CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterförvaring lamelltäcke  (läst 6166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Styvert

Vinterförvaring lamelltäcke
« skrivet: oktober 08, 2015, 12:27:49:49 »
Hej!
Inför vinterstängningen har jag fått olika råd när det gäller vinterförvaring av lamelltäcket. Vår "poolgubbe" brukar ha sitt täcke utrullat över vattnet, under vinterplåtarna, medan en återförsäljare av produkten menade att han skulle ha förvarat det upprullat på rullen och byggt någon form av skydd runt.

Erfarenheter, någon? Vi har ett täcke i plast från AstralPool, N'Carlit (motoriserat), och en betongpool från Tjälldén, som inte borde röra sig speciellt mycket under vintern...
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Poolgiganten

Utloggad doppsko

SV: Vinterförvaring lamelltäcke
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2015, 12:53:07:07 »
Är i samma funderingar. Har också Tjälden pool och lamelltäckning. Det lutar åt att jag tor bort lamelltäcket helt, inkl motor osv, och förvarar det under tak över vintern. Då blir det enklare att lägga på vinterplåtarna också. Enligt tillverkaren så kan man ha lamellerna flytande på ytan över vintern, men det känns lite onödigt tycker jag.
« Senast ändrad: oktober 08, 2015, 13:00:13:13 av doppsko »
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Styvert

SV: Vinterförvaring lamelltäcke
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2015, 13:30:37:37 »
Hm, ja det blir lite bökigt med vinterplåtarna, det inser jag. Hade tänkt försöka kapa till plåtarna så att man kan lägga dem innanför konsolerna. Du funderar alltså på att skruva loss konsolerna också och sedan montera upp alltsammans "på nytt" i vår, inte bara lyfta av själva rullen? Jag tror inte att vi kan få av rullen utan att skruva loss en av konsolerna...
Intressant idé...
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad doppsko

SV: Vinterförvaring lamelltäcke
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2015, 08:36:10:10 »
Ja, min plan är att skruva loss konsolerna och sen förvara hela paketet under altantaket. Tänkte använda en pirra för att underlätta förflyttning. Får se hur det går.

En annan fundering. Lamelltäcket blir ju rätt smutsigt efter en sommar. Hur ska man tvätta det på ett vettigt sätt? När man rullar upp det så kommer man ju åt det men vågar man använda något rengöringsmedel? Allt smutsvatten och rengöringsmedel rinner ju ner i poolen. Jag har saltvatten och vill inte ha några framända kemikalier i vattnet. Men tvätta lamellerna med bara vatten blir ju inte så rent.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Styvert

SV: Vinterförvaring lamelltäcke
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2015, 12:29:36:36 »
Nu har vi bestämt oss för att förvara täcket upprullat och bygga något luftigt skydd över.
 
Jag hade också funderingar på rengöringen. Eftersom jag först inte fick igång högtryckstvätten, så rullade jag upp bit för bit, spolade av med trädgårdsslangen och torkade varje lamell med microfibertrasa och ljummet vatten. Det blev väl ok men svårt att komma åt mellan lamellerna. Dag 2 fick jag igång högtryckstvätten och körde en gång till med den och då blev det helt ok rent. Nästa gång jag ska rengöra rullen kommer jag nog köra kombon högtryckstvätt (för den grova smutsen plus att komma åt mellan lamellerna) plus trasa (att torka av "regnsmuts" med). Vill nog inte använda rengöringsmedel som åker ner i poolen.
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad doppsko

SV: Vinterförvaring lamelltäcke
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2015, 09:49:34:34 »
Lamelltäcket var för tungt för att montera bort så det blir kvar över vintern.  Jag fixade vinterförvaringen i helgen och lade helt enkelt en pressening över det. Monterade dock ur motorn och förvarar den i garaget ver vintern. Det känns som det borde funka. Lade lite stöd under skyddet för eventuell snölast.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterförvaring lamelltäcke
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2015, 11:53:34:34 »
Ligger det på vattenytan?
Vad har du i så fall för stöd under?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad doppsko

SV: Vinterförvaring lamelltäcke
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2015, 12:26:24:24 »
Det ligger upprullat. Leverantören sa att det kunde ligga i över vintern, men det känns lite onödigt.. Har satt en kloss med en mjuk matta på mitt under poolskyddet. Med tanke på formen så bör det inte samlas allt för mycket snör ovanpå.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag