CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Termometer med flera givare sökes!  (läst 6657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeeGee

Termometer med flera givare sökes!
« skrivet: augusti 27, 2015, 23:39:40:40 »
Hej alla,

Jag är på jakt efter en trådlös termometer som har möjlighet till flera givare. Vi kommer att ha en tvådelad isolerad bod där en del är teknikrum och den andra förvaring, i dessa rum kommer det att sitta frostvakter.

Jag vill kunna bevaka dessa två rum samt då såklart även vattentemperaturen i poolen.

Finns det någon termometer där ute som klarar detta, dvs med givare både för luft och vatten?  <dontkn>

Vore ytterst tacksam för erfarenheter, tips och förslag!
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2015, 06:33:10:10 »
Logger 2020 ansluten till nätverket via en accesspunkt fixar det.
http://www.energibutiken.se/sv/hem/105-logger-2020-startpaket.html
Du kan även mäta husets energiförbrukning, poolens energiförbrukning, mm, mm.
Tittar du på relativt billiga trådlösa givare med möjlighet att ansluta vattengivare så vet jag inte, men det kanske finns nåt i Oregon Scientifics sortiment?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad PeeGee

SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2015, 14:18:25:25 »
Ser helt klart intressant ut!

Jag vill ju kunna se dom aktuella temperaturerna från tex köket, är det bara dator som gäller för detta? Eller kan jag ha en vy på tex en padda som visar allt eller?

Finns det några bilder som visar lite sätt att exponera informationen?
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad Mickelin

SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2015, 09:55:42:42 »
Annars är ju Tellstick ett enkelt alternativ med visning på padda och möjligheter att larma, styra etc baserat på olika tempvärden. Obegränsat antal givare, styrning av Nexa-brytare osv. Kör själv Tellstick/Nexa/SwitchKing i hela huset, inklusive poolstyrningen. Tempgivare av olika typer från Oregon, Viking och Clas Ohlson

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2015, 15:43:15:15 »
Ser helt klart intressant ut!

Jag vill ju kunna se dom aktuella temperaturerna från tex köket, är det bara dator som gäller för detta? Eller kan jag ha en vy på tex en padda som visar allt eller?

Finns det några bilder som visar lite sätt att exponera informationen?
Allt det här går enkelt att komma åt från mobilen, och man kan göra genvägar till fasta sidor om man vill, ser ut som en app, utan att vara en app om du skapar en genväg.
http://e-logger.se/pub?rmarklund&p=9
(Klicka runt i menyn till vänster)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2015, 17:15:56:56 »
Snyggt Rickard! Ni verkar ha väldigt varmt inne eller är det bara sensorn som är illa placerad och värms av solen? De snabba temperaturändringarna tyder på det. Är det verkligen 28 grader inne så rekommenderar jag en automatisk markis till fönstren mot sydsidan. Vi har en sån till de stora fönstren mot syd i vardagsrummet. Det hjälper mycket för att hålla nere temperaturen inne.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad PeeGee

SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2015, 23:32:26:26 »
Annars är ju Tellstick ett enkelt alternativ med visning på padda och möjligheter att larma, styra etc baserat på olika tempvärden. Obegränsat antal givare, styrning av Nexa-brytare osv. Kör själv Tellstick/Nexa/SwitchKing i hela huset, inklusive poolstyrningen. Tempgivare av olika typer från Oregon, Viking och Clas Ohlson

Tellstick låter också som ett intressant alternativ, helt klart.

Finns det någon vattentermometer/sensor som man kan gömma undan på något sätt, jag tänker mig inne i skimmern eller rent utav någonstans i rördragningen?

Vilka termometrar/sensorer kör ni med till Tellstick?
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad Mickelin

SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2015, 10:05:46:46 »
T ex den här:
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797 för 99kr
Den har extern sensor som du kan lägga i skimmern och montera enheten på lämpligt ställe. Jag har fyra stycken sådana. Räckvidden är sådär, några har jag moddat med bättre antenn. Oregon är bättre, men kostar också därefter. Kjell&co har en pooltermometer från Proove som flyter omkring i poolen och funkar med Tellstick.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2015, 06:37:37:37 »
Snyggt Rickard! Ni verkar ha väldigt varmt inne eller är det bara sensorn som är illa placerad och värms av solen? De snabba temperaturändringarna tyder på det. Är det verkligen 28 grader inne så rekommenderar jag en automatisk markis till fönstren mot sydsidan. Vi har en sån till de stora fönstren mot syd i vardagsrummet. Det hjälper mycket för att hålla nere temperaturen inne.

Off-topic, men svarar ändå.
Jag har varit lat och satt en givare i direkt anslutning till loggern som sitter i maskinrummet för poolen/duschen i förrådet, så sommartid blir det lätt i närheten av lika varmt som i poolen.
Att temperaturen varierar beror på hur vi stänger/öppnar/lämnar dörrarna in mot tvättstuga och garage.  :)

I fredags beslöt vi oss för att stänga av värmen i poolen (vi badar mer i SPAT när det blir kallare ute) nu kör jag bara cirkulationen, så som ni ser i grafen så faller "rumstempen" i takt med pooltempen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad PeeGee

SV: Termometer med flera givare sökes!
« Svar #9 skrivet: september 01, 2015, 10:47:56:56 »
T ex den här:
http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797 för 99kr
Den har extern sensor som du kan lägga i skimmern och montera enheten på lämpligt ställe. Jag har fyra stycken sådana. Räckvidden är sådär, några har jag moddat med bättre antenn. Oregon är bättre, men kostar också därefter. Kjell&co har en pooltermometer från Proove som flyter omkring i poolen och funkar med Tellstick.

Kontaktade Oregon Scientific gällande deras givare med sladd då den verkar svår att få tag på, och tyvärr verkar det som att den har utgått. Dom har ingen givare med sladd kvar i sitt sortiment.

Jag blir lite orolig för att Clas Ohlson's räckvidd inte ska räcka till, finns det någon annan mer "premium" givare med sladd än Oregon Scientific?

Hur gjorde du din antennmod? Fungerar det bra?

Hur har du/ni placerat sensorn samt enheten för vattentemp?
« Senast ändrad: september 01, 2015, 22:08:43:43 av PeeGee »
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag