VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt lock efter 2 1/2 år?++  (läst 9270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Nytt lock efter 2 1/2 år?++
« Svar #10 skrivet: oktober 11, 2017, 20:05:41:41 »
De flesta gånger det blir problem med spalocket så beror det på handhavande fel, två vanligaste felen är att man har haft på tok fel kemisammansättning i vattnet vilket kan fräta hål på den skyddande kondens plasten ganska fort, felaktigt PH värde, för höga klornivåer samt att man inte luftat minst 30 minuter varje gång man chockat. Detta pallar inte locket någon längre tid.

Det andra är att man rent fysiskt har hanterat locket så att det blivit bristningar i kondensskyddet , som till exempel att man hanterar locket själv när man inte har locklyftare och skjuter av detta utan att ta emot och skydda hörn och kanter på locket.

När det väl har blivit ett litet hål på kondensskyddet och man inte har tätat det med fukttålig tejp så går det fort. Ångtrycket under locket från det varma spavattnet söker sig in i de minsta hål och börjar att fylla skumkärnan med vatten.

Då finns det ingen återvändo, bara att byta locket.

Garantierna på locken brukar vara ganska hårt skrivna när det gäller yttre påverkan och gäller egentligen bara att locket inte ska säga åt sig vatten under förutsättningar att du skött vattenkemi och inte haft någon yttre påverkan från vårdslös behandling.

Men som många säkert vet så är det lätt att stöta locket och få småskador om man inte är väldigt försiktig.

Då spelar det inte så stor roll vilken typ av lock du har eller vart det är tillverkat.  Hanterar man däremot sitt lock försiktigt och underhålller det enligt anvisningarna så bör ett spalock hålla i 5-7 år om locket är av bra kvalitet.

Medan ett lock av sämre kvalitet kan ha en livslängd på 2-3 år innan det börjar vittra sönder.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Nytt lock efter 2 1/2 år?++
« Svar #11 skrivet: oktober 12, 2017, 10:55:36:36 »
De flesta gånger det blir problem med spalocket så beror det på handhavande fel, två vanligaste felen är att man har haft på tok fel kemisammansättning i vattnet vilket kan fräta hål på den skyddande kondens plasten ganska fort, felaktigt PH värde, för höga klornivåer....

Gäller samma sak om man har Brom?

/Urban.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Nytt lock efter 2 1/2 år?++
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2017, 23:32:56:56 »
Brom är inte lika vasst mot locket som klor, men det är fortfarande viktigt att lufta när man gjort chockning och dosering av klor/ Bromin .

Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt lock efter 2 1/2 år?++
« Svar #13 skrivet: oktober 13, 2017, 06:56:05:05 »
Jag klorerar mer än vad som rekommenderas och har aldrig haft locket öppet efter klorering och vårt lock är som sagt 7-8 år gammalt nu, jag har fått byta en av frigolitblocken redan år 3 för att det var genomsurt av vatten som läckt in genom plasten, troligen dåligt gjort från fabrik, eller att någon stött hål på plasten - för den andra halvan håller ju än.

Visst syns det på insidan att det är lite anfrätt, men det tror jag mer har att göra med att jag från tid till annan för väldigt låg pH (går fort när det händer), jag har i alla fall satt låg pH i samband med lockets försämring mer än kloreringen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Nytt lock efter 2 1/2 år?++
« Svar #14 skrivet: oktober 13, 2017, 08:35:57:57 »
Hej Rickard.
Du skriver att du klorerar mer än vad som rekommenderas. Min fråga är hur du klarar av att inte få för höga CYA nivåer? Hur jag än försöker så sticker dessa värden iväg för mig. Har nu gått över till aktivt syre men måste ändå klorera en gång per vecka. Har ca 1700l i badet och klorerar med 15 g/vecka. Sist jag klorerade låg värdet på 67 mg/l och en vecka efter klorering uppmätte jag 88mg/l. Mäter med en Scuba II och har bra koll på ph värdet.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt lock efter 2 1/2 år?++
« Svar #15 skrivet: oktober 13, 2017, 22:11:12:12 »
Jag har aldrig haft ett testkit med CYA, så jag har ingen aning, det är troligen alldeles för högt, men jag går mest på klor, pH, alka och lukten.
När det börjar lukta ofräscht byter jag vatten.
Tänker byta nu i helgen, sen får det klara sig över vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Watch

SV: Nytt lock efter 2 1/2 år?++
« Svar #16 skrivet: oktober 13, 2017, 22:56:08:08 »
Tror jag får prova din linje Rickard. Ju mer kemikalier och mätutrustning jag använder ju mer problem får jag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan