VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermopools fördelar och nackdelar  (läst 3247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AmeriSwede

Thermopools fördelar och nackdelar
« skrivet: maj 01, 2015, 02:31:54:54 »
Låt höra...


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Thermopools fördelar och nackdelar
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2015, 07:34:34:34 »
God värmeisolering och därmed lägre uppvärmningskostnader borde väl vara en fördel. Liksom även att materialet inte ruttnar som träkonstruktioner kan göra. Nackdelen blir väl bl.a. att de som alla linerpooler har en punkteringsrisk. När vi byggde vår pool för över 10 år sedan fanns inte thermopooler så vi har inte haft med denna typ i våra jämförelser.

Utloggad TommyC

SV: Thermopools fördelar och nackdelar
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2015, 10:23:04:04 »
Det finns ganska många här som har byggt Thermopooler. Läs igenom deras byggtrådar så får du reda på det mesta som finns att veta. Jämför även med Tjällden som också finns i många byggtrådar. Man måste ju inte ha liner heller. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thermojito

SV: Thermopools fördelar och nackdelar
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2015, 20:36:14:14 »
Jag kan tillägga att om jag själv sålde-, eller framförallt var professionell byggare av Thermopool/(frigolitlego)-pooler så skulle jag direkt sälja in kantblock av frigolit till betongplattan...sådant finns ju och säkert även i rätt mått någonstans...

Den gjutna plattan får ju annars en duktig köldbrygga i kanten, speciellt om man gjuter med 5cm övermått enligt rekommendationerna....

Det var inte direkt något roligt jobb att fixa tilläggsisoleringen enligt bilden nedan då jag inte tänkte på att göra egen kantisolering redan i formen och inte vågade göra plattan i exakta mått... (En professionell byggare hade kanske bara snabbt återfyllt innan någon såg?..Ingen kommer i praktiken att reklamera? Och man kan ju argumentera för kostnad för kantisolering jämfört med kostnadssänkningen för uppvärmning...)

Sedan får man väl i praktiken räkna på 50mm effektiv isolering i frigolitlegoväggarna eftersom betong leder- och lagrar värme effektivt och betongen i väggarna sitter ihop med den varma plattan....(insidesisoleringen gör ingen nytta...?!) Tjälldens kanske har tjockare väggsegment men är säkert något mindre tålig för sidokrafter långsiktigt även om jag varken kan-, eller har gjort en FEM-analys i detalj av de båda och jämfört med de krafter som kan uppträda vid frysning/tömning och olika markförhållanden över 60 års livstid......

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan