CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Timerlösning  (läst 12871 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

SV: Timerlösning
« Svar #40 skrivet: april 16, 2016, 12:53:04:04 »
Nej att en stoppknapp inte hjälper mot en sprucken pool förstår jag :)
Tänkte mer att en flodvåg mot pump och vp kan få katastrofala konsekvenser om dom är igång, även om dom är korrekt installerat.
Då kan en stoppknapp som bryter strömmen rädda liv. Bara man kommer ihåg att slå av den vid bad.

Vattenskador är jag inte orolig över, poolen står ca 15 meter från huset och det lutar svagt upp mot huset. Inget lut där poolen står såklart.
Hade jag haft en "riktig" pool hade jag nog inte oroat mig lika mycket.

Du ska ha stort tack för hjälpen erica och ni andra :)

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Timerlösning
« Svar #41 skrivet: april 22, 2016, 17:20:44:44 »
Intressant;P Ska göra om min egen ström dragning till bubbelpoolens belysning i sommar, den medföljande transformatorn satt ju 30cm från lampan, så har ju starkström rätt nära, ska dock klippa bort den och sätta dit en kraftigare några meter bort :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Hans_L

SV: Timerlösning
« Svar #42 skrivet: april 28, 2016, 21:28:15:15 »
Jaha hörni nu har det hänt lite och jag behöver eran hjälp igen :)

Har tillsammans med svågern bestämt att inte ha nån stoppknapp.
Tanken nu är att montera ett tidsur/tidrelä i centralen och ha det som timer.
Min fråga är då: Är det dumt att vp och pump startar och stannar samtidigt?

Utloggad nyburjare

SV: Timerlösning
« Svar #43 skrivet: april 28, 2016, 23:00:58:58 »
Dumt o dumt det är ju det normala , en timer är vanligt och med den styr du ju pumpen, när det stannar stannar även luftvärmepumpen då den reagerar på lågt vattenflöde, sen kan det ju finnas tillfällen då man vill köra cirkulationen fast utan värme, bara då till att dra ur kontakten till värmaren

Utloggad Hans_L

SV: Timerlösning
« Svar #44 skrivet: april 28, 2016, 23:38:30:30 »
jaså, jag trodde att det normala var att ha senare start och tidigare stopp på vp?
Verkar vara många som har så iaf.

Ja men så länge det inte är dumt att ha samtidigt så är jag nöjd. Då slipper jag en vanlig timer till pumpen :)

Utloggad nyburjare

SV: Timerlösning
« Svar #45 skrivet: april 29, 2016, 13:39:32:32 »
Vet inte vad du menar med senare start o stopp på värmepumpen , med det blir ju så ! tar ju några minuter innan den startar upp efter att den har fått ett vattenflöde, liksom det tar en liten stund för den att helt stanna efter att flödet tas bort ... varför du skulle vilja ha en annorlunda eller längre fördröjning är jag inte helt klar över.

Utloggad Hans_L

SV: Timerlösning
« Svar #46 skrivet: april 29, 2016, 21:26:36:36 »
Har för mig att jag läst flera som har att vp startar 30 min efter pump och stänger av 30 minuter före.
Det här är första gången jag använder en vp så jag vet inte riktigt hur det "ska" vara. :)
Frågade bara för att vara säker på att tex vp inte tar skada av att starta samtidigt osv.

Det blir lite dumma frågor som nybörjare men man vill ju få det rätt.

Utloggad nyburjare

SV: Timerlösning
« Svar #47 skrivet: april 29, 2016, 23:01:34:34 »
Förstår inte av vilken anledning dock... värmepumpen är ju skyddad med sin flödesvakt om vattenmängden går under ett värde då stannar den, den startar inte samtidigt eller ja jo den går in driftläge när vattnet kommer men det tar ju en stund innan kompressorn drar igång

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timerlösning
« Svar #48 skrivet: maj 03, 2016, 20:10:31:31 »
Enligt uppgift ska den tåla att stängas av "i drift", men de gånger jag gjort det så har det poffat rejält under huven. Jag tycker inte att det låter som att det skulle var nyttigt, så jag har ström hela tiden till min vp, så den stannar av sig själv när flödet försvinner.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Timerlösning
« Svar #49 skrivet: maj 04, 2016, 15:42:27:27 »
Ja den kopplar ner snyggt o tyst när flödet går ner, att bara bryta strömmen till kompressor låter inget bra alls, låter som den går sönder varje gång  :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag