VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny med stor friforms pool = Många frågor  (läst 50418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #10 skrivet: oktober 15, 2007, 21:54:22:22 »
Har själv funderat hur man får skarven tät eftersom när betonger "brinner" dvs stelnar krymper den ju lite, kanske det går att fylla i springan efteråt, även epoxyfärgen borde sen ju även göra så att det blir tätt

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #11 skrivet: oktober 17, 2007, 10:15:26:26 »
Skulle man inte kunna använda en "korv" i skarven? Har sett att flera som gjuter pooler använder det mellan bottenplatta och väggar?
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Viper

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #12 skrivet: mars 16, 2008, 20:52:44:44 »
På vilket djup brukar man ha insprutningsmunstyckena?

mvh

Tomas

Utloggad Drogen

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #13 skrivet: mars 16, 2008, 21:06:00:00 »
Det finns säkert olika skolor när det gäller det men 40cm nämns t.ex. på Pahléns principskiss http://pahlen.se/sve/poolguiden.php?page=skiss.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #14 skrivet: mars 16, 2008, 22:23:00:00 »
Velger du dyser som er regulerbare (retning) så kan du ha dem høyere og regulere så de "blåser" nedover. Med dette så slipper du å tømme så mye vann før vinterene.......

Utloggad Viper

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #15 skrivet: mars 18, 2008, 10:32:51:51 »
Tänkte nu börja fylla en del av poolen, ca 7meter av den totala 21 meters poolen med ca 70cm 0,7 grus och sedan ca 10cm med finare grus för att få ett vattendjup på 1m i denna del av poolen. Sen borra in armering i sidorna och sedan najja fast armering över gruset.

Sen när jag har gjutit en ny platta och den torkar så kommer jag ju få en springa mellan botten och väggen, läste här på forumet att man brukar använda betonit svällkorv?, var hittar jag det och hur gör man med det? trycker man bara dit den i skarven som blir och sedan målar över med epoxipoolfärg?

mvh

Tomas

Utloggad Göran

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #16 skrivet: mars 25, 2008, 08:26:25:25 »
Du funderar på epoxifärg till betongpool.
Jag har betongpool som är byggd på 1960-talet. Målning av den har skett 4 gånger under den tiden. Den färg som användes från början är inte längre tillåten att använda.
Jag vände mig till ett företag som heter INDUF AB som sysslar med betongmålning och har bassänger som specialitet. Rådet jag fick var att inte använda epoxyfärg eftersom det näst intill är omöjligt att laga. Blästring gäller vid ommålning. Induf går nog att hitta på nätet, annars kan jag förmedla ett telefonnummer.
De kunde däremot ordna en färg som heter Fassiklor, och är avsedd för bassänger. Resultatet blev kanon.
Göran
Veteranpool i betong 5*10 byggd 1967. Fortfarande i drift med ursrunglig rening och rördragning. Oljeuppvärmningen har bytts ut mot
Primastar solvärme och värmepump.

Utloggad Janne

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #17 skrivet: mars 25, 2008, 09:26:59:59 »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Viper

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #18 skrivet: mars 25, 2008, 14:54:19:19 »
tack göran och janne för tipset

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #19 skrivet: mars 30, 2008, 09:09:14:14 »
Hej Viper,

Får man vara nyfiken och undra hur det kommer sig att man har en gjuten pool som är 21 meter lång och har 1,7 meters baddjup?, har du köpt ett hotell eller liknande. Det är ju inte direkt vanliga mått på en privatpool. Hur värmer man en sån anläggning??, nära till Forsmark eller Ringhals ???

En nyfiken Housedad.

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag