VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013  (läst 57767 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad psau

SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #30 skrivet: augusti 14, 2013, 10:09:51:51 »
Ser dessutom ut som att de hade den tillhörande grävmaskinen där också, inte bara skopan  ;D

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Poolgiganten

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hehe,,, joo, men liiite får man väl fuska???? Å ändå säga att man byggt poolen själv???  :angel:

Tackar o bockar för kommentaren om trappen :D
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #32 skrivet: september 16, 2013, 12:09:14:14 »
Hej!

Tycker att er pool och trappa blev fantastiskt fin, planerar nu att göra något liknande. Har några frågor:

Hur väl passade de runda blocken som ni köpt från tyskland med de raka från Jackon? Behövde ni anpassa dem mycket för att få dem att passa ihop?

Vilken leverantör i tyskland använde du och vad tyckte du om service och pris?
Beställde ni liner från tyskland också? Vilken leverantör?

Har många frågor, orkar du besvara så kommer det fler  :)

Mvh,
//Jens

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #33 skrivet: september 16, 2013, 12:57:22:22 »
Hej Jens,

Kul att du gillar det vi gjort. :)

Blocken Tyskland/jackon var samma höjd men de hade så klart inte samma sammanfogning mellan raderna så det blev en generalskarv där "trappdelen" börjar. Den limmades med fogskum och hölls väl ihop under gjutningen med armeringen och stöden vi satte upp på båda sidor av väggarna före gjutning.

Allt som jag handlade från Tyskland handlade jag från denna återförsäljare: http://www.zuhause-schwimmen.de/

(Vi har köpt allt utom rören och kopplingar från denna näthandel - De beställdes från Rinkaby)

vi hade kontakt via mail (engelska), måste ha skickat nära hundra mail fram och tillbaka med ändringar och frågor från min sida. De har verkligen varit toppen och svarat på alla frågor och gjort ändringar i min order innan jag kände mig nöjd.
Att köpa de svängda blocken från Tyskland kostar blod i frakt... Men jag köpte därifrån för att de svenska inte skulle hinna leverera. ( Jackon har liknande svängda block där man sätter kilar i men de sa när jag pratade med dem att det var svårt att få det bra när man skulle ha så snäva radier (1,5 samt 2m) så jag vet inte hur deras är. De tyska fungerade jättebra o jobba med tyckte jag.
Jag betalade dem i förskott. Hela ordern kom inte samtidigt men de skickade det som var mest bråttom på en gång. Jag fick allt materiel i tid för mitt bygge :)

Super service alltså.

Pris - Beror ju vad man jämför med. Jag tyckte att jag fick mycket mer för mina pengar än om jag handlat här hemma / färdigt paket som kanske hade lite klenare grejor. Bara o jämföra :)
Köpte :
Liner o fleece o alla kemikalier/lim för monteringen
De svängda blocken
Titan värmeväxlare (valde en ganska så kraftig en)
Saltklorinator m automatiskt ph.
Enklare städgrej
Kraftigt Sandfilter m pump

Fråga på så svarar jag så gott jag hinner :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #34 skrivet: februari 10, 2014, 16:07:32:32 »
Hejsan Kakan!

I början av december gjöt vi plattan till den blivande poolen och har efter dess tagit en välbehövlig paus i byggandet. Börjar nu så smått fundera på nästa steg i bygget och eftersom vi valt att bygga enligt er modell (ska ses som en komplimang  O0) så har jag synat ert projekt grundligt. Stort tack för att ni bjuder så frikostigt med era bilder.

Man blir verkligen imponerad över hur ni lyckats gjuta trappa och väggar i ett svep, hur fungerar det då dessa är på olika nivåer? Den yttre väggen är 5 block hög och den inre ca 3. Om dessa är sammankopplade, varför rinner betongen då inte över?

Samma sak i trappen där det ser ut som om trappstegen är sammangjutna med underliggande nivå (sittdel/upphöjt golv).

Min känsla vid gjutningen av plattan var att betongen var väldigt rinnig och att det tog en stund för den att stelna.

Sen tänkte jag höra hur ni gör med linermontaget, svetsar ni själva eller har ni hittat någon som gör det åt er? Har haft kontakt med några här i stockholm men de verkar inte så pigga på att endast få sälja arbetet och inget material...

Tacksamt,
//Jens
Ps. Kommer att lägga upp en byggtråd när vi kommit lite längre i bygget och vill du, så får du hemskt gärna hålla kontakt med oss via mail Ds.

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #35 skrivet: februari 11, 2014, 16:06:24:24 »
Hej!

Så kul att ni oxå bygger pool och att ni valt samma modell som oss... En hel del jobb och pengar men jag räknar med att vi får en pool som håller bra en lång tid framöver :)

Jag har sett att alla ju löser lite olika saker på olika sätt även om man väljer "vår" modell.. Har t.ex sett både mer och mindre armering.. gjuta fast första raden o inte, "limskumma" eller inte osv... Man får hitta det man själv tror mest på...

Angående gjutning av trappdelen och alla olika nivåer så var ju alla sammankopplade dock fyllda med en del grus som du säkert sett på bilderna. Det rann ut på en del av trappen minns jag när vi gjöt, då väntade vi en liten stund med den delen minns jag,,, man går ju i alla fall två varv så allt blev lite uppdelat så det hann stelna litegranna. Annars så gick det väldigt bra tycker jag att gjuta alltihopa.

Liner, Japp, den ligger i källaren och väntar på att bli svetsad nu till sommaren... Känner mig lite osäker inför det momentet men vi har bestämt oss för att testa själva. Tycker allt man hört och så är hutlöst dyrt... Skiter det sig totalt så får man väl krypa till korset och pröjsa då då!!!

Fråga gärna på så svarar vi på det vi kan :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #36 skrivet: februari 14, 2014, 09:56:17:17 »
Hej, kul att höra att ni satsar på att svetsa själva...verkar som om vi sitter i samma båt! Håller med om att priserna på platssvetsad liner känns svåra att motivera.

Var håller ni till? Vi finns i Täby, Stockholm.

Mvh,
//Jens

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #37 skrivet: februari 14, 2014, 15:11:56:56 »
Borlänge håller vi till, så antagligen ännu sämre utbud på svetsare i vårt område :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #38 skrivet: mars 12, 2014, 11:39:28:28 »
Halloj, hur går det för er, har ni påbörjat linersättningen redan kanske?

Har en fråga angående placeringen av inloppen. Gillar placeringen som ni valt men är inte helt förtjust i tanken på att gjuta in slangarna och kopplingarna...hur såg ni på detta? 

Funderar även på om det kan behövas några borrhål i plattan för att avleda ev vatten som kan hamna i de krossfyllda hålrummen. Nåt ni gjorde?

Mvh,
//Jens

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej Jens,

Ja, fudnerade en del på hur det går med ingjutning av inloppsslangar o allt annat, känns ju rätt så definitivt sen när det väl sitter där. Men vi najade fast allt i armeringen o gjöt fast det. Jättesvårt med alla beslut tyckte/tycker jag. Man är ju lite utlämnad till att googla o fråga här när man bygger själv så jag hoppas att vi inte får ångra att vi gjöt fast allt :)

Vi gjorde inga borrhål i plattan, hur menar du med krossfyllda hålrum?
Det blir ju lite vatten i botten på poolen, jag kollade in lite under den snötäckta presenningen, vet inte men tror att det är vatten som läckt in uppifrån. ser ut att vara  max ca en cm eller så på sina ställen..

/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan