VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom gör badandet enklare !  (läst 12332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad liamab

Brom gör badandet enklare !
« skrivet: augusti 28, 2015, 18:05:21:21 »
Vårt spa bad efter 8 veckor sedan vatten bytet.
Kristallklart vatten och vattenvärden är toppen :)
Vattenbytet blir nog om 4-6 veckor först!

Poolgiganten

Utloggad Swe122

SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2015, 22:46:06:06 »
Är också intreserad av att köra brom då ett Hydropool är beställt och nyfiken på hur deras " matning-rör" funkar med brom .

Utloggad Torino GT

SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2015, 23:12:02:02 »
Är också intreserad av att köra brom då ett Hydropool är beställt och nyfiken på hur deras " matning-rör" funkar med brom .

Har kört med brom i över 3 år i mitt hydropool och det har funkat bra :)
Spa-badare med ett Hydropool 675

Utloggad Swe122

SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2015, 07:23:46:46 »
Kul ! Orkar du göra en utförlig beskrivning på hur du öppnar doseringen osv så vore det kanon 👍

Utloggad Torino GT

SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2015, 09:26:43:43 »
Mitt bad är från 2006, det kanske är annorlunda på nyare bad. Jag sätter badet i stand by och tar bort filterlocket. Under filterlocket är det ett rör som man lägger i 5 st. bromtabletter. Det räcker ca 2-3 veckor innan man måste fylla på nya. Byter filter då också, tvättar det med maskindiskmedel (pulver). Har två filter som jag varierar med.
Spa-badare med ett Hydropool 675

Bagarn67

  • Gäst
Bagarn67
SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2015, 10:51:12:12 »
Är ägare av ett hydropool 675 sedan två månader
Jag kör med brom och jag har mitt doserings rör nästan helt stängt och får väldig högt brom värde. Vad har ni för inställning på filtrering och cirkulation själv har jag den på 24/7. Blir även massor med skum när man kör med air+massage någon har några bra tips.
Självklart duschas det innan bad.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2015, 15:18:36:36 »
Har själv kört med brom i 4 år nu först tabletter, sedan SpaFrog och nu har jag ett bad med salt/Bromin system som funkar helt perfekt. Jag skulle varje dag rekommendera brom före Klor !!

Brominet kan dock vara lite trögt i början när du startar upp, så det kan behövas spetsas med bromgranulat de första dagarna för att hålla en acceptabel nivå i vattnet.

Tycker själv bättre om SpaTimes bromtabletter då du inte måste tillsätta någon algdräpare tillsammans med den som du måste med Delphins bromtabletter.

Beträffande ditt Hydropool 675, så skulle jag säga att du bara skulle behöva köra din cirkulationspump 2-3 timmar per filtercykel, d.vs 4-6 timmar per dag då du cirkulerar hela badets vattenvolym på ca 15 minuter i ett Hydropool SelfClean .

24/7 drift behövs väl egentligen bara på bad med sk exponerad filterplacering, det vill säga där du delar badvattnet med filtret, där finns det en finess med att alltid ha ett sug genom filtret för att det inte ska flyta ut skräp från filtret när pumpen stängs av. 

I ett Hydropool med filterbehållaren placerad helt utanför baddelen så finns det ju ingen risk för att detta kan hända så du kan vara lugn för att det ska funka.

Badar man mycket så går det ju att ställa upp filtertiden 1 timme eller så för att öka på filtreringstiden, medan normalt så räcker 4-6 timmar per dygn.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #7 skrivet: augusti 31, 2015, 09:40:42:42 »
Hos vilken leverantör kan jag köpa brom ?
Finns det några negativa sidor av brom

MVH
Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Utloggad danjan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool och Spa
    • Visa profil
    • Villa Farris
SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #8 skrivet: september 01, 2015, 10:10:21:21 »
De flesta som sälja spa kemikaler borde sälja brom

Fördelar:
Behagligare vatten, ingen klor doft
Karet mår bättre då det inte blir utsatt av frätande klor

Nackdelar: (känner inte till så manga)
Man kan få alg tillväxt

Listorna kan säkert göras längre

Har själv bara kört med Brom sedan innan midssommar och det badas mycket :-) och vattnet känns,ser och luktar fräsht

Använder en blandning av aktivt syre och klor för chocka med 2-3v mellan berondes på badbelastning




Sverige:
SPA Hydropool 775  Pool J & F ca 3x6 med VP

Spanien:
SPA Caldera Martinique     Pool gjuten njurformad

Utloggad Telekiter

SV: Brom gör badandet enklare !
« Svar #9 skrivet: september 02, 2015, 11:19:45:45 »
Har själv kört med brom i 4 år nu först tabletter, sedan SpaFrog och nu har jag ett bad med salt/Bromin system som funkar helt perfekt. Jag skulle varje dag rekommendera brom före Klor !!

Brominet kan dock vara lite trögt i början när du startar upp, så det kan behövas spetsas med bromgranulat de första dagarna för att hålla en acceptabel nivå i vattnet.

Tycker själv bättre om SpaTimes bromtabletter då du inte måste tillsätta någon algdräpare tillsammans med den som du måste med Delphins bromtabletter.

Beträffande ditt Hydropool 675, så skulle jag säga att du bara skulle behöva köra din cirkulationspump 2-3 timmar per filtercykel, d.vs 4-6 timmar per dag då du cirkulerar hela badets vattenvolym på ca 15 minuter i ett Hydropool SelfClean .

24/7 drift behövs väl egentligen bara på bad med sk exponerad filterplacering, det vill säga där du delar badvattnet med filtret, där finns det en finess med att alltid ha ett sug genom filtret för att det inte ska flyta ut skräp från filtret när pumpen stängs av. 

I ett Hydropool med filterbehållaren placerad helt utanför baddelen så finns det ju ingen risk för att detta kan hända så du kan vara lugn för att det ska funka.

Badar man mycket så går det ju att ställa upp filtertiden 1 timme eller så för att öka på filtreringstiden, medan normalt så räcker 4-6 timmar per dygn.

Enligt www.spaprylar.se så verkar ju salt/bromin-systemet grymt bra. Har du några rekommendationer om vilket system man ska köpa (vart?) och hur man installerar (fackman eller kan man fixa det själv?). Stämmer det att man bara behöver byta vatten 1ggr/år? Är det såååå mycke mindre underhåll med detta jmf med ex bromtabletter osv?

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag