CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool  (läst 39960 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #60 skrivet: juli 29, 2016, 21:39:57:57 »
Ser bra ut O0 själv har jag stiltje i byggandet då jag fick en spricka i långfingret föra fredagen :'(. Har du monterat exbanderbult i alla hålen (även de närmast väggarna)??
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Poolgiganten

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #61 skrivet: juli 30, 2016, 00:19:13:13 »
Ser bra ut O0 själv har jag stiltje i byggandet då jag fick en spricka i långfingret föra fredagen :'(. Har du monterat exbanderbult i alla hålen (även de närmast väggarna)??
Tråkigt att höra.
Själv har jag fått frätskador från betongen; gummihandskarna höll inte vad de lovade.

Ja, jag tog expanderbult i alla hålen. Inget armeringsjärn ytterst dock.
Vibbade även lite försiktigt.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #62 skrivet: augusti 07, 2016, 22:11:24:24 »
Så här blev det:



Lite efterarbete med bevattning/täckning och kanske lite lätt torrslipning innan man kan tänka på att att få på blocken; till helgen kanske.


De frigolitklossarna som sitter runt armeringen, ingår dom i byggsatsen? Har precis fått leveransen och kan inte hitta några sådana.

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #63 skrivet: augusti 07, 2016, 22:50:44:44 »

De frigolitklossarna som sitter runt armeringen, ingår dom i byggsatsen? Har precis fått leveransen och kan inte hitta några sådana.
Ja, de ingår.
Men de kan vara svåra att "hitta"; det är lätt att ta fel på dom och L-elementen.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #64 skrivet: augusti 08, 2016, 12:42:11:11 »
OK, tack. Har inte packat upp ännu, har massa andra saker som måste göras innan jag kan gå igång med poolen. Riva en stuga tex :)

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #65 skrivet: augusti 11, 2016, 20:16:50:50 »
Dags för första bärlinan:

Använde vinkelkap med diamantskiva att göra ett spår 12,5 cm ner i från överkanten, dvs så långt ner som krönbalken är:



Sedan var det enkelt att bryta bort cellplasten:



Lade dit bärlinan (45x145 mm) för att borra igenom den (cc 60 cm), först med en 8 mm träborr och sedan med 8 mm betongborr för att få en markering för att sedan kunna borra med 12 mm för pluggen med bärlinan bortlyft:



I med plugg och återmontera bärlinan:



Hoppas att kunna göra resten av bärlinorna i helgen; målet är att få tillräckligt med (provisoriskt) trallgolv så att pooltaket kan monteras.
Resten av det invändiga arbetet kan sedan göras i skydd för hösten regn.

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #66 skrivet: augusti 16, 2016, 20:48:44:44 »
"Slipers" för pooltaksskenorna:



Jag kommer åt att montera plåten och listen för linern.

Tänker sätta ihop pooltaket i poolen, lätt att förlora en skruv på altangolvet.
Tror också att det blir lättare att sätta dit sektionerna när de sedan är klara, det hade nog blivit bökigt att bära färdiga sektioner ner till poolen annars.

Utloggad TommyC

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #67 skrivet: augusti 16, 2016, 22:25:49:49 »
Om dina taksektioner är sådana som träs på från rälsens ända så blir det lättare om du plockar bort halva skenorna. Då kan ni lyfta upp sektionerna från poolens botten, ställa dom på kanten och ”trä på” dom på den halvan av skenan som är monterad. Vad har ”slipers för funktion, ge plats för linerlisten? När det hela är färdigt måste springan under skenorna tätas, annars blåser det in skit och kall luft där. På insidan av skenorna behövs det någon form av sarg som sticker upp 2-3 cm över skenans nederdel för att hindra mindre växtdelar som tränger in på skenan att hamna i vattnet.

Vi har en annan variant på lösning där takets skenor också ligger ovanpå poolväggen. Det är ingen ideal lösning och den har kostat väldigt mycket tid att då att fungera bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #68 skrivet: augusti 16, 2016, 22:51:35:35 »
När det hela är färdigt måste springan under skenorna tätas, annars blåser det in skit och kall luft där.

Jag har samma problem med småskräp som blåsas under pooltakskenorna och in i vattnet. Sprickan är några millimeter så det handlar inte om några stora mängder men störande ändå.

Vid nästa säsongen tänker jag skruva lös skenorna och lägga under någon form av packning. Polyurethanskum låter för messy men en bottningslist av cellplast med slutna celler känns som en bra alternativ.

Om jag lyfta skenorna kommer jag att modifiera de också för att göra de mer gåvänliga.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad solhaga

SV: Solhaga bygger 8x4 Tjälldénpool
« Svar #69 skrivet: augusti 16, 2016, 23:38:42:42 »
Om dina taksektioner är sådana som träs på från rälsens ända så blir det lättare om du plockar bort halva skenorna. Då kan ni lyfta upp sektionerna från poolens botten, ställa dom på kanten och ”trä på” dom på den halvan av skenan som är monterad. Vad har ”slipers för funktion, ge plats för linerlisten? När det hela är färdigt måste springan under skenorna tätas, annars blåser det in skit och kall luft där. På insidan av skenorna behövs det någon form av sarg som sticker upp 2-3 cm över skenans nederdel för att hindra mindre växtdelar som tränger in på skenan att hamna i vattnet.

Vi har en annan variant på lösning där takets skenor också ligger ovanpå poolväggen. Det är ingen ideal lösning och den har kostat väldigt mycket tid att då att fungera bra.

Jag har ännu inte kollat hur sektionerna sätts på rälsen.
Notera att detta bara är en temporär montering för att kunna fortsätta med putsning mm under sensommaren.
Jag får se om det blir problem med löv mm. Förhoppningsvis skall jag ha fått på linern tills hösten är här på allvar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag