VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svårt att få upp pH  (läst 4417 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Svårt att få upp pH
« skrivet: juli 29, 2016, 14:39:46:46 »
Ligger ofta i underkant typ 7.1.
Kan låg alka (30) förklara det? Det brukar sägas att man ska ha korrekt alka för att inte pH ska ändras för lätt. Men jag vill erfar det motsatta.

Bör jag lägga mig på rätt pH och sedan tillsätta alka plus,  eller tvärt om? (CyA är 38)

/Magnus
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Svårt att få upp pH
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2016, 16:44:49:49 »
Låg alka borde snarare göra att du snabbt fick upp pH, men att det sedan kanske sjönk snabbare igen, alltså instabilt pH. Om du hela tiden får lågt pH så har du ju något som sänker det. Vad har du för vatten att utgå från ? Det gäller ju också att utesluta ev. mätfel.

Utloggad butthead

SV: Svårt att få upp pH
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2016, 16:49:49:49 »
Ej mätfel. Har en tråd om detta och ny mätare som är Cross-checkar med tabletter och en annan scuba.

Kanske är låg alka då. Att den åker tillbaka till 7.1 rätt snart (hur snart brukar låg alka återgå?) Bör jag först justera pH och sen alka eller tvärt om?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad TommyC

SV: Svårt att få upp pH
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2016, 19:37:35:35 »
Total alkalinitet bör vara 60-120 enligt Pahlén. Du bör nog höja alka då du har problem med instabilt pH.

Bra guide här:
http://www.pahlen.se/download/poolguiden/poolguiden.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Svårt att få upp pH
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2016, 20:21:24:24 »
Ligger ofta i underkant typ 7.1.
Kan låg alka (30) förklara det? Det brukar sägas att man ska ha korrekt alka för att inte pH ska ändras för lätt. Men jag vill erfar det motsatta.

Bör jag lägga mig på rätt pH och sedan tillsätta alka plus,  eller tvärt om? (CyA är 38)

/Magnus

Hej Magnus, vad använder du för klortyp? Flytande klor ger ofta ökande pH, veckoklor brukar ge lägre pH.

För många poolägare som använder veckoklor är det normalt att man får tillföra pH höj.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad butthead

SV: Svårt att få upp pH
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2016, 20:27:41:41 »
Veckoklor. Höjde från pH 6.9 till 7.6 med 3 dl pH plus. Höjde sedan Alkan från 38 till 78. Så nu är alla värden bra.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan