VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips/idéer vad lägga mellan skenorna till pooltaket och reglarna till trallen?  (läst 7648 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Har precis reglat upp trädäck runt poolen och ska nu montera pooltaket som går på skenor. Skenorna är 14 mm tjocka och ska ligga i nivå med trallens överkant. Trallen är 34 mm tjocka. Det betyder alltså att jag behöver lägga skenorna på något som är 20 mm tjockt för att få skenorna i samma nivå som trallen.

Finns det något generalknep på vad man skulle kunna använda under skenornas hela längd för att höja dem 20 mm från regelstommen? Jag har cc 700 mm mellan reglarna. Finns det något som är så tunnt och styvt hade jag hellre lagt det än att regla upp mellan varje fack för att lyfta skenorna dessa 20 mm.

Poolgiganten

Utloggad obs

SV: Vad lägga mellan skenorna till pooltaket och reglarna till trallen?
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2016, 11:20:41:41 »
Vi jackade ur regelstommen så mycket som behövdes för att få plats med liggande 45-reglar som skenorna är skruvade i.
Blev stabilt och bra. Vi har också 34 mm trall och skenorna i nivå med trallens ovankant.
Du behöver sannolikt fasa trallbrädorna som ligger närmast skenorna. Både inåt poolen och utåt. Annars kommer pooltakets innersta och yttersta sektioner att gå emot trallen. Vårt pooltak löper i alla fall betydligt lägre ner än skenornas ovankant.
I vårt fall blev det att fasa 4 x 16 löpmeter trall, vilket var en del jobb. (Pool 10 m + förlängning skenor 6 m).
4x10x1,5 Thermopool från Poolstore 2014.
Invändig hörntrappa i komb m GT-hylla längs kortsidan.
Platssvetsad 1,5 mm liner m Cararra-mönster.
Nova pooltak m klarplast o vita profiler från G&J.
Värmepump V20 9,2 kW från G&J.
Sandfilter Astral Cantabric 600.
Saltklorinator Zodiac Tri Pro.

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tack! Ja urfasning är väl det jag tänker mig om jag inte hittar något att lägga mellan. Mina skenor ser dock helt annorlunda ut så jag hoppas slippa fasta trallbrädorna, men principen blir ju densamma!

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Vad lägga mellan skenorna till pooltaket och reglarna till trallen?
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2016, 13:40:34:34 »
Borde ju räcka att lägga trallbrädor (istället för 45-reglar) som är nedfasade i reglarna. Då blir nedfasningen bara 20mm istället för 31mm.

Utloggad Ceke

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 2
  • Någon gång ska väl mitt poolprojekt bli klart...?
    • Visa profil
Jag valde att använda skivmaterial (Minerit heavy duty) för att jämna till höjdskillnaden men det kanske blir svårt att få dem i  20 tjocklek...?
http://www.cembrit.se/media/4346/produktblad_heavyduty_construction.pdf
Pool: 8x4 Thermo-/Isopool med romersk trapp.
Tak: Z-line Luci Lux med ledlist i takskenorna.
Värmekälla: Värmeväxlare kopplad till Fjärrvärme
Pump: Brilix FXP 550
Astral saltklorinator med autodosering
Pulit+ 5 poolrobot
Ondilo ICO

Utloggad JoWe

Byggmax har tryckt trall som är 22x95. Skenan blir då 2mm högre, kanske inom felmarginal. Sedan är ju utmaningen att 22x95 skall ligga på c/c 400. Kanske går att lägga förstärkning mellan reglarna exempelvis dubbla 22x95.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan