Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: klyva/hyvla tryckta regler  (läst 6557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

klyva/hyvla tryckta regler
« skrivet: juni 20, 2015, 15:33:53:53 »
Behöver tryckta brädor på 185x28 mm och funderar på om det går att klyva/hyvla 195x45mm för att få rätt dimension?
Vet ni om byggvaruhusen har den tjänsten eller ska man vända sig till ett snickeri? Kom gärna med tips på snickerier i närhaten av Huddinge.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2015, 15:41:00:00 »
De flesta brädgårdar har en såg man kan låna eller få nyttja för en liten summa.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2015, 16:10:32:32 »
För drygt 10 år sedan när jag byggde ett kök hade Bauhaus i Botkyrka ett stort stående sågbord som de kapade byggskivor och bänkskivor med. Då var det en avgift per snitt. Vet inte hur långa snitt de kan göra. Är det mycket som ska sågas? Annars borde det väl gå med en vanlig cirkelsåg om man spänner fast en rak regel som styrning ovanpå den som ska sågas. Med en sänksåg går det förstås galant men den kostar ju en del.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2015, 17:00:38:38 »
Sänksåg anser jag bara lämpligt för den ena kapningen. Breda sidan skulle jag vilja hyvla. Hur många löpmeter rör det sig om?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredsan

SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2015, 17:44:22:22 »
Totalt 16 meter men det gör inget om det är kortare bitar. Hur går det med impregneringen om man hyvlar bort ena ytan?

Utloggad TommyC

SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2015, 18:04:48:48 »
Sänksåg anser jag bara lämpligt för den ena kapningen. Breda sidan skulle jag vilja hyvla. Hur många löpmeter rör det sig om?
Ja just det, jag läste slarvigt och missade att även tjockleken skulle ändras. Hyvel är kanske mest lämpligt men 16 meter verkar jobbigt. Bandsåg kanske men var hittar man en sån?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2015, 21:22:00:00 »
16 meter skulle ju inte vara något problem. Om man hade en planhyvel... Jag skulle tro att du får kolla med någon brädgård som kan göra det åt dig. Men å andra sidan är inte 16 meter jättemycket. En elhyvel skulle man nog kunna få hyfsat resultat med, skulle nog jag prova. Cirkelsåg på kortsidan, och elhyvel på den breda delen.

Impregneringen blir inte lika bra eftersom det är bäst i yttre delen av träet. Och det tar du ju bort. Men hur mycket det påverkar vågar jag inte gissa på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2015, 21:46:59:59 »
Glöm inte bort att dammet som bildas vid sågning eller annan bearbetning av tryckimpregnerat trä faktiskt är giftigt. Andningsskydd rekommenderas definitivt !

Utloggad fredsan

SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2015, 21:48:27:27 »
Glöm inte bort att dammet som bildas vid sågning eller annan bearbetning av tryckimpregnerat trä faktiskt är giftigt. Andningsskydd rekommenderas definitivt !

Undra om det går att röka?  >:D

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: klyva/hyvla tryckta regler
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2015, 00:31:54:54 »
Hämtar du nytt tryckt virke på brädgården så är det så jäkla surt att cyklop är nog mer behövligt än andningsskydd.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan