CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Extrakostnader vid köp av vp  (läst 8374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blade_997

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #10 skrivet: augusti 11, 2015, 20:22:47:47 »
kan säga om min erfarenhet (första sommaren) att sambon var först skeptisk till vp men jag köpte ändå, och nu med facit på hand så erkände hon det var ett bra köp! visst kostar det att köpa men att sen hålla igång den är helt överkomligt ändå...
men gnid inte in då du köper en vp, utan se till den är tillräcklig, min är en aaaningen liten men går nog ändå,men skulle gärna haft en storlek större, men ångrar absolut ingenting för utan hade det varit eländigt i år

Poolgiganten

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2015, 20:52:04:04 »
Tack för det svaret blaze :)
Jag kommer absolut inte att snåla på en vp, snarare tvärtom :)

Ja den här sommaren hade man verkligen behövt en vp, totalt värdelöst!

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #12 skrivet: augusti 16, 2015, 22:12:41:41 »
Provar att fortsätta i den här tråden.
Försöker fortfarande övertala frun att vi ska skaffa en vp ;)

Jag har tittat på en brillix 9kwh
http://www.rubinpool.se/brilix-xhpfdp-100-p-291-c-168.aspx

Vad jag har förstått så verkar brillix vara ett bra märke.
frågan är dock om jag behöver 9 kwh eller om jag törs gå ner ett snäpp till 5kwh?

Har en 12.5 kubikspool.
5kwh ska ju räcka till 20kubik men har för mig jag läst om folk som har svårt att få upp temp med en sån?

Jag vill ju absolut inte skaffa en dyr vp bara för att upptäcka att den har svårt att hålla värmen ;)

Utloggad elvings

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2015, 23:18:27:27 »
Har gett min åsikt en gång tidigare i en tråd o blev "anklagad" för olika saker men men

Ja det KAN räcka med 5 kW

Tänk så här, du vill köra om en bil som kör 87 kmh. 

Vill du då ha en motor som gör att du kör 91  som Max eller en som gör att du kan köra om i 120?

Båda gör jobbet.

Vissa påstår att en stor pump måste starta flera ggr o en mindre pump tuffar på mer konstant. Dvs mindre slitage på mindre pump.


Vill du kunna köra om bilen framför dig fort o säkert o kanske bara äga en hel bil i 13 år eller ha en bil som sakta tuffar om o kör om framförvarande bil enbart på långa raksträckor men som håller 15 år?

Själv hävdar jag:
Äga pool skall innebära mesta njutning under lång årssäsong.

Dvs en kraftig värmare för att kunna värma tidigt på året och även sent på året.

Själv har jag 12 kW på en 17 kubikare.  Då har jag ingen isolering förutom bubbelplast.

Jag har haft en 5kw till min pool.
Vid 5 kW var min badsäsong slutet juni till mitten augusti.
Nu vid 12 kW är badsäsongen 3 maj( särskilt startdatum)  till slutet/mitten av september och hela tiden minst 30 grader.  Gärna 35.

OBS jag har som sagt dålig isolerad pool.
Glöm inte jämföra effekt vid låga lufttemperaturer innan du bestämmer dig för fabrikat o storlek.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Blade_997

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #14 skrivet: augusti 17, 2015, 05:44:20:20 »
min brillix är 6 kw och 20 kubiks pool, köpte den då försäljaren sa det räcker och visst värmer den, men som tidigare sagts så blir nog nästa pump större..
men till 12,5 kubiks så räcker den nog tror jag då den ändå värmer till min

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #15 skrivet: augusti 22, 2015, 22:48:43:43 »
Oj har helt missat att läsa era svar.
Elwings,  tack för det svaret! Jag håller med helt.

Jag frågade egentligen bara för att få bra argument att köpa den större då jag är helt överkomligt att det är rätt beslut :)

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #16 skrivet: augusti 22, 2015, 23:12:01:01 »
Jag har en Brillix 9kw till 36 kubik. Jag kommer lätt upp i 31 grader.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #17 skrivet: augusti 29, 2015, 12:22:12:12 »
Sådär ja då var ett stycke vp beställt :)
Tack för all hjälp!

Fick kompromissa lite, får vänta med trädäcket ett tag. Enligt mig en mycket bra kompromiss :)

Utloggad Mickelin

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #18 skrivet: augusti 29, 2015, 15:15:03:03 »
Bra val, jag hade tänkt vänta med vp till nästa år, men det gick bara en vecka så var den beställd... Jag köpte en Brilix 100 på 9kW till min Intex som är på drygt 30 kbm. Det tog ca 5 dagar att få upp tempen från 18 till 28. Mycket nöjd så här långt. Min pump är på 6000, så jag hade nog klarat mig utan bypass, men köpte en ändå. Har installerat allt med 50mm rör/flex-pvc. Gjorde först egna adaptrar genom att skära av mutterdelen från Intex slangar och limma i 50mm slangen. Passningen är bra men det läckte lite och kändes inte säkert. Tror inte att Intex-slangen är av pvc utan annan sorts plast. Letade länge och hittade till sist Intex-till-50mm adaptrar för limning på poolklor.com. Rekommenderas!

Utloggad Hans_L

SV: Extrakostnader vid köp av vp
« Svar #19 skrivet: september 04, 2015, 22:48:40:40 »
Sitter och ska beställa lite extra grejjor nu.
Bör jag ha rör eller slang mellan vp och bypass? Känns som rör kan vara lättare ätt limma? eller?

Hur mycket behöver jag? Räcker det med en meter och dela det på två delar? Har inga planer på att dra rören nån annanstans utan så nära som möjligt blir bra...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag