CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: C`s Thermopool 8x4 2013  (läst 34618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #50 skrivet: maj 16, 2013, 08:52:21:21 »
Hej Conny737, jag tror inte du skal förlita deg på att linern kommer att dölja eventuella ojämnheter, även om du skal använda en platssvetsad 1,5mm. Vattentrycket kommer att "hjälpa" till med att trycka den in, och du blir inte nöjd med slutresultat. Jag tror mer du skal tänka som om du skal tapetsera, och min erfarenhet er att tapeten inte döljer speciellt mycket när det gäller dåligt underarbete.
Jag har inte spacklat frigolit själv, men jag vet med säkerhet att ett cementbaserad kakelfix biter på frigoliten, och används även som grundningslager innan eventuell putsning på frigolit. Detta borde betyda att andra cementbaserade produkter för spackling, som vanlig husfix eller liknande, också borde bita på frigoliten, men jag har som nämnd inte testat detta själv. Fråga en duktig fackhandlare, eventuellt en tillverkare, eller testa på en liten del. Finns special spackel till frigolit också, men har du lite större skador och mellanrum som måste spacklas, tror jag detta kan bli vansinnigt dyrt att använda.
Legg lite arbete i å få underlaget bra, så slipper du risken att sitta och vara missnöjd när ditt bygge är klart. Vansinnigt svårt att fixa till detta när duken är på plats, och vattnet fylld.
Inte lätt att bli klok på detta med duk/foam bakom linern. Ser i din byggtråd att du har blivit rekommenderat att inte sätta duk/foam, något jag också har sett en del andra ställen. Jag skal själv ha platssvetsad liner, och har varit i kontakt med AlkorPlan direkt just med denna frågan. Rekommendationen därifrån var mycket klar, använd duk/foam på golv och väggar!
Jag kommer inte ihåg var jag har läst detta, men jag är säker på att jag vid nått tillfelle har läst något om att en av meningarna med foam är att denna säkersteller att eventuell fukt/kondens på linerns baksida kan undvikas da foamen skapar en tunn spalt mellan poolvägg och liner. Nå är det möjligt detta var något jag läste hos en leverantör av foam, som var mest intresserad av att sälja sin produkt, men det er en intressant fråga.
Lycka till vidare!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #51 skrivet: maj 16, 2013, 09:26:04:04 »
Tack Je för synpunkter/info!
 Ja, man blir inte mindre förvirrad när man snackar med olika leverantörer om vad man ska ha och inte ha bakom linern. Men man tycker ju att dom som tillverkar duken borde veta. Skall höra med linerfirman igen (om jag nu får tag på dom, de verkar inte ha tid att svara på telefon och sms. Får hoppas att det beror på att dom har mycket att göra just nu).

När det gäller spackel så hade jag hoppats att det skulle fungera med typ kakelfix, men tänkte att om det lossnar (om någon lyckas sparka just där) och glider ner bakom duken blir det inte kul. Så då började jag tänka mer i någon form av mjukt spackel, kanske fungerar det med latex fog i springorna?

Hur som helst så är jag inne på din linje och ska försöka att få väggarna så jämna som möjligt för att slippa irritera sig över en eller annan grop/springa. 

Hade jag vetat att det skulle bli så här krångligt med Thermopool så hade jag nog köpt en stålpool som jag var inne på från början. Möjligen sparar man en del på att Thermopoolen är isolerad, men tusan vet om det är värt allt extrajobb och strul som tillkommit. I alla fall när det gäller mitt poolbygge. En sak är säker, det ska mycket till innan jag släpper in en gräv och poolbyggarfirma på tomten igen. Men det ska jag väl slippa, det räcker ju med en pool...

« Senast ändrad: maj 16, 2013, 09:31:49:49 av Conny737 »
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad MathiasS

SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #52 skrivet: maj 16, 2013, 10:03:41:41 »
Varför inte bara:

1. Skär bort ev fogskum som är kvar sedan gjutningen.
2. Fyll hål med fogskum, skär bort överflöd.
3. Hellimma pvc-skivor
4. Montera eller inte montera foam beroende på vad du tror är rätt.

Foamen döljer skarvarna i PVC-skivorna.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #53 skrivet: maj 16, 2013, 10:15:16:16 »
Tror inte du behöver bekymra deg om att något ska lossna och glida någonstans. Om spacklet sitter så du kan putsa, få på liner, och få fyllt med vatten kommer vattentrycket att se till att det sitter på plats. Tror risken for att något kan flytta seg bakom linern er minimal da denna kommer att sitta som "limmad" till väggen av trycket . Möjligt det funkar med latex, ingen erfarenhet med detta själv. Går det att putsa latex så det blir snyggt? En annan fråga er hur många tuber latex det går åt om du har en del större springer och hål. Låter dyrt.
Ett alternativ, (som säkert är lika dyrt som latex), är Plastic Padding Superspackel.
Har aldrig testat den på frigolit, men den er åtminstone enkel och bra att applicera, och hyfsat enkel att putsa. Enda nackdelen er att du får blanda små mängder da den härdar snabbt! När den först börjar härda, är den inte enkel att applicera längre!
http://www.henkel.se/applications-3292.htm?countryCode=se&BU=cons_crafts&parentredDotUID=000000QUJN,000000QUJX&redDotUID=0000013FDV
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #54 skrivet: maj 16, 2013, 11:29:22:22 »
Jag köpte två tuber (jag hade inga stora skador, syns väl en del på någon bild i min tråd) och jag gjorde av med nästan en, den andra är kvar oöppnad. Tremco reparationsfog, samma firma som tillverkar PL400. Kommer dock inte ihåg var jag köpte dem, om det var Byggmax, Bauhaus eller någon annanstans kommer jag inte ihåg.

Duken är styv, den åker inte in i småhål. Det är de stora man måste fixa till.



Jag hade några såna här skador, och större springor mellan blocken körde jag in lite reparationsfog i också.

Jämförelsen med tapet är bra, men haltar ändå då en tapet är så mycket tunnare. Dessutom har du inget vatten i vägen som även det döljer vad du ser. Det jag är mest glad över är att slippa böldpest (murad trappa) och veck i linern som många med tunnare liner verkar bli drabbade av .
« Senast ändrad: maj 16, 2013, 11:37:36:36 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #55 skrivet: maj 16, 2013, 16:30:29:29 »
Mina undringar uppstod när jag snackade med en linerfirma som menade att alla poolväggar inklusive trapp skulle spacklas med glasfiberarmerat spackel för att slippa märken.  Firman jag först var i kontakt med sa att inget skulle läggas på väggarna. Inte undra på att man blir förvirrad....

Men som vanligt har man ju inte hela facit förrän allt är klart, jag har ju sett en färdig pool med tjock liner utan något på väggarna (Eriks) och den kan i alla fall inte jag se några fel på. Så det är möjligt jag oroar mig i onödan.

Får ta en funderare på hur jag ska göra, men ska i alla fall lägga i de största springorna/hålen. Ska testa med att använda fogskum som MathiasS föreslår. Nackdelen är att det är så sabla kladdigt, i alla fall när jag håller på med det, men det är väl jag som gör fel.
Å andra sidan är det ju ganska drygt.
Kan ju komplettera med spacklet som Erik använde i de skador/hål som inte är så stora.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad ankarsvik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #56 skrivet: maj 19, 2013, 12:06:56:56 »
Hej,

Håller på med en Thermopool á-la jag-kan-själv.
Sundolitt som legoklossar.
Jag har gjutit de två första skiften.
Väljer att inte gjuta allt på en gång.

Tills för någon dag sedan då jag hittade Eriks tråd var jag övertygad om att jag skulle köpa snap-in-liner.

Sedan ser jag "våtrumsmattor" som antingen varmsvetsas, eller limmas.
Dessutom Eriks trapp som frun gärna vill ha.

Nu blev villrådigheten stor.
Jag hade nämligen tänkt ha 5 cm sand i botten ovanpå 20 cm isolering.
Om jag går på 1,5 mm liner som platssvetsas måste jag tänka om vad gäller botten.
Hårdpackad sand med underlagsmatta kanske är ett alternativ.

Ni som har 1,5 mm liner, beter den sig som våtrumsmattor när man lägger den?

/Thomas
4x8x1,7
50 kW Baxipanna

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #57 skrivet: maj 19, 2013, 16:00:07:07 »
Jag har aldrig lagt våtrumsmatta så jag kan inte svara på den frågan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #58 skrivet: juni 11, 2013, 22:01:42:42 »
Våtrumsmatta och poolduk är rätt så olika. En våtrumsmatta är styvare, och även om den också svetsas med värme används det inte överlapp som med poolduk, men en fog som fylls med ett speciellt tillsettsmaterial, typ plaststav.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Nordman

SV: C`s Thermopool 8x4 2013
« Svar #59 skrivet: juni 15, 2013, 07:35:26:26 »
Jag fick med en 2mm tjock plastskiva som man sätter mot frigolitväggen. Denna skiva ska förhindra att det blir hälavtryck om någon skjuter ifrån med fötterna. Utanpå denna skiva satt jag en 4mm tjock skumgummi matta som gör väggen mjuk. Sedan linern ovanpå denna. På betongplattan la jag en 8mm tjock skumgummimatta. Dessa mattor är av typen liggunderlag. Dessutom värmereflekterande. Allt ingick i mitt poolpaket.

Jag har lite bilder i min tråd.
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag