016, 18:37:06:06 »
Klorblockering beror på att halten av cyanursyra blivit för hög. Ämnet fiins dels att köpa löst, ofta då i produkter med namn som "pool stabilizer" eller liknande, men finns också i de klorpuckar som innehåller organiskt klor. Med kalcium- eller natriumhypoklorit (fast resp. flytande) så tillsätter du däremot ingen cyanursyra. Men de båda medlen har lite andra sidor man får tänka på: i det första fallet tillsätter man kalcium, alltså gör vattnet hårdare. I det andra fallet drivs pH upp och man måste regelbundet driva ned det med pH-minus eller saltsyra.

Har halten blivit för hög så finns det inget motgift så att säga. Att byta en större eller mindre del av vattnet är enda sättet att få ned halten. Vid klorblockering finns kloret i vattnet men det utför inte sitt jobb.

Vad det gäller konstiga mätresultat så finns det ju också en annan mekanism: om du får extremt högt klorvärde så kan provet visa inget klor alls eller i vart fall visa helt galet, eftersom kloret bleker bort färgen på reagenset. Om man har detta problem så är det enkelt att testa genom att spä ut vattnet rejält och se om det då plötsligt börjar gå att mäta klor på vanligt vis.

Utloggad pereinar

SV: För mycket klor?
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2016, 11:31:37:37 »
Jag tackar för svar o tips om prov med utspätt vatten(att jag inte kom på det själv?)
Jag har spätt ut poolvattnet med säkert 90 % kranvatten men testet visar skyhögt klorvärde. Betyder det klorblockering?
I vintras chock klorade jag med oorgansikt superchock granulat och
innan öppnandet i år lade jag i en Saniklar Maxi 2000 puck.
Det luktar inte klor o vattnet är kristallklart, frånsett att den vita trappan fortfarande skiftar i violett.
Är det vattenbyte som gäller? Andra idéer?
Ett annat fenomen är att om jag låter teströret stå några dagar med
ph tablett i, så blir vattnet grådaskigt o fult, kan det indikera något?

Pereinar

Utloggad TommyC

SV: För mycket klor?
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2016, 12:49:02:02 »
Mät halten cyanursyra så att du vet om halten är för hög innan du sätter igång och byter vatten. De olika AquaChek mätstickor som jag använt har samtliga mätt cyanursyra (cyanuric acid).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pereinar

SV: För mycket klor?
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2016, 13:15:08:08 »
Tack Thommy för tips. Jag har bara stickor och "droppar" som test, inget av dem mäter
cyanur, men jag skall införskaffa dessa värden. Jag har nu noggrant mätt fram till att om jag blandar 1 del poolvatten med 5 delar kranvatten börjar proven visa mätbara klorvärden. Men Thommy, vad skulle det betyda om INTE cyanurvärdet är för högt?
Kan jag göra något annat än att byta vatten då?

Utloggad TommyC

SV: För mycket klor?
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2016, 13:22:59:59 »
Klorhalten sjunker ganska snabbt om poolen lämnas öppen. Om det är för hög halt av cyanursyra så kommer kloret inte att fungera trots hög klorhalt och vattnet blir grönt av alger och annat som gärna växer. Jag skulle försöka mäta cyanursyran innan det är risk att det börjar växa. Det tar troligen ganska många dagar innan det börjar bli grönt om vattnet är kallt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: För mycket klor?
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2016, 00:16:30:30 »
Det finns antiklor att köpa, men i den här situationen lär det inte behövas - låt processen ha sin gång om det nu inte är så att du har så mycket cyanursyra att det verkligen handlar om klorblockering. Skulle du ha en klorblockering blir det ju däremot till att byta en lagom stor del av vattnet. Det kostar ju mindre att byta det nu innan du värmt upp och kört igång.

Utloggad pereinar

SV: För mycket klor?
« Svar #8 skrivet: maj 03, 2016, 07:36:44:44 »
Tack Erica för svar.
Situationen är märklig, för mig i alla fall. Har under alla år hållit ett klart o fint vatten
med bara klorpuckar samt chock klorering före vinter stängning. Jag kan inte mäta cyan ännu, har beställt mätutrustning, så jag var i morse nere på simhallen o bad dem kolla med sin mätutrustning. De hade inte hört talas om cyanursyre utan fick googla fram det. De kunde heller inte mäta det, konstigt nog.
Däremot slog deras klormätning i toppen, för högt värde för mätutrustningen.
Jag blir nog tvingad späda ut vattnet reellt. För att komma ner i mätbara värden verkar det som jag måste späda  1 del pool med 5 delar kommunalt.
Törs inte tömma helt.

Utloggad Erica

SV: För mycket klor?
« Svar #9 skrivet: maj 03, 2016, 09:16:55:55 »
Nej det är inte så konstigt att de inte hört talas om cyanursyra eller kan mäta det i simhallen. De använder säkert ingen sådan. Inmhuspooler brukar inte använda det och deras pool körs troligtvis med flytande klor och saltsyra, precis som vår pool. Om du aldrig sätter till någon cyanursyra så finns heller inget behov av att mäta den - den kan ju inte finnas där.

Nej jag tror inte du behöver byta vatten. Klornivån kommer att sjunka av sig själv. HUr hög halt har du då egentligen ? Med utspädningsmetoden kan du ju få fram ett värde. Om du t.ex. späder ut det 9/1 och mäter 3 ppm så har du ju 30 ppm i verkligheten. Men nu kan du ju inte veta om du har klorblockering eller inte förrän du kan mäta cyanursyra. Jag kan heller inte mäta detta i vår pool men eftersom jag aldrig satt till någon sådan syra och aldrig har använt puckar så kan den inte finnas där, men i ditt fall finns ju risken att du fått en hög halt om du använt frikostigt med puckar under årens gång.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag