VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Märklig dimension på infästning till filter.  (läst 1599 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ampo

Märklig dimension på infästning till filter.
« skrivet: oktober 18, 2017, 08:42:49:49 »
Hej!

Har länge funderat på ett spa men har haft svårt att motivera kostnaden.
Men ett spa dök upp på blocket av äldre modell men med mycket komponenter utbytta.
Så jag slog till.

Spat är av märket Sunrise men modellen är okänd, står dock Caribbean på insidan av ena panelen.

Jag tänkte köpa lite nya filter då det filter som sitter i inte är rätt modell för spat.
Men här blir det problem då jag inte kan hitta ett filter med rätt gänga och dimension.
Jag har fått mycket hjälp på spaparts nordic, men det verkar svårt att hitta rätt filter. Så det blir en chansning att det fungerar. Så innan jag beställer en chansning så tänkte jag kolla här om någon har svaret på problemet.

Filtret ska ha invändig gänga och gängorna verkar ligga i modell mellan grov och fin.
När jag mäter med skjutmåttet på den gängade tappen som filtret ska skruvas fast på så mäter det utanpå gängorna 47 mm. Mäter jag invändigt på den mutter som finns som mothåll för filtret får jag fram 45,5 mm (se bild).

Någon som vet ett filter som har denna gängning? Eller vet med sig att det finns en adapter eller liknande.

MVH Erik  <help>

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Märklig dimension på infästning till filter.
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2017, 09:56:27:27 »
47mm indikerar 1 1/2" men stigningen kanske du måste lista ut med en gängtolk? Antar att du kollat att standard 1,5" inte passar?

Om det passar kan du väl rätt enkelt limma ihop en övergång till ett modernt filter?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ampo

SV: Märklig dimension på infästning till filter.
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2017, 10:51:19:19 »
Jag har inte hunnit testa något annat filter än det som följde med, det filtret är dock utan gängor...
Men chansningen är väl just att beställa någon av de få med invändig gänga.

Har också tänkt på en övergång och sökt. Men har inte hittat en som verkar vara rätt.

Utloggad MathiasS

SV: Märklig dimension på infästning till filter.
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2017, 12:39:59:59 »
Jag vet inte hur mycket plats du har men en muff med gänga i ena änden och lim i andra + en rörstump + valfri muff på som passar på ditt favoritfilter borde ju att ordna, om du bara kan lista ut vad det är för gänga.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ampo

SV: Märklig dimension på infästning till filter.
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2017, 12:46:24:24 »
Jag vet inte hur mycket plats du har men en muff med gänga i ena änden och lim i andra + en rörstump + valfri muff på som passar på ditt favoritfilter borde ju att ordna, om du bara kan lista ut vad det är för gänga.

Jag ska se till att mäta upp vilken gänga det är.
Tror att din idé är den bästa lösningen på lång sikt.

Känns bara så märkligt att det inte går att klämma ur kära google på ett svar om vilket filter det borde vara.  :o

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan