VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 132247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
Bygger betongpool med mosaik och overflow
« skrivet: augusti 13, 2012, 23:02:04:04 »
I fredags hade vi bestämt oss för att förbereda vår tomt för gräsmatta och garageinfarten för plattor. Jag lånade en grävmaskin men istället för arbete för en gräsmatta avslutade jag idag schaktningen för en ca 4x8 m pool. Hade aldrig kört grävmaskin tidigare och första dagen var fylld av ångest över hur svårt det var och hur lång tid varje rörelse tog. Andra dagen flöt det på överraskande bra och tredje dagen hade jag slutat tänka och det flyt nästan "automatiskt".

Anledning till de ändrade trädgårdsplanerna: Vi behövde fyllnadsmassor till finplaneringen för gräsmattan och tänkte ta "lite" där vi i framtiden hade tänkt ha en pool. Efter en stunds grävande i pinnmon insåg jag att det var lika bra att köra på när man ändå hade börjat på poolen. Gräsmattan får vänta till våren. Fick idag en rulle 5 m markduk av grannen som just byggt hus och åkte även och köpte stora presenningar. Markduk på botten förstås, och längs alla sidor för att minska ras av material vid regn. Presenningarna täcker jag över allt ihopa med med hjälp av en ställning, så att jag kan jobba där i gropen i vinter med lyse och värmefläktar.

Medan jag grävde ringde sambon till sin bror Patrik som byggde en betongpool av skalblock och med mosaik för åtta år sedan och hans pool är lika fräsch och fungerande som när den var ny, trots minst två svinkalla vintrar. Det blir en lika dan pool för oss, det vill säga isolerad och rejält armerad platta på mark med uppstickande armeringsjärn där skalblock träs över. Plattan av vattentät betong. Sju varv med skalblock och sedan högst upp en formad ränna i betong (ev klädd med "halvt" plaströr ingjutet) för att få till en overflow-pool i exakt samma höjd som trädäcket. Dolt under trädäcket i ena änden av poolen tänkte jag ha bufferttanken som utloppen från ömse sidor rinner ned i och som pumpen suger lågt ifrån, kombinerat med en nivåvakt typ WC som automatiskt fyller på bufferttanken.

Efter att skalblocken fyllts med betong byggde Patrik en trappa med leca-sten, satte platonmatta och cellplast på utsidan och finputsade hela insidan och därefter rollade han fuktspärr på den putsade ytan. Mosaik i rätt blå färg hittade han för 79 kr kvm som han satte fast med någon form av specialfix samt specialfog (minst en av produkterna var vattentät, om jag förstod det rätt).

På bilderna ser ni dagvattenrör för pooldränering som vi lade ner när vi byggde huset för ett år sedan. Det var inte helt lätt att hitta röret eftersom positionen inte var markerad, men som tur var hittade jag bilder som var tagna just när rörkillen stod på schaktkanten med ett 6 meters markrör i handen. Jag syfta in diverse träd och ställde mig där fotografen stått och lyckades därmed gräva i princip rakt på röret, knappt två meter ner i backen. När vi byggde huset lade vi också ner de svarta kulvertslangarna för cirkulationen (50 mm) som syns på bilderna samt också kulvertslang för kall och varmvatten till uteduschen som vi tänkte ha i närheten av poolen. Inne i husets teknikrum hade vi tänkt ha en vattenkyld poolpump - som sägs vara tystgående. Vi har en CTC Eco Zenith 550 till husets berg- och solvärmesystem och den acctanken har en särskild poolslinga och ett särskilt kretskort som styr uppvärmning av pool. Så det är väl "bara" filter och pump som måste köpas antar jag, förutom diverse munstycken, poollampor m.m.

I morgon kommer makadam och sedan blir det helgjobb med dräneringsrör och formning av plattan. Kanske gjutning av plattan i september och sedan får jag ta lite av varje månadslön till skalblock. Typ ett varv varje månad och hoppas att det finns lite pengar över till pump sommaren 2013  ???

Ett litet PS i ärlighetens namn. Ägaren till grävmaskinen avslutade arbetet idag genom att klättra ner med maskinen i schaktet och putsa till schaktbotten, alla kanterna samt ytan mot garageinfarten. Det hade jag inte klarat.
« Senast ändrad: augusti 13, 2012, 23:11:59:59 av Vinter-poolaren »
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2012, 23:09:46:46 »
Bra jobbat, ser fram emot lite bilder på overflow-konstruktionen!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2012, 23:20:22:22 »
Bra jobbat, ser fram emot lite bilder på overflow-konstruktionen!
Det blir nog tidigast i vår. Men jag lovar, det kommer. Principen är jag klar över men inte detaljerna. Funderar bland annat på om jag ska ha en stor isolerad, utbytbar plasttank som buffertank eller om jag ska göra ett särskilt "fack" för ca en kubikmeter vatten i poolgaveln av skalblock.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Steffe

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2012, 23:39:58:58 »
Det blir nog tidigast i vår. Men jag lovar, det kommer. Principen är jag klar över men inte detaljerna. Funderar bland annat på om jag ska ha en stor isolerad, utbytbar plasttank som buffertank eller om jag ska göra ett särskilt "fack" för ca en kubikmeter vatten i poolgaveln av skalblock.

Skall bli roligt att följa ditt projekt då det inte varit så mycket platsbyggda pooler med skvalpränna här i byggtrådarna.

Gällande utjämningstanken så finns det ju prefabricerade lagerbehållare (se exempel i länk nedan) om du inte vill platsbygga en. 1 kbm tank låter lite till en pool på 4 x 8 m. Rekommenderat är väl att utjämningstanken bör i kbm vara 5-10 % av poolens yta i kvm. Allt beror dock på nyttjande av pool såklart (få som bada jämfört med många som badar samtidigt).

http://www.rotationsplast.se/935/Lagerbehallare-1100-4000L.html

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2012, 06:06:00:00 »

Gällande utjämningstanken så finns det ju prefabricerade lagerbehållare (se exempel i länk nedan) om du inte vill platsbygga en. 1 kbm tank låter lite till en pool på 4 x 8 m. Rekommenderat är väl att utjämningstanken bör i kbm vara 5-10 % av poolens yta i kvm. Allt beror dock på nyttjande av pool såklart (få som bada jämfört med många som badar samtidigt).

http://www.rotationsplast.se/935/Lagerbehallare-1100-4000L.html

Det låter som ett bra alternativ. Får kolla priser. Kanske kan hitta en begagnad. Det är fyra barn i familjen så med deras kompisar går det nog åt en rejäl buffert. Tacksam för det tipset.

Närmast måste jag bestämma mig för 25 eller 19 cm breda skalblock. Ingen större prisskillnad på blocken men betongåtgången vid fyllning av dem skiljer ju mycket + att poolen blir 12 cm smalare/kortare om jag väljer de större.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2012, 06:09:38:38 »
Antar att skalblock ger en ungefär lika stadig vägg som leca? Då är det i högsta grad motiverat med 25cm block om du inte tänker bygga kontreforer på långsidorna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2012, 06:35:13:13 »
Antar att skalblock ger en ungefär lika stadig vägg som leca? Då är det i högsta grad motiverat med 25cm block om du inte tänker bygga kontreforer på långsidorna.

Jo, det känns i och för sig dumt att snåla där. Samtidigt tänker jag att återfyllnadsmassorna skapar mottryck mot vattnet så att det ju aldrig blir så stor belastning av vattnet som det bli på en ovanmarkspool.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad MathiasS

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2012, 06:36:52:52 »
Visst är det så, men en av poängerna med att bygga med stabila konstruktioner är ju att man inte behöver fundera på om det är vatten i poolen eller inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2012, 07:54:32:32 »
Men skalblocken fungerar väl i princip som Dorocells frigolitblock, fast mindre och tyngre. Blir ju en betongmur i mitten, det är väl den som bestämmer hållfastheten. Så då ska den ju vara stadigare än Leca.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2012, 07:57:39:39 »
Visst är det så, men en av poängerna med att bygga med stabila konstruktioner är ju att man inte behöver fundera på om det är vatten i poolen eller inte.

Vintertid behöver man tydligen ha vatten i (och uppvärmt till några plusgrader) för att inte mosaiken ska spricka loss. Men det klart, man kan ju möjligen behöva tömma någon gång den varma årstiden och då blir det ju ganska rejält tryck utifrån.

På grund av ditt påpekande dök det upp en ny tanke som jag måste bestämma ganska omgående nu när jag håller på med botten: Är det någon vits med att ha bottenavlopp? Själv känner jag att det bara skapar en onödig läckrisk.

Har även sett några utländska overflowritningar där man haft inlopp i botten, men det känns som att något eller några lågt placerat inlopp på ena gaveln bör funka lika bra vad gäller att transportera smuts och kallare vatten upp mot ytan. Det vill säga samma princip som en pool utan overflow. Eller tänker jag fel?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan