VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?  (läst 5894 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« skrivet: juni 13, 2016, 20:31:12:12 »
Jag har full koll på hur en vanlig trappa konstrueras och formel för detta, men för pool finns det ju andra parametrar att ta hänsyn till. Plats är en sådan, att jag vill ha en liten "platå" för lek i grunt vatten en annan.

Stora sittytor i poolen kan jag tänka mig att prioritera bort då jag har ett spabad alldeles intill. Kommer säkert sätta mig där och mer bada/simma i poolen. Likaså kan det nedre steget sluta högre upp än 30cm om det behövs.

Min fråga är om någon som gjort ganska höga steg runt 30cm är nöjda med detta? Eller måste man absolut har vanlig mer normal steghöjd?

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2016, 21:05:16:16 »
Vår trappa fungerar utmärkt att gå i när man ska ner och upp i vattnet. Man är ju lättare i vattnet.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg49326#msg49326

och kolla längre ner.

Om jag räknar rätt så är nedersta 19+19+bruk, ca 40 cm. Nästa är 15+15+bruk, ca 30 cm. Och steget bakom är 60 cm så det blir alltså 30 cm igen då det är på mitten. Sista är nog 30 det också. Man kommer ju inte ihåg. Totalt är då trappan 40+30+30+30=130. Så sista steget är bara ca 10 cm under vattenytan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2016, 22:15:51:51 »
Vår trappa fungerar utmärkt att gå i när man ska ner och upp i vattnet. Man är ju lättare i vattnet.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg49326#msg49326

och kolla längre ner.

Om jag räknar rätt så är nedersta 19+19+bruk, ca 40 cm. Nästa är 15+15+bruk, ca 30 cm. Och steget bakom är 60 cm så det blir alltså 30 cm igen då det är på mitten. Sista är nog 30 det också. Man kommer ju inte ihåg. Totalt är då trappan 40+30+30+30=130. Så sista steget är bara ca 10 cm under vattenytan.

God kväll Erik N!,

Lite kul att just du svarade för det var just din trappa jag hade spanat in innan jag postade min fråga. Försökte mäta på skärmen för att se om måtten du angav nedan stämde och nu är det bekräftat!, Tack!,

Jag kommer nog gå på ca30cm för varje steg som det ser ut nu.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2016, 23:36:53:53 »
Jag var ju tvungen att ta till hjälpmedel för att komma ihåg. Man ser varje block i väggen, det är 5 st på höjd, varje är 30 cm högt. På så sätt kunde jag dubbelkolla att det nedersta är 40 cm högt, det är ca 10 cm över skarven mellan första och andra varvet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2016, 00:56:36:36 »
Man vänjer sig ju fort vid sin egen trappa, men att steghöjden blir lite hög är väl ok, även om den för barn kan upplevas som mycket hög. Men viktigare är nog att man är konsekvent: trappor med varierande steghöjd känns klart irriterande. Likaså känns det lite konstigt med ofullständiga trappor, alltså sådana där man har ett par tre steg ned för att komma in, men där trappan inte går ända ned.

Jag fick en plötslig överraskning av en sådan trappa en gång på ett poolparty. Jag hade inte planerat att bada men ville känna lite på vattnet, så jag sparkade av mig skorna och gick i ett steg, kanske 20 cm varav 10 cm under vattnet. Så tog jag ett till, 20 cm till - höll upp min klänning lagom så den inte skulle bli blöt och tog ett tredje - trodde jag ! Men efter de två första stegen gick det rakt ned och plötsligt var jag i ända till halsen ! Det var på kvällen och poolens ljus nådde knappt alls fram till trappan så överraskningen var total... Men de som stod intill fick sig ett gott skratt. :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2016, 07:21:28:28 »
Påminner om grannens unge som var och badade hos oss. Han gick på sittplatån (han var vid tillfället ca 3 år) på vår trappa. Eftersom den är i samma färg som resten av poolen syns det inte var den tar slut. Sista steget blev i "luften" så att säga fast under vattnet. Tvärföll ner i vattnet och han fick lite panik innan vi fick tag på honom. Vi satt ju bredvid, men hann inte stoppa honom från att kliva över kanten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2016, 14:39:55:55 »
Jag har precis gjutit min trappa och steghöjden är just 30 cm utom närmast botten som är 35. Den känns ok att gå i utan vatten (skulle dock inte vilja ha högre än 35!) så jag antar att det kommer att funka ännu bättre med vatten :)
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11460.0
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erica

SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2016, 20:57:36:36 »
Påminner om grannens unge som var och badade hos oss. Han gick på sittplatån (han var vid tillfället ca 3 år) på vår trappa. Eftersom den är i samma färg som resten av poolen syns det inte var den tar slut. Sista steget blev i "luften" så att säga fast under vattnet. Tvärföll ner i vattnet och han fick lite panik innan vi fick tag på honom. Vi satt ju bredvid, men hann inte stoppa honom från att kliva över kanten.

Mindre bra när det gäller barn ! Får de panik kan det ju gå rejält galet. I mitt fall var det ingen fara, jag blev bara blöt (och blå för klänningen fällde enormt - den var rakt inte avsedd för vatten !). Men man bör nog undvika att bygga sådana fällor. Går man i en trappa förväntar man sig ju inte att den plötsligt tar slut innan man är nere.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2016, 13:38:11:11 »
Badade i en märklig pool hos Scandic Norrköping Norr förra helgen. Nedanför stegen finns en bred avsats som är ca 1 meter bred och 75 cm djup. Den slutar med ett stup och sedan är resten av poolen från ca 2 meter till 2.15 meter djup. Ovanligt djup alltså.

Det konstiga är att djupet är så stort direkt efter avsatsen. Jag är 1.78 lång och kan inte stå med ett barn i famnen direkt nedanför avsatsen för jag bottnar inte där.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Thermopool

SV: Pooltrappa, är 30cm steghöjd för högt?
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2016, 17:55:24:24 »
Vi har en gaveltrappa där varje trappsteg är 30cm högt, översta trappsteget är djupare så att det blir en sittyta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan