VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak  (läst 5816 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Persko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« skrivet: maj 24, 2016, 11:41:37:37 »
Hej
Har läst alla trådar om läckage men hittar inget rakt svar på min enkla fråga. Av den anledningen skapar jag ett nytt ämne och hoppas på svar från de med erfarenhet.

FRÅGA: Jag har en 3*6 Folkpool Classic markpool med pooltak. Den tappar ca 3 mm per dygn (5,5 cm på 18 dagar) och vi undrar om detta faller inom gränsen för normalt eller om vi har ett läckage. Vi har 30 grader i poolen och detta uppmättes senaste 3 veckorna då det varit hyfsat varmt.

Vi har misstänkt läckage länge men Folkpool hävdar att det är normalt och att pooltaket gör att vatten försvinner bort via skenorna. Överallt läser jag att pooltak ska minska avdunstningen, men folkpool hävdar alltså motsatsen.

Jag har läst alla dessa vetenskapliga beräkningsmodeller som postats som man inte blir klokare på. Ett rakt svar på om detta kan ses som normalt räcker gott  ;)
Nybyggd pool hösten 2014
- Folkpool Classic 3x6
- Fjärrvärmeväxlare
- Pooltak Galant

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2016, 13:05:01:01 »
Helt normalt  O0

Jag har ingen läcka !! helt 100 på de.. varma dagar kan jag tappa 1 cm på 24 timmar , utan tak eller med spelar inte så stor roll om det inte är så att det som kondenserar på taket leds ner i vattnet igen vilket det sällan gör

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2016, 14:13:39:39 »
Jag tänker vara motvalls som vanligt. Den som läst projekttråden har sett att jag haft min beskärda del av läckor. VARJE gång jag funderat på om det läcker, om några millimeter per dygn är avdunstning osv så har jag i verkligen haft en läcka. VARJE gång jag har lagat denna läcka så är nivån STABIL. Den förlust jag kan mäta när poolen är tät, kommer från överentusiastiskt badande av många barn, inte avdunstning.

Jag har pooltak och förstår och ser också vattnet som kondenserar på taket och rinner ner på skenorna. Min praktiska slutsats är att det är avsevärt mindre vatten än några millimeter vattennivå.

Så, jag säger - du har en läcka.

Börja med att stänga av cirkulationen, plugga inlopp och breddavlopp och se om det slutar läcka.

Att man kan få en stor avdunstning från en icke täckt pool kan jag förstå. Det går inte att jämföra med att ha ett pooltak. Det är verkligen INTE samma sak. Att det blir droppar på taket är inte samma som avdunstningen man får - det mesta av dropparna stannar kvar på taket OCH, ännu viktigare, avdunstningen från ytan är mycket mycket mycket mindre givet klimatet under taket. Nyborjare, jag vill inte bidra till tråkig stämning här, men du gör uttalanden i dina inlägg som är helt uppåt väggarna fel och framställer det som fakta - det förvirrar den som inte vet något alls i frågan.
« Senast ändrad: maj 24, 2016, 14:17:04:04 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Persko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2016, 15:57:08:08 »
Jag tänker vara motvalls som vanligt. Den som läst projekttråden har sett att jag haft min beskärda del av läckor. VARJE gång jag funderat på om det läcker, om några millimeter per dygn är avdunstning osv så har jag i verkligen haft en läcka. VARJE gång jag har lagat denna läcka så är nivån STABIL. Den förlust jag kan mäta när poolen är tät, kommer från överentusiastiskt badande av många barn, inte avdunstning.

Jag har pooltak och förstår och ser också vattnet som kondenserar på taket och rinner ner på skenorna. Min praktiska slutsats är att det är avsevärt mindre vatten än några millimeter vattennivå.

Så, jag säger - du har en läcka.

Börja med att stänga av cirkulationen, plugga inlopp och breddavlopp och se om det slutar läcka.

Att man kan få en stor avdunstning från en icke täckt pool kan jag förstå. Det går inte att jämföra med att ha ett pooltak. Det är verkligen INTE samma sak. Att det blir droppar på taket är inte samma som avdunstningen man får - det mesta av dropparna stannar kvar på taket OCH, ännu viktigare, avdunstningen från ytan är mycket mycket mycket mindre givet klimatet under taket. Nyborjare, jag vill inte bidra till tråkig stämning här, men du gör uttalanden i dina inlägg som är helt uppåt väggarna fel och framställer det som fakta - det förvirrar den som inte vet något alls i frågan.

OK, det var ungefär vad jag befarade men inte hoppades på  :-\
JAg har ju vinterplugg till inloppen men hur pluggar jag enklast breddavloppet? Läste ett tips att ställa ner en hink med vatten på trappan med samma nivå och jämföra avdunstningen. Vad tror du om det? Annars tycket jag att nivån stabiliserades i vintras när nivån nått mitt på utloppen. Om det tyder på läckage där  eller om det berodde på utetemperaturen kan jag inte avgöra. Vad gör man om det läcker då? Folkpool vill ju inte kännas vid det  >:(
Nybyggd pool hösten 2014
- Folkpool Classic 3x6
- Fjärrvärmeväxlare
- Pooltak Galant

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2016, 16:06:32:32 »
Hink i trappan lät som en listig ide jag inte hört förut. Det borde funka. Felsök för hål ändå.....börja med det enklaste.

Jag har en vinterplugg jag kan gänga i botten på breddavloppet, så här är det enkelt, vet inte hur ditt breddavlopp ser ut - förstår att det kan vara lite knivigare att täppa för om man bara har ett hål + silkorg. I värsta fall får du ju sänka nivån under breddavloppet.

Men, varför inte börja med att plugga inloppen och stänga kranen (antar att du har en kran mellan breddavlopp och vattenpump?) Slutar det försvinna vatten så vet du ju iallafall lite mer.

Att det slutar i nivå med inloppen är ju bra - det sitter inte så mycket som kan läcka på den höjden. Breddavloppet kan du isåfall utesluta. Inloppen kan ju läcka på utsidan, om kopplingarna dras ut väggarmaturerna eller om slangen lossar ut plastkopplingen. Det verkar också vara vanligt med läckage på insidan vid inloppen, dvs att det läcker mellan armatur och liner. Har du gaveltrappa kan ju övergången mellan liner och trappa vara ett ställe också, där finns många skruvar som måste hålla tätt.


« Senast ändrad: maj 24, 2016, 20:29:35:35 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Persko

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2016, 16:42:47:47 »
Har en lös trappa i poolen så den är utan skuld  ::)
Det lutar alltså åt inloppen men hur läcksöker jag? Har ju ingen större lust att skruva bort alla trall och gräva mig ner till dessa om det inte läcker  :-\
Nybyggd pool hösten 2014
- Folkpool Classic 3x6
- Fjärrvärmeväxlare
- Pooltak Galant

Utloggad nyburjare

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2016, 16:54:13:13 »
Dålig stämning .. så jävla känslig är jag inte .. både tål att få kritik och kan ge kritik o säger alltid vad jag tycker.. faktum är att trådskaparen tappar 3 mm per dygn med tak o jag har dagar när jag tappar 1-1,5 cm på samma tid utan tak, skulle detta inte vara rimlig skillnad i stället för att vinkla det som att jag har en läcka som jag då inte skulle vara medveten om ? jag kan ha poolen i drift i veckor när det är kallt ute , t ex under april, 4 veckor i sträck med överdraget på , inget regn och jag tappar några millimeter ...
Jag pratar om och skriver om egna erfarenheter , skall vi ha krav på att alla inlägg och åsikter skall ha någon form av vetenskapliga tester bakom sig , för att då kallas för sanningar ? ja så skall vi kanske ha det men det blir ett ganska tråkigt forum.

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #7 skrivet: maj 24, 2016, 20:27:06:06 »
Dålig stämning .. så jävla känslig är jag inte .. både tål att få kritik och kan ge kritik o säger alltid vad jag tycker.. faktum är att trådskaparen tappar 3 mm per dygn med tak o jag har dagar när jag tappar 1-1,5 cm på samma tid utan tak, skulle detta inte vara rimlig skillnad i stället för att vinkla det som att jag har en läcka som jag då inte skulle vara medveten om ? jag kan ha poolen i drift i veckor när det är kallt ute , t ex under april, 4 veckor i sträck med överdraget på , inget regn och jag tappar några millimeter ...
Jag pratar om och skriver om egna erfarenheter , skall vi ha krav på att alla inlägg och åsikter skall ha någon form av vetenskapliga tester bakom sig , för att då kallas för sanningar ? ja så skall vi kanske ha det men det blir ett ganska tråkigt forum.

Bra, då hänger du inte läpp då!

I detta fall var din utsaga om avdunstning med eller utan tak helt tokig. I förra inlägget handlade det om effektivitet på värmepumpar som även det var helt uppåt väggarna.

Din erfarenhet av vattenförbrukning gör du rätt i att förmedla, utan krav på vetenskapliga tester, men när du säger att det är 100% säkert inte en läcka så går du många kliv för långt.

Och nej, det är inte en rimlig skillnad för jag har följt vattenivån noga i poolen och det försvinner inte 3mm per dygn när man har tak. Om man inte har hål förstås....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2016, 20:34:30:30 »
Har en lös trappa i poolen så den är utan skuld  ::)
Det lutar alltså åt inloppen men hur läcksöker jag? Har ju ingen större lust att skruva bort alla trall och gräva mig ner till dessa om det inte läcker  :-\

Jag tycker det första att göra är att proppa allt som går och bekräfta att nivån inte fortsätter att sjunka. Kan du inte proppa breddavloppet eller stänga en kran efter breddavloppet får du väl stänga bypassens kranar till VP. Eller vrida centralventilen till waste.

Om det slutar att sjunka då vet du att det läcker.
Om det inte slutar att sjunka så blir det knepigare eftersom du inte kan plugga breddavloppet. Då skulle man vilja ha vatten nivån under breddavloppet och se vad som händer.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2016, 22:29:04:04 »
Rakt svar säger läckage men det är många parametrar som påverkar så säker går inte att vara.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #10 skrivet: maj 24, 2016, 23:00:09:09 »



Men snälla lilla vän , hur är det med läsförståelsen, läs igen vad jag skrev


"Jag har ingen läcka !! helt 100 på de"   JAG !!! förbehåller mig rätten att själv avgöra och klassa till 100 % att JAG inte ha någon läcka . du får nog ta några kliv tillbaka i tråden och läsa igen.

När det gäller vad jag hade för fel i värmepump inlägget får du gärna ta upp detta i avsedd tråd eller skall vi kommentera varandras inlägg i andra trådar än den avser ?? då lär det bli väldigt rörigt och är mer att likna vid personangrepp än viljan till att diskutera , om vi alla här på forumet hade 100 % rätt i allt vi skriver... fantastiskt , vi borde inte ha andra jobb än pool-leverantör , poolskötare ...

Utloggad Steinmeister

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #11 skrivet: juni 23, 2016, 21:05:50:50 »
Jag är i samma sits. Har en marginell förslust, ca 2mm per dygn i min 4x8 pool. Ingen värmning men vattnet är 21c och ingen täckning. Förlorar ca 5mm på 48timmar. Har kollat alla yttre saker som lampor, skimmer, inlopp och där är det tätt. Kvar är trappan alt att de läcker mellan liner och vägg.

Utloggad Steinmeister

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2016, 19:26:20:20 »
Hur har det gått?

Jag tror på avdunstning för min del. Va så sjukt noga när ja monterade samtliga detaljer så de känns som om det är avdunstning hos mig.

Med stillastående vatten hade jag en förslust på ca 7-8mm på 6 dygn.

Men kontrollfreak som man är hade de varit kul att vara 100 säker.kr

Utloggad Erica

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2016, 19:59:32:32 »
Avdunstningen styrs av temperaturskillnaden mellan vattnet och luften plus lufthastigheten (om det t.ex. blåser). Med pooltak lär det ju endast kunna blåsa när du har öppet någonstans. 3 mm låter inte alls som orimlig avdunstning. Vi har inomhuspool (alltså heller ingen vind) och innan vi började täcka över den så förlorade vi mer än så per dygn, upp till ca 5 mm. Då hade vi ca 30 grader i vattnet och kanske runt 25-26 i rummet. Numera täcker vi vid "icke bad" och då blir avdunstningen mycket liten.

Pooltak ger naturligtvis mindre avdunstning än en otäckt pool men det blir ju ändå mer än en täckt pool. Att dem blir mindre med taket beror ju dels på att du slipper vinden, dels så blir temperaturen under taket klart högre än uteluften, alltså mindre temperaturskillnad mot poolvattnet. Men vart tar avdunstningen sedan vägen ? Det beror ju på installationen - rinner det som kondenserar på taket ned i poolen eller rinner det bort / i avlopp ?

Utloggad psau

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #14 skrivet: juni 27, 2016, 10:08:32:32 »
Tjoho,

Jag har en 4x8m pool som jag täcker när jag inte använder den, trots barnens intensiva badande har den inte tappat mer än max 4mm sen jag öppnade poolen för säsongen.

I ditt fall med pooltak skulle det betyda att enorma mängder vatten dunstade från din pool och du skulle ha rätt stora uppvärmningskonstnader, på kul kan du ju räkna på vad det skulle kosta i tillförd värme att få mostsvarande mängd vatten att dunsta med en konstant hållen temperatur.

Men min utsaga är bara utifrån hur MIN pool fungerar och den tappar nästintill inget vatten.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #15 skrivet: juni 27, 2016, 10:15:05:05 »
Tjoho,

Jag har en 4x8m pool som jag täcker när jag inte använder den, trots barnens intensiva badande har den inte tappat mer än max 4mm sen jag öppnade poolen för säsongen.

I ditt fall med pooltak skulle det betyda att enorma mängder vatten dunstade från din pool och du skulle ha rätt stora uppvärmningskonstnader, på kul kan du ju räkna på vad det skulle kosta i tillförd värme att få mostsvarande mängd vatten att dunsta med en konstant hållen temperatur.

Men min utsaga är bara utifrån hur MIN pool fungerar och den tappar nästintill inget vatten.

/Peter

Där sa du något klokt! Om man utgår från att 100% av tillförd energi försvinner genom avdunstning så har man ett bra utgångsläge. Problemet är att tillskottet från solen är signifikant så det räcker inte med att läsa av elmätaren till värmepumpen....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #16 skrivet: juni 27, 2016, 14:17:31:31 »
Nu har vi en sådan tur att vi kan relativt lätt räkna på det med, vi vet ytan, vi vet positionen och vi vet materialet då kan vi komma rätt nära med Boltzmans strålningslag och från SMHI's STRÅNG tabeller får du instrålad effekt per timme, visserligen bara med noggranneheten 11x11km.
Vi vet dessutom att det är ett pooltak monterat så vi kan ta bort vindeffekten.

Eller så skiter vi i det och fyller på några hundra liter var och varannan dag, allas pooler är olika och dunstar tydligen olika mycket!

/Peter

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #17 skrivet: juni 27, 2016, 14:40:51:51 »
...och den sista försvårande faktorn är att en hel del av det som avdunstar kommer trilla tillbaka i poolen. Eller rättare sagt, det är svårt att uppskatta hur mycket som rinner av taket på insidan och ur poolen och hur mycket som droppar tillbaka..... om man inte vill sitta å räkna vattendroppar som faller eller rinner förstås....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #18 skrivet: juni 27, 2016, 19:00:27:27 »
Det mesta av vattnet som kondenserar ovanför de längsgående balkarna i pooltaket rinner tillbaka i poolen. Det som kondenserar nedanför balkarna hamnar på rälsen och rinner ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan