Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PP pool  (läst 22227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolhollviken

PP pool
« skrivet: maj 19, 2014, 23:34:07:07 »
Hemska tanke! Har lagt 250 tusen för att uppfylla drömmen om en egen pool! Vi var ett gäng som köpte samtidigt och nästan alla pooler ser ut så här nu! Enligt Söderro Gård så har vi alla överklorat våra pooler och dom har inget ansvar alls i detta! Tänk om man haft samma resonemang när man köper ny bil! Lacken tål inte vatten typ! Vad jag har förstått så har dom detta problem hos fler kunder. Någon som vet hur man får bort det ? Min rekommendation är att inte köpa pool när man vet detta problem kommer att uppstå! Välj annan leverantör / material!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: PP pool
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2014, 23:53:23:23 »
Bilden ser väldigt besynnerlig ut, kan du ta nägra fler från någon annan vinkel också ? På bilden ser det ju ut som om hela sidan skrynklat sig, utöver färgförändringen ? Men när man inte vet hur ljuset faller så blir det svårt att bedöma.

Överklorerat ? En pool måste ju tåla klor. Visst finns det gränser för hur mycket klor man får ösa i, men jag tror inte det är så värst många poolägare som kör med klorhalter långt över de rekommenderade. Det blir ju inte så behagligt att bada i sådant vatten. Men här finns ju flera på forumet som har PP-pooler, så om det skulle vara något allmänt problem med dessa så lär det väl dyka upp svar i den riktningen ganska snart.

Utloggad Poolhollviken

SV: PP pool
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2014, 15:09:05:05 »
Jag har nu fyllt upp vattnet igen och håller mig ju då ovan detta vita.
Tog bilden igår när Söderro Gård varit där för att ta dit leverantören. Blev rosenrasande när dom påpekade att dom minsann inte hade tid att lägga hos mig för att jag hade för högt klor. Ja det hade jag. Frågade vad jag skulle göra och fick beskedet att lägga i en puck innan jag åkte. Tänkte så klart tanken att det blev mycket klor nu när jag både lägger i en på söndag och en på torsdag igen, men tänkte att dom vet vad dom pratar om. Så jag gjorde vad dom sa helt enkelt. Jag chock klorar vid uppstart från kallt vatten och då är det ju högt värde någon vecka , i övrigt så stoppar jag i en puck i veckan och den håller sig då hyfsat enligt mina stickor inom ok pool. Har lyckats polera en bit men blev ombedd att sluta så att dom kunde besöka min pool med fabriken och leverantören. men i vanlig ordning så visste dom ju redan att det var mitt fel vilket gjorde mig totalt galen. Vi har haft ett fall innan med problem med värmepumpen. Jag hade display fel och ombads att plocka ner hela pumpen ( inkl urkoppling av el ) och köra denna iväg för service! När jag hanterade detta med kommunens konsumentrådgivning så var det solklart att dom skulle stå för förlorad arbetsinkomst och elektriker. Dom gjorde det, men betonade i förrgår att var av service och inte skyldighet. Dom vill tjäna pengarna på försäljningen men gärna slippa ansvar. Så dessvärre har jag inga fler bilder just nu , men kan lägga in igen när det blir dags att stänga ner till höst.

Utloggad LivingQuality

SV: PP pool
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2014, 15:12:43:43 »
Problemet är inte själva materialet Polypropen, det är det blåa färgpigmentet som fått stryk. Det kan du också se detta fenomen på en PVC linerpool. Till skillnad mot en PVC-liner så är PP-poolen genomfärgad så det går att lyfta fram färgpigmentet igen. Skulle du fylla på vatten över den "vita" linjen så ser du att det är blått igen och den vita linjen syns väldigt svagt.
Mitt tips är att gör rent skrubba riktigt och sen ta en varmluftspistol och värm över den vita linjen. Du kommer att se att det blåa färgpigmentet kommer tillbaka. Det är det som är det fina med en genomfärgad PP-pool.
Lars Sjöland
Polymeringenjör

Utloggad LivingQuality

SV: PP pool
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2014, 16:30:06:06 »
Visa gärna ett foto på den vita randen nu när du fyllt i vatten över den. Vidare så tror jag inte att det är kloret som är boven utan solens UV-strålar. Har du pooltak?

Utloggad PeeGee

SV: PP pool
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2014, 21:11:36:36 »
Mycket intressant information, står precis inför ett ev köp av PP-pool.

@Lars: Du frågar om pooltak, har det någon påverkan? Personligen så kommer vi att välja vit pool, antar att detta fenomen kanske är svårare att få då?
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Utloggad MathiasS

SV: PP pool
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2014, 05:57:47:47 »
Pooltaket bromsar uv-strålning, därav frågan antar jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Poolhollviken

SV: PP pool
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2014, 13:57:09:09 »
Det vita är under vatten och enligt leverantör av plast och Niveko så har jag klorat för mycket och detta tillstyrker Söderrogård som sålt den! Vi var ett gäng på 7 stycken som köpte pool samtidigt och vi är " tydligen " ALLA lika dåliga på att klora våra pooler. Så nej. Jag tror inte det beror på UV. ovan vattnet är det klarblått. PP pollerna tåler tydligen inte klor helt enkelt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: PP pool
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2014, 06:00:14:14 »
Förstår att man kan bli besviken om det bleks, men som LivingQuality skriver så är nog det där ett vanligt fenomen, du ser det på alla linerpooler om du sänker vattennivån en aning under det normala, och jag gissar att det är nåt som du ser i alla PP-pooler med (men det vet jag inte).

Hur har ni andra med PP-pool det?

Eftersom det bleks mest i vattenlinjen så tror jag att det där beror på en kombination av klor och UV-strålning från solen, finns nog ytterst få färgade plaster som inte skulle ändra färg om de utsattes för ständig väta, klor och UV-strålning.

Om hela poolen under vattenlinjen skulle bli blek skulle det vara något helt nytt som jag aldrig tidigare sett, men det är väl inte fallet?

PS. Jag tror för övrigt att den blekta linjen skulle försvinna om du hade haft låg vattennivå i några dagar/veckor, så gör det i alla fall på vår PVC-liner, den "blekta" linjen flyttar sig med aktuell vattennivå, så att den är blekt just under vattenytan. (Och då syns det inte just nåt)
Det där ser man främst efter en backspolning eller om man av någon annan anledning sänker vattennivån tillfälligt, så är det i alla fall i linerpooler, kanske är samma i en PP-pool?

Om mina spekulationer stämmer så kanske man kan förklara tillverkare och leverantörs ovilja att reklamera, det blir helt enkelt så där så länge du inte använder kakel eller andra solida material.

Skulle vara intressant att se en bild från någon annan med PP-pool som tillfälligt sänker vattenivån, om jag får gissa så ser vi detta fenomen på alla pooler.
« Senast ändrad: juni 13, 2014, 06:09:49:49 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: PP pool
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2014, 06:21:40:40 »
Njae....tidsfaktorn känns central här. Ser det ut så här efter tio år på en liner så må det väl vara ok, men hade jag köpt en "liner" för 200000 skulle det inte vara ok alls. Blir det så här efter två år är det inte ok i något av fallen.

Hollviken, efter hur lång tid har det blivit på detta vis?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan